Slipsens ord: Förkylningen som sätter stopp

20 Apr

Förkylning är bland det värsta som går att drabbas av som löpare. Kroppen säger ifrån och det går varken springa eller gå, även om man gör försök till att hålla igång kroppen kommer bara bakslagen. Trötthet. Hängig och allmänt sur på allt och alla. Ungefär så går det beskriva känslan av att slåss mot en förkylning. Ofta brukar den också bli långdragen, hålla i sig en vecka, vilket gör att träningen bli lidande. Och alla vi löpare som tränar stenhårt inför vårens alla tävlingar.

Ibland när jag drabbas av förkylning hade jag hellre önskat att det var magsjuk eller något annat som slog till. Då vet man att det håller i några få dagar för att sedan vara borta men när det gäller förkylning svävar man i en ovisshet om och när den försvinner.

Det är sällan en löpare är ledsen i sitt tonläge men när det kommer till att prata om förkylningar infinner sig en dyster röst. Om man ska på tonläget är det som att man har gjort slut med sin stora kärlek, eller att någon nära anhörig har gått bort. Men det är inte så farligt. Utan allt handlar om att man inte kan träna.

När jag själv tävlade som mest hade jag ett psyke som framkallade att jag drog på mig en förkylning lagom till viktiga tävlingar. Vet inte hur det går till men jag träffade alltid fel med att lägga in en sådan period, och jag var inte heller ensam om det. Halsont och en täppt näsa. Det är något som påverkar en fysiskt men främst är den psykiska delen jobbig. Aldrig tidigare uppmärksammar man alla de där löparna som är ute på trevliga rundor. ”Jag vill också” är en tanke som kommer upp hela tiden. Men så en dag släpper det. Förkylningen ger med sig, återigen kan man dra på sig löparskorna.

Den jobbiga tiden är över. På med löparskorna igen och ut på vägarna, och känslan av att vara ute på grönbete igen är alltid likadan. Tempot är aldrig så högt som under ett pass direkt efter förkylning, även om man borde ha tappat styrk efter att ha missat träning är det något som inte känns av. Endorfinerna slår mot en, de där endorfinerna som gör att man är hel igen.

Hjärtat som brustit blir helt igen. Får den där kicken som bidrar till att livet känns lättare att ta sig igenom.

Text av Marcus ”Slipsen” Åberg

Ett svar to “Slipsens ord: Förkylningen som sätter stopp”

  1. jessica 20 april , 2012 den 12:06 #

    Alla som tränar pratar om dessa ”endorfiner” och hur man bara ”måste” träna… hur lång tid tar det innan man kommer dit och hur ofta och mycket måste man träna för att ha en chans?? Nyfiken i en strut;)

Kommentera

