Gula rutor/Silviakaka

16 Maj

Igår fick jag bekanta mig med bakverket Gula rutor. Jag trodde jag kände till allt men tydligen inte. Men oj så goda rutor, dessa måste jag baka fler gånger! Fick även baka mina berömda chokladbollar, ja så goda är de tydligen.

Gula rutor är en långpannekaka som liknar snoddas/mockarutor men är en ljus botten med en gul vaniljglasyr. Denna glasyr skulle jag kunna äta i mängder! De är dessutom laktosfria om man väljer ett laktosfritt smör!

Update: Jag har nu fått veta att denna kaka även kallas Silviakaka! Bra att ni informerar.

Botten:
4 ägg
4 dl socker
5 dl mjöl
4 tsk bakpulver
2,5 dl varm vatten (kokat och svalnat något)
 
Glasyr:
200 gram smör
2,5 dl socker
2 äggulor
4 msk vaniljsocker
 
kokosflingor
 
Botten: Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det i äggsmeten. Rör om. Tillsätt vattnet under omrörning. Häll i smord och bröad långpanna och grädde i 175 grader c:a 15-20 minuter, prova med sticka. Låt svalna.
Glasyr: Smält smöret, tillsätt socker, äggulor och vaniljsocker under omrörning. Bred glasyren på kakan. Glasyren är ganska lös men tjocknar när den blir kall. Strö över kokos. Låt kakan stå kallt. Skär sedan i rutor.
25 svar to “Gula rutor/Silviakaka”

  1. Sara - mamma i juni 16 maj , 2012 den 16:11 #

    Sv: Ja verkligen! 🙂 Hoppas allt är bra med dig och att du haft en bra dag! Här har vi haft 19 grader varmt och sol hela dagen, så himla härligt:) Kram

  2. Carro 16 maj , 2012 den 16:40 #

    hm… det där känner jagigen! fast de brukar inte heta gula rutor.. hm.. är det inte samma som silvia kaka? =)

  3. Diana 16 maj , 2012 den 16:42 #

    Låter smarrigt, det har jag aldrig testat eller hört talas om1

  4. Johanna 16 maj , 2012 den 17:43 #

    oh gott! Shit vad jag kommer baka sen.
    Haha du är så välkommen och baka i mitt kök om du vill 🙂
    Jag kan ta hand om bebisen *s*

  5. Pernilla 16 maj , 2012 den 17:51 #

    Låter som en bra idè =) Jag solade inte heller så mycket förra året när jag var gravid, blev att man hade lite färg på armarna och så, men inte mycket mer.

    Mums så gott det lätt, måste jag prova baka någon dag =) Vet du om dem kan frysas?? Kunde man bakat till pojkarnas kalas annars lite i förväg.

    Kram kram.

  6. carrå - mamma till Isabella 16 maj , 2012 den 18:34 #

    Jo jag missade också när den gick så såg också via play, perfekt att det finns!. Ja precis är så less på det, visst man kanske inte ska vara 14 men 19 var alldeles utmärkt för mig liksom man kan ju visa olika syner. Ja ålder på när man får första barnet ökar ju., när vi föddes fick ju alla barn i 20årsåldern..Haha jag vet inte :p

  7. sandra 16 maj , 2012 den 19:01 #

    Men himmel så gott det här såg ut och lät. Du har så fiffiga och smarriga recept att bjuda på hela tiden 🙂

  8. Amy's piece of cake 16 maj , 2012 den 19:05 #

    Mums, så gott det ser ut! 🙂

  9. kajsa 16 maj , 2012 den 19:20 #

    gula rutor är något jag verkligen ska prova 😀

  10. Fröken M 16 maj , 2012 den 19:29 #

    Åh, jag kan bara tänka mig att dom är underbart goda !!
    Snart fyller C 30 och då har jag en härlig anledning att baka en MASSA godsaker igen 🙂

  11. Emma Larsson 16 maj , 2012 den 19:35 #

    Men du, vad fräsch den kakan ser ut. Min ”ändra-i-recept-ådra” skulle tänka sig att tillsätta citron i glasyren bara för att den är så gul…..men detta sparas i vilket fall som helst! Ha en bra kväll /E

  12. Dilin 16 maj , 2012 den 21:00 #

    gott! 😀

  13. Tack! Hoppas ni haft en bra dag. Här har vi firat lilleman som fyller sex år idag!

  14. Emma 16 maj , 2012 den 21:11 #

    Men gud! Jag satt och googla runt ett recept på dom där rutorna! Synd att jag inte kollade på din blogg först. 😀 Dom är SÅ goda. 😀
    Jaaa, gud va kul det ska bli den månaden. Jag längtar verkligen!
    Mää! Tycker dom kan lägga ner sig lite när man vill veta ju. Men men, dom är väl olika. Hehe.

  15. Elin 16 maj , 2012 den 21:21 #

    hihi ja men visst! wilma har sina mest konstiga sovställningar! ^^
    Tack fina du!
    ja gud ja, förstår de! nu ska de läsas massa om beben! 🙂
    ha en fortsatt mysig kväll nu!
    kram kram

  16. Anna 16 maj , 2012 den 22:16 #

    Sv: Tack för tummarna, dom hjälpte nog lite :} fick ett erbjudande, men det var 20st som fick det och vi var sist om dom. Men om 19 andra tackar nej, så har vi tak över huvudet i höst också ;D

  17. Sandra- Med Pojke I Magen 16 maj , 2012 den 22:18 #

    åhh de såg supergott ut!

    SV
    haha jaa paniken som uppstår när man upptäcker bristningar :S iiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhh!!!!

  18. Katarina 16 maj , 2012 den 23:40 #

    Mm gott!
    Som svar så köpte jag järnaglass på coop. Det ska finnas i välsorterade coop butiker, men kanske bara här? Kanske kan de beställa annars. Kravglass (dyr) och god!

  19. camilla 17 maj , 2012 den 08:39 #

    den kakan e så god, men tror jag brukar kalla de silvia kaka?:D
    åå tack:D
    Nja vet nte om jag kommer igåh magnum sandwich, tror aldrig jag smakade på den faktiskt:O, däremot kommer jag ihåg magnum strutarna:D dom älskade jag hehe 🙂

    hur är det med dig idag?:D några planer? kraam

  20. Tess 17 maj , 2012 den 10:31 #

    Tack så mycket fina du! 🙂 Kram

  21. Linda-Mamma till Alfred 17 maj , 2012 den 15:07 #

    Åh silviakaka, vad gott! Ja samarbetet,skitkul verkligen!Hoppas man får sålt ngt med!

  22. Helena 17 maj , 2012 den 19:21 #

    Åh den här kakan är jättegod! Vi har bakat den ganska ofta i skolan och den har haft en rykande åtgång. Bra med långpannekakor som både går snabbt, blir många bitar och smakar gottt:)

    Tack! jag blev så himla glad att jag vann det här köksmaskinen. nu längtar jag så tills den kommer hem till mig. ha en bra kväll! Kramar:)

  23. josefine andersson 17 maj , 2012 den 20:13 #

    ååh silviakaka är så gott! det bjöds vi på förra helgen hos min pojkes kusin 🙂

    jommenvisst! hehe, jag har 2 par easytone.. (a) beror på att min pappa jobbar på reebook kanske, men ah. det är iallafall bästa skorna jag haft, när det gäller promenadskor osv!

    HAHAHAH jo det brukar ju vara så!

  24. Malin´s Diner 17 maj , 2012 den 22:09 #

    Jag har alltid kallat den Silvakaka, lokalt här i Falkenberg kanske. God är den, det är sant det. Och chokladbollar är också barnsligt gott!

    Kram Malin

  25. Patricia♡ 17 maj , 2012 den 23:35 #

    Det där är en kaka som i min familj alltid hetat tuppkaka, tror att det är ungefär samma recept om jag inte minns fel. Håller med glasyren är gudomligt god;)

    Låter som en mysig helg. Skönt att du får hem sambon igen nu då:)
    Imorgon blir det en snabb sväng till Liseberg för att hälsa på pappa som ska dit med två av mina syskon – då får jag passa på att krama om dem lite:) Resten av helgen är oplanerad om jag bortser från träningen då hihi.

    Kramar

Kommentera

