Rabarberpaj

2 Maj

Igår på valborg blev det middag med vänner och självklart måste man ha en dessert! Rabarberpaj blev det närmare bestämt. Något som är bland det bästa jag vet och man får verkligen ta till vara på årets första rabarber när de är som bäst!

5-6 normalstora stjälkar rabarber

2 dl socker

ev 1-2 msk potatismjöl(gör att det blir mindre vattningt)

125 gr smör

1 dl socker

3 dl mjöl

Skala och skär rabarbern i centimetertjocka bitar. Blanda med socker och ev lite potatismjöl. Häll upp i en pajform. Blanda smör, socker och mjöl i en skål och smula degen över rabarbern. Ställ in i mitten av ugnen på 175 grader i ca 25 min, eller tills pajen fått en gyllene färg. Servera med en kula vaniljglass.

14 svar to “Rabarberpaj”

  1. ami 2 maj , 2012 den 11:16 #

    Ja, jag tycker det känns bra att kunna hjälpa och visa att dom inte är ensamma.
    Att man inte ska behöva må dåligt, det känns som rätt sak att göra 🙂 Kram

  2. Sara - Mamma i Juni 2 maj , 2012 den 11:18 #

    Sv: Ja det finns ju så otroligt många fina sommarklänningar, man får nästan svårt att välja när man ska shoppa 😉 Jo jag var mest inne på klänningen i mitten, riktigt somrig och fin:)

    Kram

  3. Thessan 2 maj , 2012 den 11:27 #

    tack så mkt! Din nya blogg e så fin!

  4. jessica 2 maj , 2012 den 12:24 #

    mmm… rabarber och vårensprimörer… mycket trevligt tema… får kanske bli en 3-rätters 😉

  5. Sofia - ett bättre du 2 maj , 2012 den 12:48 #

    Men vad mycket goda recept det finns här då. Och även om jag numera inte äter så mycket socker har jag stor lust att kasta mig ut och handla ingredienser och baka rabarberpaj på en gång.

    Spännande med graviditeten, lycka till 🙂

  6. Carro 2 maj , 2012 den 15:44 #

    Så himla gott!

  7. Linda 2 maj , 2012 den 17:45 #

    Så gott med rabarberpaj! Blev plötsligt sugen på det 🙂

  8. Sofia 2 maj , 2012 den 20:21 #

    Gott! 😀

  9. Spanienfrugan 2 maj , 2012 den 20:23 #

    Rabarberpaj är ju lätt godaste pajen tycker jag. Gärna lite syrlig sådär…

  10. CJ 3 maj , 2012 den 00:12 #

    SVAR: Ja sushi är bland det godaste jag vet. Och ännu godare om man får äta ute i naturen. 🙂

  11. Helena 3 maj , 2012 den 12:10 #

    Visst är det nåt speciellt med den första rabarberpajen för säsongen!:) Vi hade också tänkt att göra en sån paj när vi var på Öland men rabarberna var pyttesmå och behöver växa till sig en aning.

  12. Patrik Petersson 3 maj , 2012 den 15:36 #

    Så gott det låter! Fin blogg 😀

  13. Jasmine 3 maj , 2012 den 23:15 #

    Jag älskar paj och rabarber är något av det godaste. Rabarberpaj är ju så gott!

    Svar: Haha, du kan skicka ner dina bakverk till mig i Göteborg. Jag är en riktig gottegris.

    Kram

  14. Sanna 4 maj , 2012 den 10:29 #

    Mums så gott, det bjöd jag faktiskt våra gäster på också 🙂 Fast en knäckig rabarberpaj – urgod!

Kommentera

