Lyxig pasta med räkor och avocado i hummersås

26 Apr

Denna rätt bjöd en kompis på under vår gymnasietid, jag älskade rätten då den innehåller allt jag tycker mest om. Vem kan motstå pasta med räkor och avocado i en hummersås? Jag skrev av receptet som sedan dess legat och väntat i en urklippsbok tills nu när jag kom på denna rätt igen.

Receptet räcker till 4 personer, tre om ni är riktigt hungriga!

8 dl pasta
1 kg räkor med skal
1 msk smör
1 msk mjöl
2 dl fiskbuljong
2 dl creme fraiche
2 vitlöksklyftor
2-3 msk hummerfond
1-2 krm chilipeppar
2 avocado
1-2 msk pressad citronsaft

Koka pastan enligt anvisningar på paket. Skala räkorna. Dela och gröp ur avocadon. Skär i bitar och häll citronsaft över. Smält smör i en panna och häll i mjölet till en redning. Häll på fiskbuljong och creme fraiche. Smaka av med hummerfond, vitlök och chilipeppar och låt sjuda ca 5 min. Rör i räkor och avocado och ta av från plattan. Servera genast tillsammans med pastan.

Obs! Koka inte såsen för länge, då finns det risk att den skär sig.

Kommentera

