Mandelmjöl och vaniljpulver

2 Jun

Nu kan jag baka järnet här hemma! Efter en tur på Maxi har jag nu mandelmjöl och vaniljpulver! Mandelmjöl känner vi ju igen från macaroon-baket men det passar även till att baka LCHF-bröd, pajer eller panering till exempelvis fisk. Perfekt då det är glutenfritt också. Vaniljpulvret är malen vaniljstång som används mycket i LCHF-desserter men funkar kanon i all bakning istället för vaniljstång. Vill du kan du använda det för att göra eget vaniljsocker som då smakar ännu mer äkta vanilj istället för vanillinet(detta framställs ur rutten gran).

Det är alltså specialkostråvaror som gärna kan användas i ”vanlig” bakning!

11 svar to “Mandelmjöl och vaniljpulver”

  1. carrå - mamma till Isabella och gravid 2 juni , 2012 den 17:57 #

    Haha ja det är jättebra! 🙂

    Jaha varför fick du inte jobba längre? 🙂 Skönt att du trivs, sist tog jag studenten i v.32 och usch vad tråkigt jag tyckte det var att gå hemma men då mådde jag iof prima ballerina också så lite skillnad! 🙂

  2. Linda 2 juni , 2012 den 18:08 #

    Åh äntligen! Vad kostade mandelmjölet? För hur mycket?
    Står det bland bakgrejerna? Jag som bakar så ofta kan ju tycka det blir rätt dyrt att bara vara begränsad till lidls utbud hela tiden. och vaniljpulver kommer jag garanterat testa!

  3. ami 2 juni , 2012 den 19:14 #

    Precis! jag kan inte mer än hålla med dig i det 😀

  4. kajsa 2 juni , 2012 den 20:57 #

    va kul =)

  5. Diana 2 juni , 2012 den 22:37 #

    Kul att fler och fler affärer börjar få in mandelmjöl, när jag började baka macarons så hittade jag inget utan fick mala själv och det blir inte alls lika bra.

  6. åh spännande 😀

  7. Katarina 3 juni , 2012 den 05:13 #

    Mandelmjöl är bra att baka med och ekologiskt vaniljpulver låter toppen!

  8. trollet 3 juni , 2012 den 10:01 #

    Härliga tider… nu kommer lchfrecepten hagla;) Det är inte tråkigt med ”kött och smör” om man gör goda kryddsmör… smaksatt majonäs (helst egen så klart)… räcker fint med ”ett salladsblad” som garnering=)) Men glöm inte fettet!! Kramen=))

  9. trollet 3 juni , 2012 den 10:03 #

    Ps. har ni läst matrevolutionen?? http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2010/12/Matrevolutionen_kapitel1.pdf

  10. sandra 4 juni , 2012 den 07:18 #

    Kanon! Har du bestämt dig för vad du ska använda dig av för sötning istället förs ocker då?

  11. Vivi 4 juni , 2012 den 11:12 #

    Hej! Nu har jag läst i kapp lite 😉 Ska läsa din sthlms guide sedan om jag inte redan gjort det 😛

    Vaniljpulver har jag använt länge och det är såååå mycket bättre än vaniljsocker, älskar det ! Dessutom är det ofta ekologisk så det är bra för naturen också 🙂

    Whoopies gick så där … det avr alltid ngt jag inte hade hemma så jag hittade inte ett recept jag kunde göra, hade lite ont om tid också … kanske ikväll 🙂

    Kraaam

Kommentera

