Smördegsbakelse med jordgubbar

6 Jun

Idag är det Sveriges nationaldag och självklart ska jag bjuda på receptet till en väldigt enkel bakelse som kommer bli mycket omtyckt!

Hittade tyvärr inga bilder från när jag gjorde bakelsen så får duga med färska jordgubbar och grädde

1 smördegsplatta
1 dl lemon curd
Vaniljkräm av 1 påse marsankräm
2 dl grädde, vispad
1 liter jordgubbar
3 msk apelsinmarmelad
Några droppar vatten

Lägg ut smördegsplattan på ett bakplåtspapper. Ta ett dricksglas(gärna Pokal- eller godisglas från ikea) och tryck ut 4-6 rundlar ur smördegen och ta bort det över flödiga. Grädda i ugnen på 200 g ca 10-15 min tills smördegen höjt sig och fått lite färg.

När rundlarna svalnar gör du ett litet hål på varje smördeg som du fyller med lemon curd. Spritsa ut ett 1-1½ cm tjockt lager vaniljkräm på smördegsrundeln. Spritsa grädde över likt en kupa. Dela jordgubbarna på mitten och tryck fast så det täcker hela grädden. Häll upp apelsinmarmelad med några droppar vatten i en kopp och värm 10-20 sek i micron. Pensla marmeladen över jordgubbarna så det blir som en skyddande gele.

16 svar to “Smördegsbakelse med jordgubbar”

  1. Patricia♡ 6 juni , 2012 den 10:19 #

    Synd att man inte fick se någon bild på bakelsen, men jag får försöka se den framför mig i alla fall. Själv kommer jag inte baka något idag tyvärr, är fortfarande liggandes.

    Jo visst är det tråkigt att han jobbar, men samtidigt så känns det inte så viktigt att han ska vara ledig idag. Är ju egentligen ingen speciell dag tycker jag.

    Haha nej men eller hur kyckling och fisk är så mycket bättre än kött, fast fisk är jag så grymt dålig på att göra.Är så rädd att misslyckas.

    Stor kram

  2. Pernilla 6 juni , 2012 den 10:35 #

    De gjorde något sådant igår på Nyhetsmorgon, såg mumsigt ut.

    Vi kommer inte fira på något speciellt sätt idag, bara ha en mysig familjedag då Paul är ju ledig. Firar ni något speciellt?

    Kram kram.

  3. Lisa - Kreativ bakning ♥ 6 juni , 2012 den 10:44 #

    Åh vad gott med en jordgubbsbakelse! 🙂

  4. Leila 6 juni , 2012 den 10:47 #

    God förmiddag vännen!
    Men då börjar jag med att säga ett stort grattis på eran dag 🙂 Hur många år är det nu?
    Ja, inte växte man upp i ett sånt hus inte…hehe 😛
    Men vissa hus är nästan för överdådiga! Hur skulle man orka städa eller ens hinna besöka alla rum…haha
    Ja, det är lite tråkigt att han jobbar idag 😦 Men vi får ta igen det på söndag istället! Jag hoppas att du o pojken får en riktigt fin dag tillsammans för det är ni verkligen värda!!! Många stora kramar

  5. Amanda 6 juni , 2012 den 10:57 #

    Glad 6:e juni sötnos!:D
    Kram❤❤

  6. Annika 6 juni , 2012 den 10:57 #

    men guuu så gott! måste göras nån dag, riktigt sommardessert! 🙂

  7. Katarina 6 juni , 2012 den 11:04 #

    Så gott och fräscht det låter! Önskar dig en fin dag! Kram

  8. ndailinda 6 juni , 2012 den 11:32 #

    Mm låter gott!

  9. Johanna 6 juni , 2012 den 13:01 #

    Jag roar mig med att packa. Hela vardagsrummet är nu ner packat 🙂
    Snart dags för köket, iaf de saker jag vet jag kan packa ner 🙂

  10. Isabelle 6 juni , 2012 den 14:06 #

    Men mums så gott! 😀

  11. Vad gott det ser ut! Ja visst var det bra att det räckte med att installera om 😛

  12. låter himla gott 😀

  13. Amy's piece of cake 6 juni , 2012 den 15:02 #

    Mums, så gott det här ser ut 🙂

    Ja, då får du stanna i krokarna av hemmet så det går snabbt att hämta ned packade väskan. Vill passas på att önska dig lycka till med förlossningen… man vet ju som sagt aldrig när du försvinner för viktigare uppdrag 😉

    Vi tar det mest lugnt idag och njuter med familjen. Hade vädret varit bättre hade vi tagit en sväng till vår park men nu gör vi nog inte det, kram!

  14. Fröken M 6 juni , 2012 den 15:05 #

    åh va gott ! Här bakas det paj med maräng täcke idag 🙂

  15. Cecilia 6 juni , 2012 den 15:58 #

    Om du aldrig fått en riktig massage så tycker jag verkligen att du ska unna dig det. Helt underbart. Jag har fått det ganska många gånger. När jag var i Thailand också 🙂 hehe, fast där masserar väldigt mååånga. Dom finns liksom överallt.

    Grattis på eran förlovningsdag! 🙂 Hur länge har ni varit förlovade/tillsammans?

    Kram

  16. Carro 7 juni , 2012 den 14:35 #

    Det låter smarrigt!

Kommentera

