Lasagne Bianco 2-3 pers

8 Maj

Lasagne är ju bland det bästa som finns men man måste inte ha i den klassiska köttfärssåsen och det behöver inte ta timmar att tillaga. I veckan gjorde jag en riktigt god veg. lasagne men man kan lika gärna ha i strimlad kyckling eller skinka.

Jag använde Felix färska lasagneplattor, 200 gr vilket räckte till 5 lager i vår ugnsform.

1 fpk färska lasagneplattor
Bechamel
2 msk smör
2msk mjöl
5 dl mjölk
1 dl riven ost
Fyllning
500 gr svamp
½ rödlök
1-2 vitlöksklyfta
250 gr mozzarella(2 påsar)
1 knippe sparris
salt och peppar
Riven ost

Skiva svamp och hacka rödlök. Fräs i olja tillsammans mer pressad vitlök tills det mjuknatsmaka av med salt och peppar. Smält smör i en kastrull och häll i mjöl, rör om. Häll på lite mjölk i taget och koka upp under omrörning, smaka av med salt och peppar. Låt sjuda va 5 min och häll i osten. Skiva mozzarella tunt och dela sparris på 3(ta bort den träiga biten). Häll lite av bechamel i botten på en ugnsfast form tillsammans med 1/3 av svampen. Lägg på en lasagneplatta, lägg ½ av mozzarellan och sparrisen och lite bechamel. En platta, svamp och bechamel, upprepa till sista plattan och avsluta med en platta och bechamel. Ställ in i ugnen på 225 gr i ca 20 min, toppa med riven ost efter halva tiden

14 svar to “Lasagne Bianco 2-3 pers”

  1. Carro 8 maj , 2012 den 10:21 #

    mmm, gott med mozzarella i med!

  2. Katarina 8 maj , 2012 den 10:22 #

    Lasagne är så gott och din vegetariska version låter hur god som helst! Kram

  3. Mamma till William och Wilma 8 maj , 2012 den 10:57 #

    God förmiddag söta..Nu är det inte jätte lång tid kvar för bebisen titta ut..för det väl nästa månad som han/hon är beräknad att komma.SÅ gott med lasagne.Ha en fin vår dag.kram kram

  4. sɑɴɴɑs ʀυм 8 maj , 2012 den 12:20 #

    Åh yummy, det där ser fruktansvärt gott ut!

  5. Linda-Mamma till Alfred 8 maj , 2012 den 12:33 #

    Yummie!Ok då skall jag kolla efter det perfekt sommardrink att bjuda på när vi får vänner hit innan midsommar tänkte jag;) Men känns sådär att ta mango pure barnmatsburkar,haha..får mixa själv i värsta fall;)
    Ja Persbrandt är bra han gjorde hela filmen;)

  6. Annah 8 maj , 2012 den 13:32 #

    Svar: ja förmodligen! Filmen är grymt grymt bra!! The lucky one verkar också bra, vill seee 😀

  7. Sara - Mamma i Juni 8 maj , 2012 den 14:39 #

    Sv: Ja det är ju verkligen det mysigaste som finns att känna alla sparkar och rörelser, men just nu känns det som att jag njutit färdigt av dom 😉 nu vill jag träffa min lilla bebis, helt otroligt hur mycket man kan längta efter någon!! 🙂

  8. Pernilla 8 maj , 2012 den 14:47 #

    Mumsigt med lasagne =)

    De äter den mesta maten vi gör och ibland får vi mixa köttet och så men annars äter dem det som det är…Gäller att det ej är för torrt!!

    Ha det fint, kram kram.

  9. Isabelle 8 maj , 2012 den 15:27 #

    Ja, flaskan är verkligen helt underbar och jag ser fram emot att ställa fram den på bordet fylld med saft 🙂

  10. Patricia ♡ 8 maj , 2012 den 15:28 #

    Gott gott med lasagne:)

    Jo visst kan jag gå på promenader, men det gör jag ju varje dag i alla fall med tanke på att jag har en hund så det är inte så kul att gå ännu mer än det jag redan gör. Fast att gå med hunden blir liksom ingen träning i och med att jag ser det som hennes stund, så vill hon nosa på en plätt i fem minuter så står vi där i fem minuter.. Aa hoppas du förstår.

    Hur känns det med magen och allt nu?:)
    Kramar

  11. E L I N F E L I C I A S 8 maj , 2012 den 20:16 #

    gott!

    – åh, tack fina du 🙂

  12. Filippa 8 maj , 2012 den 22:29 #

    Oh, jag älskar lasange! Var min favoriträtt när jag var liten. Det är fortfarande en av mina favvorätter, såååå gott!

    Svar: Precis. Ingen sjukdom är väl rolig kan jag tycka men det blir kanske lite lättare när man vet vad det är för sjukdom i alla fall och om man möjligen kan göra något åt det.

    Nej men gud vad roligt. Då får jag gratulera! 😀
    Du skriver ju inte så mycket privat på bloggen, mest om mat och bakning så…
    Dessutom är jag usel på att följa bloggar nu för tiden, my bad!

  13. sandra 9 maj , 2012 den 05:55 #

    Du får testa och se om det även funkar på mackor då 🙂

    Åh, mums vad gott med lasagne! Känner att du influerar mina middagar rätt mycket ibland!

  14. Jasmine 12 maj , 2012 den 23:59 #

    Mums, ser gott ut!

    Svar: Precis. Jag är lite ledsen att jag missade mormors födelsedagsfirande, men jag hoppas att hon blev glad för det handgjorda kortet.

    Kram

Kommentera

