Brownies à la LCHF

15 Maj

Nog för att jag älskar allt vad socker heter så är det ju härligt när man kommer över ett LCHF-recept som ser otroligt gott ut även när det gäller bakning. Brownies med choklad och massa nötter kan ju inte gå fel!

Äter du enligt LCHF och bakar en del får du gärna kontakta mig för ett samarbete! Jag har inte så stor koll på detta men vill gärna få in mer sånt i bloggen då jag märkt att många av läsarna äter denna kost.

Brownies - från boken Bakglädje till vardags och fest

3 ägg
1,5 dl sukrin
100 g smör
1 dl mjölk
1 dl mandelmjöl
0,25 dl bakepro
0,25 dl fiberhusk
1,5 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
1 dl hasselnötter/mandel/pecannötter
75 g mörk choklad
 
1 dl vispgrädde
100 g mörk choklad (70 – 85 %) 

Sätt ugnen på 175 grader.  Smält smöret. Rör ägg och sukrin fluffigt. Tillsätt mjölken i smöret och blanda vätskan tillsammans med äggblandningen. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten. Grovhacka nötterna och chokladen. Vänd ner i smeten och rör om. Klipp ett bakplåtspapper till samma storlek som botten på långpannan (20×26 cm) och smöra fast pappret. Häll smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen, ca 35 minuter. Låt kakan svalna. Häll grädden i en kastrull och bryt ner chokladen. Värm grädde och choklad på mycket låg värme. Rör hela tiden. När all choklad smält, dra då kastrullen åt sidan och låt svalna. Glasyren blir då något trögflytande. Låt kakan stå kallt och skär sedan i bitar. Garnera eventuellt med nötter.

13 svar to “Brownies à la LCHF”

  1. Diana 15 maj , 2012 den 16:04 #

    Det är ju bra att allt gott inte är förbjudet! 🙂

  2. Carro 15 maj , 2012 den 16:22 #

    De där ser aaasgoda ut!

  3. Sofia 15 maj , 2012 den 18:35 #

    Wow ser supergott ut! 🙂

  4. Johanna 15 maj , 2012 den 19:42 #

    oh vad jag skall baka i mitt nya kök sen, till hösten längtar! 🙂

    haha javisst är den kul 🙂

  5. Fröken M 15 maj , 2012 den 19:42 #

    Har du vägarna förbi Karlstad är du ALLTID välkommen, och hojtar du bara till lite innan så ska jag se till så att det finns något nybakt att fika på 😉

  6. Dilin 15 maj , 2012 den 19:55 #

    gott! 😀

  7. Tess 15 maj , 2012 den 20:26 #

    Mums, vad gott det ser ut! 🙂 Kram

  8. Katarina 15 maj , 2012 den 21:25 #

    Nu blir jag lycklig! Inte för att jag är någon LCHFare, men det här såg väldigt mycket godare ut! Tack!

  9. Jessika - Jordgubbsdrömmar! ♥ 15 maj , 2012 den 21:30 #

    Ja det är ju verkligen somrigt och fint! 🙂
    Får se om färgen kommer någon gång så man får pröva lite 😉
    Funderar på att färga luggen, men vi ser väl!

  10. Emma 15 maj , 2012 den 22:40 #

    Den är verkligen obeskrivligt gott! Nu är magen sååå rund och gå efter allt man proppat i sig. Hahaha.
    Åååh, jag förstår. Det va lite krånligt att kolla på Stella också. Hon va inte så ”samarbetsvillig” sa hon som gjorde ultraljudet men till slut så gick det. 🙂

  11. tess 15 maj , 2012 den 22:50 #

    Mums =)

    Och tack tack tack! Allting har gått jättebra, jag ska försöka skriva en liten förlossningsberättelse så fort jag får tid 🙂 Snart är det din tur också, tiden går fort!!! Vi kom hem idag skulle man kunna säga så vi har börjat landa lite iaf 😉 Det är helt fantastiskt!!! 😀

  12. Lisa 16 maj , 2012 den 11:00 #

    Sv: Färg kan verkligen pigga upp en! Nej, det var därför jag slog till även fast jag gett min köpstopp på presentpapper (har ett antal rullar här hemma…) Förresten om du är sugen på att testa decoupage, så tycker jag att du ska göra det! Jag menar man vet ju inte förrän man har testat!

    Okej, då lägger jag Lennarths konditori till minneslistan också, för vem vet man kanske hinner fika mer än en gång? 😉 Vem vet de kanske har något med choklad som både jag och du är så förtjusta i! =) Vad händer förresten nu i veckan? Kram

  13. Mamma till William och Wilma 16 maj , 2012 den 13:16 #

    Här har vi något för mig..hihi–Hoppas att det är fint med dig denna vår dag..Här är det bra med mig coh barnen..de sover middag men ska snart väka dem anars kommer de sova bort dagen så blir det små jobbigt i kväll.hihii–kram kram

Kommentera

