Medelhavsbiffar med snabb tomatsås

5 Jun

Ett litet experiment som blev väldigt lyckat, den salta fetaosten och oliverna passar otroligt bra i biffarna. Tomatsåsen till förhöjer dessutom medelhavskänslan.

Tid? ca 20 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Ja det funkar perfekt, bara att värma på.

För alla? Glutenfritt och LCHF om du väljer utan pasta. Passar laktosintolleranta om du väljer en laktosfri fetaost.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
500 g köttfärs
½ rödlök
100 g feta ost
10 oliver
1 äggula
1-2 vitlöksklyftor
salt och peppar
 
Olja
1-2 vitlöksklyftor, finhackad
1 burk krossade tomater
oregano
salt och peppar
4 soltorkade tomater, strimlade

Fin fördela  köttfärsen i en bunke. Finhacka rödlök, fetaost, oliver och vitlök. Blanda ner allt i köttfärsen och rör ner äggulan. Smaka av med salt och peppar(gör en liten kula av köttfärsen och stek, tillsätt med salt och peppar om det behövs). Forma till 8 biffar och stek i olivolja och en klick smör.

Hetta upp olja i en kastrull och fräs vitlöken. Häll på krossade tomater och smaka av med oregano, salt och peppar. Rör ner soltorkade tomater och låt puttra på svag värme i ca 5 min. Servera till pasta eller en avocado

9 svar to “Medelhavsbiffar med snabb tomatsås”

  1. Pernilla 5 juni , 2012 den 10:22 #

    Jaa värmen får ju gärna komma redan nu, hade ju inte varit dumt. Nu är det ju kallt igen så man måste ha jacka och det gillas ju inte…

    Ser och låter gott, men får nog hoppa oliverna för det är inget jag gillar.

    Ha en fortsatt bra dag, kram.

  2. trollet 5 juni , 2012 den 10:35 #

    Fetaost är laktosfri… det finns ju salladsostar och annat som är gjort på komjölk, men fetaost måste nu mer vara getmjölk som är laktosfritt=))
    Vi får jättebra mat på jobbet;)

  3. Marias Bakglädje 5 juni , 2012 den 10:35 #

    sv: tack så mycket! Blev väldigt nöjd med dem 🙂

  4. Patricia♡ 5 juni , 2012 den 12:19 #

    Biffarna låter riktigt goda (dock har beslutat mig för att sluta äta kött och bara köra på kyckling/fisk/skaldjur).

    Nej det var en riktig hemsk upplevelse ska jag säga dig. Pappa har haft anfall några gånger så jag har sett honom ha samma smärta. Det ända som verkligen hjälpte var morfin och det är ju sjukt starka grejer. Var helt borta i skallen hela dagen igår. Men jösses vad skönt det var att komma hem. Mår lite bättre idag, men har fortfarande väldigt ont och trycker i mig stark medicin:(
    Tack snälla du, krya på mig ska jag göra.

    Kramar

  5. Mamma till William och Wilma 5 juni , 2012 den 12:21 #

    God eftermiddag,,Mums vad gott..du får jätte gärna komma hem till mig och laga mat sen när bebisen har kommit så hjälps vi åt..kram kram

  6. Lilla Angelicas ♥ 5 juni , 2012 den 13:20 #

    så gott det ser ut!! 🙂

    ny bloggadress, allt försvann när jag hade flyttat klart så får börja om från början.. Frågan är om man orka skriva alla dessa veckor igen…

  7. rhulth 5 juni , 2012 den 14:16 #

    Det både ser och låter underbart gott! Det ska jag testa vid tillfälle, du är så duktig du! 🙂

    Sv: Ja, det ska bli kul att fira pappa sedan när han kommer tillbaka, mamma och min lillebror har redan firat honom, men jag och pappa brukar äta lunch ibland så jag ska försöka få in en sådan med honom och ge honom presenterna.

    Det är spännande det där, jag såg att många gissat på en kille, jag vet inte varför men jag har fått för mig att det är en tjej ^^ men vi får väl se.

    Jag har inte hittat på mycket alls i helgen faktiskt, blev dunderförkyld i fredagseftermiddag och har sedan dess varit krasslig och hängig, men nu börjar jag nog bli lite bättre. Hoppas att veckan har börjat bra för dig.

    Puss och Kram

  8. Leila 5 juni , 2012 den 16:12 #

    Men vilka härliga biffar 🙂 Både ser o låter otroligt goda vännen! Hur länge brukar du steka biffar på ett ungefär? Har så svårt för när biffar o bullar är rosa inuti 😦
    Ja, men jag förstår verkligen att du längtar efter ostbricka nu 🙂 9 långa månader utan cambozla är länge…hehe
    Åhh, men då brukar vi nästan ha lika ingredienser i pajerna, jag brukar lägga till lite stekt rödlök o svarta oliver men annars är de väldigt lika.
    Imorgon på nationaldagen kommer mamma hit o umgås lite, pojken jobbar hela dagen och det kommer tyvärr inte vara så jätte mycket firande här i Uppsala 😦 Vad skall ni hitta på för kul i morgon? Många kramar till dig

  9. Fröken M 5 juni , 2012 den 21:42 #

    Smarrigt !!
    nä, det blev bara en kortpromenad i morse, sen fick jag åka på jobb.
    Men det gör inget – jag behöver alla timmar jag kan få 🙂

Kommentera

