Hålla dop- eller namngivelsefest!

22 Maj

Idag är det lilla Prinsessan Estelles dop! Självklart kommer jag sitta bänkad, är ju ändå hemma idag.Visst kan man inte mäta ett kungadop mot vårat men man kan alltid söka lite inspiration! Vi kommer säkerligen inte få se något dopfika efter cermonin men man kan ju alltid spekulera.

Vad bjöd du på dina barnsdop? Och vad skulle du göra om du fick hålla i ett dop idag? Jag kan tycka att den lilla festen efter cermonin om man har kyrkligt dop eller namngivelse hemma är minst lika viktig och något alla kommer ihåg. Missförstå mig inte, jag älskar smörgåstårta och tar varje tillfälle jag kan få att få äta det, men hur kul på en skala är det att se den ställas fram på fest efter fest? Smörgåstårta och en doptårta är ju klassikerna men varför inte bryta trenderna?

  • Bjud på afternoon tea med små snittar, scones med marmelader och färskost, små muffins och några småkakor.
  • Skippa fikat och bjud på mat; duka upp en liten buffé av rätter eller ställ pappa på ute på gården för att grilla en massa godsaker. Bjud på en chokladbit till kaffet sedan!
  • Duka upp en stor kakbuffé med massa små godsaker! Varför inte gå loss på boken 7 sorters kakor och baka en massa klassiker. Allt kan frysas för att sen tas fram och tina under på morgonen för dopet.
  • Eller varför inte göra 7 sorters kakor och lägga upp på våningsfat och ställ ut ett på varje bord.
  • Gör en lika stor kakbuffé men med nya klassiker som macaroons, cakepops, cupcakes, whoopies, maränger etc. Överraska den gamla generationen!
  • Skippa tårtan och gör en massa bakelser eller cupcakes som du dekorerar passande en namngivelse eller dop.
Kika gärna in mina kategorier Buffémat och desserter eller Mina recept för inspirarion till vad du ska bjuda på!

bildkälla: svd.se

13 svar to “Hålla dop- eller namngivelsefest!”

  1. Maria 22 maj , 2012 den 11:02 #

    Sv: Ja vi har inte fått sängen ännu så därför känns det inte som ett barnrum förrän först nu 🙂 Hoppas eran vagn kommer snart också!

    Jag har lyckats gå upp 12 kg sedan jag slutade kräkas (gick ner 4 kg fram till v 15). Är överlycklig för all vikt jag lägger på mig men nu börjar det bli jobbigt med värmen och samtidigt bära på det så hoppas inte på så mycket mer. Plus att det gör att alla mina skor börjar bli för små 😦 Hur mycket har du gått upp?

  2. Tove Lantz 22 maj , 2012 den 11:09 #

    sv: Ja 🙂 Med säkerhet är han ju här om 6 veckor och det känns jättebra och samtidigt nervöst, för allt blir så verkligt då.

    Vi kommer ha namngivelse, då ingen av oss e troende och vill vara i kyrkan. Känns bättre att ha det hemma i vårt radhus och bjuda de närmsta släktingarna 🙂

  3. Thessan 22 maj , 2012 den 11:41 #

    Tack så mkt! Då blir det ju dubbelpresent för dig – bingo! 😉 Hoppas du hittar ngt fint. Hoppas du oxå får njuta av solen å värmen idag!

  4. Sara 22 maj , 2012 den 12:45 #

    Verkligen, det bästa med livet 🙂

  5. Cecilia 22 maj , 2012 den 12:45 #

    Tack ska du ha 🙂 !
    Hur tog du dig ur det? Dela gärna med dig av små tips om du har några bra 🙂
    Jo jag blev remitterad dit för ett år sedan, då hade jag inte såå stora problem, utan jag har blivit mycket sämre sen jag blev inskriven där och började skriva upp allt jag åt, det blev i sig att jag vägde och mätte och blev ÄNNU mer medveten. Tyvärr 😦 Men nu har dom i alla fall koll på mig med tanke på dåliga värden och sånt. Och så är det lite skönt att få prata om det… hoppas dock snart få avsluta kontakten där.

    Bra kämpat i alla fall att du tog dig ur det själv!!! Sträck på dig! Det är en stor sak att göra, och en stor vinst. Man vinner ju liksom över ett monster.

    Ha en underbar dag! ska kika in sen på dina recept när jag är hemma 🙂 Verkar intressant.

    Kram kram

  6. vivi 22 maj , 2012 den 13:15 #

    Vi var på namngivningscermoni för lite mindre än ett år sedan och de hade just en jättestor kakbuffé, det var jättegott! Sedan är det klart att man kan ha några nyttigare alternativt för de som inte vill ha/kan äta sötsaker, men samtidigt är det något de väljer själva.
    Jag är helt klart för en kakbuffé istället för ett smörgåsbord, det behöver inte heller alltid vara så avancerat, bara personligt 🙂

    Jag missade henne på TV4, men det var jätteroligt att höra hur hon började baka tårtor bara för ngt år sedan och redan blivit så duktig, tårtan vi åt var suuupergod !

    Det måste vara skönt att slippa lägga massa pengar på kläder du har en kortare period, de pengarna lägger man nog hellre på bäbisen kanske 🙂
    Kram

  7. Leila 22 maj , 2012 den 13:19 #

    Hej vännen! Va många olika o härliga tips du kommer med 🙂
    Kanske är en för privat fråga, men tänker ni döpa eran lilla sen? Hoppas att du får en fin fortsatt dag, själv börjar jag snart jobba. Massa kramar

  8. Monia - mamma till Tuvalie 22 maj , 2012 den 13:31 #

    sv: tack, det gick superbra 🙂 nu blir det inga syskon än på 3 år 😉

  9. Carro 22 maj , 2012 den 14:32 #

    Det skulle ja med velat se, men man kan väl säkert se det i efterhand 🙂

    Ja, lite mer effekt ger det faktiskt. Blir ju tyngre. Dock så kanske jag eg skulle haft tyngre vikter =)

  10. ~ L I N N ~ 22 maj , 2012 den 14:45 #

    Ja popcorn är otroligt gott ! 😀

  11. trust me darling 22 maj , 2012 den 15:19 #

    Vi hade en vit princess tårta med gröna detaljer på. Massa hembakade godheter och kaffe på den lillas dop. hade precis flyttat till huset och höll på med renovering så var alldeles slut.

    den första pojken var lite mer ”stort” dop för. Vi var ute vid havet, hade plockmat och god efterrätt. =) och underhållningi form av live musik.

  12. Sandra- Med Pojke I Magen 22 maj , 2012 den 17:37 #

    Jag skulle vilja ha dop hemma, ute i trädgården.. Jag tycker de är så sjuuuukt tråkigt med dop dock :S
    Vi kommer iaf bjuda på smörgåstårta tror jag.. Och sen lite bullar och kakor efter… Men får se, de är ju ett tag kvar tills de blir akutellt…

    SV
    Jaa riktgit strul. Vart hade ni beställt eran ifrån och vad för vagn va de?

    Kram

  13. Pernilla 22 maj , 2012 den 20:51 #

    Åhh prinsessan Estelle är ju så söt =)

    Det ska bli spännande att se och höra hur ni kommer göra sen när det är dags!!

    Kram kram.

Kommentera

