Fördrinkarna för alla smaker

5 Maj

Till sommarens alla fester måste man ju ha en fördrink, en svalkande drink man kan stå och mingla över tills maten kommit på bordet och festen kan dra igång. 

Alla recept är till ca 20 små drinkar!

bildkälla: recept.nu

Fläderdrink
 
3 dl flädersaftskoncentrat
2 l sockerdricka
(5 dl vodka)
is
20 jordgubbar
2 citroner

Blanda flädersaften med sockerdrickan. Häll i vodka om du vill ha med alkohol. Fyll hälften av varje glas med is och lägg en jordgubbe i varje glas. Dela citronerna i 4 klyftor. Skär bort ändarna och skär 3 skivor av varje klyfta. Lägg en citronskiva i varje glas och häll på drinken. Fyll upp med drinken

Peach melba
 
1½ l persikojuice
1½ l Schweppes
(6 dl gin)
3 persikor
1 liter färska hallon(eller 400 gr frysta)

Blanda persikojuice, schweppes och eventuellt gin. Dela och kärna ur persika, skiva sedan tunt. Fyll halva glaset med is och fördela hallon och persika i glasen. Fyll upp med drinken.

Syrlig äppeldrink
2 ½ l äppeljuice, tropicana helst
5 dl pressad citron
(6 dl vodka)
is
2 citroner
3 små äpplen

Blanda äppeljuice, citron och ev vodka. Fyll upp halva glaset med is. Dela citronen på samma vis som till fläderdrinken och lägg i en skiva i varje glas. Kärna ut äpplena, dela på mitten och skär tunna skivor. Fördela i glasen och häll på drinken.

Mango Bellini
6 dl mangopuré
3 l champagne/mousserande vin

Bottna varje glas med 2 msk mangopuré. Fyll upp med champagne/mousserande och rör om.

17 svar to “Fördrinkarna för alla smaker”

  1. Carro 5 maj , 2012 den 17:39 #

    Läskande gott!

  2. Thessan 5 maj , 2012 den 18:13 #

    Jag är nog lite för kär i mitt nuvarande yrke för att byta. hihi. kram

  3. Amy's piece of cake 5 maj , 2012 den 18:55 #

    Ja drinkar hör ju sommaren till… vi brukar inte göra det ändå… blir mestadels smoothies etc istället 🙂

  4. Renata - gravid v 38 5 maj , 2012 den 19:21 #

    Den där fläderdrinken låter helt underbar! Måsta smakas i sommar när bebben är på utsidan =)

  5. Linda 5 maj , 2012 den 19:23 #

    Mums, vilka goda! Särskilt den översta kommer jag garanterat prova! 🙂

    Nä, jag har inte riktigt flyttat från staden, jag letar jobb i skåne och sedan bor min pojkvän där med så jag har varit väldigt mycket hos honom de senaste veckorna och bara åkt till karlskrona för att ta katten till veterinären, eller om jag har haft ett möte och så 🙂

  6. Annah 5 maj , 2012 den 19:59 #

    sv: ja men aboslut, man måste unna sig för att sedan kunna återgå till ”tråkiga” vardagen 🙂

  7. Fröken M 5 maj , 2012 den 20:18 #

    Underbart – jag älskar somriga drinkar och efter många år som bartnder har jag ett gäng ”trumf kort” att bjuda på när vi får gäster 🙂

  8. Monia - mamma till Tuvalie 5 maj , 2012 den 21:10 #

    sv: ja precis, jag gillade idén när jag såg den på någon annans blogg så då tänkte jag göra likadant 🙂

  9. ndail 5 maj , 2012 den 21:46 #

    Mm låter gott!

  10. finafrun 6 maj , 2012 den 00:54 #

    En av varje tack!

  11. Katarina 6 maj , 2012 den 01:59 #

    Det här var många bra tips, tack! Önskar dig en skön söndag!

  12. Sandra 6 maj , 2012 den 06:22 #

    Ja, om man skippar alkoholen så lät det här hur mumsigt som helst 🙂 Gillar att göra drinkar även om de inte innehåller sprit, lite lyx får man ju unna sig!

    Vet du vad, jag ska faktiskt ta och vara med den här gången då. Måste bara damma av mina kokböcker, blir tyvärr mycket receptletande på internet nu för tiden 😛

  13. camilla 6 maj , 2012 den 09:09 #

    vilka underbara planeringar de lät som:) har ni haft så fint väder att ni kunnat vara ute såpass?:)
    jag har vart på konfirmation i helgen, idag ska jag få massage o träffa lite vänner 🙂

    förresten spännande sen och se vilket kön barnet får:) man undrar om sånna där ”skrönor” stämmer?:) hehe

    Kraam på dig

  14. Linda-Mamma till Alfred 6 maj , 2012 den 09:14 #

    Yummie! Hm kan man köpa mangopuré eller måste man mixa till själv tro. Hade vart smidigt om man kunde köpa;) Älskar mango!!

  15. Johanna 6 maj , 2012 den 10:01 #

    Ja hur andra scandic har vet jag inte, bara bott på malmen…. men deras är mycket god 🙂

  16. jojo 6 maj , 2012 den 10:23 #

    hejsan, nice blogg du har kika in i min blogg 🙂 va vacker du är och nice blogg du har 😉 KOMMENTERA GJÄRNA TJEJEN HA EN TOPPEN DAG

Trackbacks/Pingbacks

  1. Midsommartips | Fika med Eleonore - 20 juni , 2013

    […] Fördrinkar för alla smaker […]

Kommentera

