Kokboksutmaningen, Grön fruktsallad med passionssås

21 Apr

Här kommer mitt andra bidrag i Kokboksutmaningen under temat exotiska frukter. Denna gång blir det något så tråkigt och klassiskt som en fruktsallad men det var inte därför jag valde receptet. Utan jag valde receptet från Boken Stora boken om Sallader p g a den smarriga såsen, eller marinaden som smaksätter frukten. Det är annars något vi glömmer när vi gör fruktsallad, att slänga ner en massa goda frukter i en skål känns väldigt tråkigt i längden. 

Grön fruktsallad med passionssås
2 kiwi
2 päron
1 Galiamelon
200 g gröna vindruvor
 
3 msk vatten
2 msk socker
1 stjärnanis 
2 passionsfrukter

Börja med såsen. Koka upp vatten socker och stjärnanis i en kastrull. Dela och gröp ur passionsfrukterna och lägg i  fruktköttet i sockerlagen. Låt svalna. Skala, kärna ur och skör frukten i lika stora bitar. Blanda allt i en skål och häll över såsen, låt stå och dra i kylen en stund. Servera riktigt kall med en kaka, glass eller grädde

8 svar to “Kokboksutmaningen, Grön fruktsallad med passionssås”

  1. Katarina 21 april , 2012 den 10:27 #

    Det här ser och låter gott!

  2. Tessie 21 april , 2012 den 12:28 #

    Sv;
    I bland blir man besviken här i livet. Inte mycket att göra åt. Det kommer nya tillfällen så att säga! 🙂
    Jag är så glad i dag, och vart i några dagar.. saker och ting ramlar på plats i mitt liv.

    Idag ska jag och Jonas fira vår 3års dag. Jag har ju planerat den, super mysigt! 🙂

    Hoppas du har en super helg!
    Kram

  3. Sofia 21 april , 2012 den 13:02 #

    Det är grymt gott att pressa lime över fruktsallad också. 🙂

  4. Elin - mamma till Jasper och pyret i magen 21 april , 2012 den 14:34 #

    Ja, va spännande att se vad den lilla får 🙂 vi hade blå som små jag och mina 2 syskon och sen blev vi alla tre grönögda 😉
    Mamma min är blåögd och pappa gul/brun typ å vi blev gröna en salig blandning alltså 😉

    Ja, de hoppas jag med ;D

  5. Katarina 21 april , 2012 den 14:58 #

    sv: Jo, tänderna ska vara kvar i munnen så jag kör på min skena.
    Och jag blev ju inte chockad över att du springer, men att börja när man är gravid kanske inte är det vanligaste 😛
    För övrigt är fruktsallad bland det bästa som finns! Härligt med passionsås till 🙂

  6. Thessan 21 april , 2012 den 15:28 #

    Tack. det gick bra att komma upp igår men det va väldigt skönt sen när jag fick gå och lägga mig 😉 Helgen är toppen! Hoppas du oxå har det bra. kram

  7. camilla 21 april , 2012 den 15:38 #

    såsen lät spännande:D

    åå vad härligt med en tv dag:D vad såg du på för något skoj?:)
    hihi vad duktig du va som baka massa chokladbollar 😀 har du några andra skoj planer för helgen?
    kraam på dig 🙂

  8. Helena 21 april , 2012 den 20:22 #

    Mmmm vad gott med fruktsallad. Jag älskar det i alla varianter.
    Ha en fin helg! Kramar=)

Kommentera

