Kokboksutmaningen, rabarberbakelser med mandelsmulor

12 Maj

Dessa små smulpajer hittade jag i boken Smulpajer av Mia Öhrn. Receptet heter Rabarberbakelser med mandelsmulor och är en perfekt sommardessert. Jag är ju mycket för att baka i portionsformar just nu så jag älskar receptet!

Detta är mitt första bidrag i kokboksutmaningen på tema primörer, för rabarber är ju just en vårprimör fast en dessertråvara. När ni bestämmer era recept har ni helt fria händer, om det innehåller en primör eller fyra spelar ju ingen roll!

Vill du delta i utmaningen kan du läsa mer här!

150 gr smör
1 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salr
200 gr mandelmassa
50 gr mandelspån
 
350 gr rabarber
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk potatismjöl
 
mandelspån

Smält smöret och rör ner socker och mjöl blandat med bakpulver och salt. Arbeta ihop till en smulig deg. Riv ner mandelmassa och knåda in i degen tillsammans med mandelspån. Skölj och skiva rabarbern tunt. Blanda med socker, vaniljsocker och potatismjöl. Ställ ut 12 muffinsformar på en plåt. Lägg i ett lager av smuldegen (ta ca hälften)i botten av formarna och ta sen ett lager rabarber. Toppa sedan med resten av smuldegen och mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 20 min. Låt svalna en aning och servera med en kula vaniljglass!

14 svar to “Kokboksutmaningen, rabarberbakelser med mandelsmulor”

  1. ~ L I N N ~ 12 maj , 2012 den 18:03 #

    Ja det är riktigt skönt hih 😀

  2. Elin 12 maj , 2012 den 18:12 #

    hehe jaa! 🙂 men visst är lilla Antonbus söt! ^^
    ja de gör ju de, men nu mår jag toppenbra, lite sjuk bara, men sånt är livet! 🙂
    Hur går det med lilla magen då, växer å växer! 😀
    kram kram

  3. Mums vad gott! Ja de har verkligen varit intresssanta! 🙂 Hoppas du får en fin kväll och att allt är bra med lilla maggen .-)

  4. Thessan 12 maj , 2012 den 19:38 #

    Kikar in å önskar dig en go natt så småningom =) Har suttit å pysslat lite med designen på bloggen, vad tycker du?

  5. rhulth 12 maj , 2012 den 20:32 #

    Åh, det såg ju riktigt, riktigt gott ut! Och så docksött med de där rosa formerna till! 🙂

    Tobleroneglassen såg riktig god ut, E testade Oreosglassen häromdagen och det var nog första gången jag sett honom så förtjust i en glass :).

    Sv: Åh, vad kul att du gillade New Years Eve, låter ju som en jättehärlig kväll med din vän! Sådana behöver man ibland, kvällar alltså, fast vänner också såklart.

    Nej, men precis då får du väl vara en sådan som frågar, eller kollar runt på nätet eller ja, det är ju viktigt att du är försiktig i alla fall och det skadar ju inte om du dubbekollar saker och var gränser går för olika saker. Du är ju ändå gravid för första gången och då är det ju inte konstigt att nya frågor uppkommer.

    Ja, jag ska definitivt dit och gosa när det har lagt sig ned för dem, det är andra barnet nu också, så storebror måste bli van vid situationen också, men det har gått bra hittills 🙂 han gillar att ge lillasyster pussar och kramar och hon tittar på honom med stora ögon och verkar gilla det ändå, så det är hur gulligt som helst! Det är ju så att man börjar längta också ^^.

    Du är alltid så klok vännen ❤ jag har sagt det förut, men det tåls att säga igen, du kommer att bli en superfin och ashäftig mamma! 🙂

    Hur ser din kväll ut idag?

    Kramar

  6. sara - mamma i juni 12 maj , 2012 den 21:16 #

    Sv: Åh vad härligt att din bebis också är fixerad 😀 Känns skönt, då slipper man oroa sig för det 🙂 Hoppas du har en fin helg! Kram

  7. trustmedarling 12 maj , 2012 den 21:34 #

    ser himla gott ut

  8. camilla 13 maj , 2012 den 06:41 #

    ser väldans gott ut 🙂

    åå absolut sånna vänner är guldvärda 🙂 lät som ni hade de väldigt bra 🙂

    tack vad kul:D hon blev så nöjd med den o jag blev så glad för hennes skull men jag själv har ingen tatuering hehe. vad hade du velat göra för någon?:)

    har inga planer alls denna helgen o idag känner jag mig rastlös:P eller ja känner på mig att jag kommer bli det haha:P du då? kraam

  9. ♥ Sojkas framtid ♥ 13 maj , 2012 den 09:11 #

    Mm låter gott! 🙂

  10. Ann-Sofi MATSAFARI 13 maj , 2012 den 11:22 #

    Jättefina:)

  11. Jossan 13 maj , 2012 den 20:08 #

    Verkar jättegott!

    Bröllopet blir den 2 juni, så nu är det inte långt kvar!

  12. Carro 13 maj , 2012 den 22:25 #

    Det där ser verkligen supersmarrigt och somrigt ut!

  13. sandra 14 maj , 2012 den 09:51 #

    Åh, fy så gott!

  14. Amy's piece of cake 14 maj , 2012 den 14:21 #

    Ja rabarber är verkligen en god vårprimör!

    Så kul att du är med i tävlingen. Dock ser jag inte din delning på FB, tänk på att delningen ska vara offentlig/public för att jag ska se den, kram!

Kommentera

