Chokladwhoopies med jordnötskräm

1 Jun

Vi har nog alla sett Leila göra Whoopie pies i mängder av smaker och former. Whoopies är en dubbelkaka där kakan liknar en muffins till smeten som man sedan fyller med en frosting eller smörkräm.

Igår gav jag mig på att göra kakan första gången och jag måste säga att jag älskar dessa! Jag rekommenderar att spritsa ut dessa med spritspåse och en rund tyll för ett jämnare och rundare resultat. Det går självklart att klicka ut dem också men formen blir inte lika fin.

Det går även utmärkt att frysa bara kakorna och sen göra krämen när det är dags att servera för en mer färsk känsla.

100 g rumstempurerat smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kakao(går att byta mot skalet av 1 citron eller 3 tsk vaniljsocker)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk
 
120g smör, osaltat
120g jordnötssmör(går att byta mot nutella, marschmallowfluff, sylt eller annat)
120g florsocker
 

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och vispa. Tillsätt de torra ingredienserna, rör om till en jämn smet och tillsätt mjölken. Rör inte för mycket, då blir smeten för lös och kakorna blir platta. Spritsa eller klicka ut smeten till 5-kronor på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 8-10 min. Ta ut och låt svalna.

Vispa samman ingredienserna till fyllningen. Sikta florsockret för att undvika klumpar. Vispa till en jämn, slät kräm. Spritsa eller klicka ut fyllningen på undersidan av en kaka, tryck en annan kaka på så att de blir dubbla med fyllning mellan. Lägg i kylen så att fyllningen stelnar lite innan servering så håller de sig bättre.

14 svar to “Chokladwhoopies med jordnötskräm”

  1. Sofia 1 juni , 2012 den 10:22 #

    Ha en fin dag! 😀

  2. Katarina 1 juni , 2012 den 10:22 #

    Jag har också funderat på att baka whoopies, de ser så goda ut! Kram

  3. merei 1 juni , 2012 den 10:23 #

    det är fan farligt att besöka din blogg! man blir sugen på allt! haha kram!

  4. Fina Frun 1 juni , 2012 den 10:33 #

    De har jag aldrig provat på att baka, men vad gott det såg ut!

  5. Linda-Mamma till Alfred 1 juni , 2012 den 10:57 #

    Haha tack snälla du, japp inget smink hade inte ens stylat håret bara duschat,hehe..sminkar mig sällan men när det är festligheter gör jag ju det såklart men på jobbet har jag endast mascara, men oftast inte.hehe..
    Hm jaaa du det där med att det finns ngt under en känslan det har jag med..är ju väldigt fascinerad av hajar och undervattenlivet men jag tror det är hajar överallt så jag skyndar mig gärna. Detta har kommit på äldre dagar, helt stört egentligen..hehe..Så i sommar när jag åker wakeboard efter vår båt så vet du en som gör sitt yttersta för att inte trilla..vem vet det kanske kommer göra mig till en grym wakeboardåkare;)

  6. Carro 1 juni , 2012 den 11:27 #

    Muuums!!

  7. Tack, ja hon är verkligen en urmysig människa 🙂

  8. sandra- med pojke i magen 1 juni , 2012 den 12:35 #

    sv
    haha antar att du menar rabarbersaft och inte paj 😛
    De är så sjukt gott! älskart!

  9. Sabina 1 juni , 2012 den 12:47 #

    Va goda dem ser ut

  10. sandra- med pojke i magen 1 juni , 2012 den 12:51 #

    haha japp 😀
    Tavlorna har ja inte hittat.. Jag har gjort de själv 😀 Eller ramarna är köpta på åhlens och bilderna har jag skrivit ut från nätet. Sen klippt ut.. Den gröna bakgrunden är rester från tapeten 😀

  11. IDAWA 1 juni , 2012 den 19:40 #

    De där såg verkligen goda ut! :3

  12. Helena 1 juni , 2012 den 21:08 #

    Mumma mumma så goda de här kakorna ser ut!!!Jag tror minsann att jag kommer till dig på en fika 😉 Whoopies har jag aldrig bakat.
    Ha en skön fredagskväll söta du! kram

  13. Anna 2 juni , 2012 den 09:24 #

    Vad duktig du är! Dom ser jättegoda ut. Jag ahr inte vågat mig på att göra dessa favoriter själv ännu men nu blev jag mer sugen att försöka.
    Trevlig helg!

  14. Cecilia 2 juni , 2012 den 20:48 #

    Såna måste jag testa någon gång med 🙂 och macarons, det har jag inte gjort!

    Jag hade i choklasmousse och hallon och så smält choklad och florsocker ovanpå, dom blev rätt fula men omtyckta 🙂 tog själv en och smakade. Kompisen bakade dock jättegoda cupcakes förra helgen med oreo-kex i som var huuuur goda som helst. Kunde verkligen inte sluta äta!

    Ja men då ska jag kika närmare på dina recept 🙂 Har inte så mycket tid på helgerna och när jag är med killen så får passa på tilll veckan när han är i Oslo och jobbar och jag är hemma 🙂

    Trevlig kväll!!

    Kram

Kommentera

