Broccoli- och bacongratäng

31 Maj

Detta är en broccoli- och bacongratäng som är otroligt lätt att göra och kommer bli populär för hela familjen. Jag har gjort en variant på denna rätt tidigare med pasta i gratängen men nu när vi måste dela upp i LCHF eller inte så gjorde jag den utan pasta och kokade lite till mig vid sidan om.

Tid? ca 30 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Ja det funkar perfekt, bara att värma på.

För alla? Glutenfritt om du väljer utan pasta. Passar inte till laktosintolleranta. Ostsås innehåller 8 g/100 g kolhydrater så går bra till LCHF.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
1 paket bacon
2 buketter broccoli
1 förp. Kelda ostsås
salt och peppar
riven ost
Valfritt tillbehör t ex pasta, kycklingfilé

Strimla bacon och dela broccoli i mindre buketter. Stek bacon tills det är knaprigt och koka broccoli tills den mjuknat något men är hård i mitten. Blanda bacon, broccoli, ostsås och smaka av med salt och peppar. Häll i en form och gratinera i 225 grader tills osten fått färg. Servera till pasta eller annat.

12 svar to “Broccoli- och bacongratäng”

  1. Pernilla 31 maj , 2012 den 10:03 #

    Ja det är väldigt roligt är det, men är roligt att umgås med dem med ett barn också såklart =)

    Ser mumsigt ut!! Börjar du bli nervöst att det inte är så långt kvar av graviditeten??

    Kram!!

  2. Vad gott det ser ut!! smarrigt värre!

  3. Linda-Mamma till Alfred 31 maj , 2012 den 10:40 #

    ÅH men tack fina du!Herregud vad fint sagt av dig. Var ju liksom helt ofixad haha och blir aldrig nöjd med bilder på mig själv typ så efter din kommentar blev jag otroligt glad!
    Haha har du, vad roligt…även när du duschar o badar badkar?Vet ju att vissa har det som lider av den lite starkare varianten vattenfobi. Hur går dina tankar när du är rädd att trilla i?Vad tror du kan hända?

  4. Mamma till William och Wilma 31 maj , 2012 den 10:44 #

    Gott och lätta att göra.Nu är min prins helt frin från sin allergi mot mjölk så det är så skönt att man kan köpa hem allt utan man måste läsa vad det innehållet..
    Här blir det pasta gratäng men har glömt lita av saker så det får bli en vända ner till ica innan ja ska hämta hem wille från skolan i eftermiddag..ha en fin somamr dag..snart är det inte många dagar kvar till bf dagen..kram kram

  5. Patricia♡ 31 maj , 2012 den 11:41 #

    Ja det där var verkligen snabb mat det:) Är det din sambo som äter LCHF eller är det du som är inne på det? Fast det kan det ju inte vara om du hade pasta till.

    Haha, fast det är ju rätt lång tid kvar tills vi ska åka, inte förrens i slutet av augusti ju:( Hade velat åka idag:P

    Kramar

  6. Carro 31 maj , 2012 den 12:01 #

    Men guud så smarrigt!! och lätt att göra med, gillas!

  7. Pernilla 31 maj , 2012 den 13:29 #

    Hehe jaså, många som gissar på pojke =) Ska bli spännande och se om vi har rätt då!! Har du någon känsla själv vad det kan vara? Kram

  8. ami 31 maj , 2012 den 13:54 #

    Jo, det är något som går runt (som vinterkräk sjukan typ) fast nu :S

  9. camilla 31 maj , 2012 den 14:14 #

    såå gottigt de lät 🙂

    ja nu e de looov hihi 🙂 känns konstigt att ett år redan är gjort :O vart har tiden tagit vägen?

    Den filmen vill jag så gärna se jag med, men den kommer aldrig hit hehe. dom visar så få filmer här så det är synd :/

    jo tack idag har vart en bra dag, vart i skolan och nu slappar jag lite innan jag ska iväg på massage 😀 hoppas du mår bra?kraam

  10. Lisa 31 maj , 2012 den 18:45 #

    Det krävdes lite efterforskningar, men tillslut kunde jag och min pojkvän fastställa ett årtal. Kändes lite som att leka detektiv när man hade hela världskartan framför sig! En karta som inte alls ser ut på samma sätt som nu!

    Det var ren och skär lycka när jag kom tillbaks till den riktiga matens värld igen! På tal om mat brukar jag laga en i princip identisk broccoligratäng som du skriver om, vilken är supergod! Ha det fint!

  11. Helena 31 maj , 2012 den 21:15 #

    Kul att både du och jag tror på en flicka!:D

    Det var en smidig gratäng och jag gillar broccoli! Jag hoppar över bacon och tar kyckling till istället 🙂
    Jag tycker absolut att du ska köpa dig några örter, för det är ju så gott att nypa över maten och ser så fräscht ut!!! Kramar till dig

  12. Jasmine 2 juni , 2012 den 15:04 #

    Det ser gott ut. 🙂
    Kram

Kommentera

