Grönsakspaj

8 Jun

Nu kommer andra receptet av vardagsmatsedeln. Många var nyfikna på sparrissoppan men blev inte av att vi gjorde den under veckan då det klämdes in ett restaurangbesök också. Så soppan får vänta till nästa vecka!

Istället bjuder jag på en grönsakspaj med fetaost som är otroligt smarrig och fräsch!

Tid? ca 45 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Jag skulle inte rekommendera att värma på pajen även om det går, blir lätt vattnig.

För alla? Byt ut mjölet för en glutenfripaj. Passar laktosintolleranta om du väljer en äkta fetaost gjord på fårmjölk och laktosfri mjölk.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
3 dl mjöl
½ dl riven ost
½ krm salt
100 g smör
1 ägg
 
150 g fetaost
½ broccolibukett
5 champinjoner
4 sparris
5 cocktailtomater
½ rödlök
 
3 ägg
3dl mjölk
salt och peppar

Blanda alla ingredienser i en bunke till en jämn deg. Tryck ut  i formen. Skär fetaost i tärningar, broccoli i mindre bitar, skiva svamp, halvera tomaterna och skiva rödlöken tunt. Här i allt i pajskalet. Vispa ägg, mjölk, salt och peppar lätt och häll över grönsakerna. Grädda på 225 grader i ca 30 min.

8 svar to “Grönsakspaj”

  1. Pernilla 8 juni , 2012 den 10:11 #

    Det hoppas jag också. Men skönt att det är helg snart så man får mer avlastning av Paul för att jag är själv lite snuvig. Man får ju inte så mycket chans till vila med två små busar alltid….

    Ser mumsigt ut =)

  2. Katarina 8 juni , 2012 den 10:24 #

    Pajen ser mycket god ut! Kram

  3. Mamma till William och Wilma 8 juni , 2012 den 11:09 #

    God förmiddag snäckan.Gillar din blogg jätte mycket för du delar med dig så fina recept varje dag..Ha en fin fredag med magen i vädret..kram

  4. Petra 8 juni , 2012 den 12:08 #

    Så gott det såg ut!!

    sv: Tack!! 🙂 Nä det är aldrig roligt att få såna kommentarer oavsett hur dom slutar. Även en tjock gris kan ju vara söt liksom! haha! 😛

  5. sandra- med pojke i magen 8 juni , 2012 den 12:49 #

    åhh vad gott! pajer e ju super nu när de är så varmt!

    SV
    Tack! ja är helnöjd med vagnen.. längtar nu tills bebis komme rså ja får ut o köra den 😀

  6. Linda-Mamma till Alfred 8 juni , 2012 den 14:34 #

    hihija det får du göra. Rekommenderar verkligen deras kläder så himla bra kvalitet!Jaaa haha Insta är ju helt beroendeframkallande!
    Du vart hittar jag den där scanningsappen eller rättare sagt vad heter den?Har läst om det ngnstanns men helt glömt bort;)Perfekt paj att bjuda på ju!

  7. Leila 8 juni , 2012 den 15:21 #

    Den där pajen ser riktigt smaskig ut 🙂
    Tyllar tycker jag inte man kan få för många av, det är ju så kul att kunna variera sig och se nya kreationer växa fram! Har suttit flera timmar på olika sidor där de säljer bakartiklar och spånat på vad man skall kunna beställa hem för kul 🙂
    Hur ser din helg ut? Hoppas att det blev en mysig fika med vännen din! Ikväll ska jag säga hej till då min morbror som flyger hem till Canada imorgon och imorgon blir det en sväng ner på stan, mina nya glasögon som jag beställt har kommit så jag tänkte hämta ut dem o eventuellt kanske ta en glass utomhus ifall det är fint väder 🙂 Många kramar på dig vännen

  8. Carro 9 juni , 2012 den 13:46 #

    Så gott med paj!

Kommentera

