Chokladbollar i massor

20 Apr

Denna vecka har verkligen gått i chokladbollens tecken för mig! Efter att ha hjälpt en kompis baka till ett skoldisco bakade jag även ett par satser till mig själv. Chokladbollar måste ju vara bland det godaste som finns, och enklaste att baka för den delen! Det är ju ett recept som verkligen fastnat i huvudet liksom ingredienserna till kladdkaka. Men glömmer du något finns ju alltid receptet på havregrynförpackningen!

Men jag tycker valet av vätska gör väldigt mycket för hur chokladbollarna blir. 

Kallt kaffe– vuxna chokladbollar, kaffet hjälper till att framhäva chokladsmaken men tar lätt över.

Vatten– Mer barnvänliga chokladbollar, gör inte mycket för smaken

Mjölk– Barnvänliga chokladbollar men med en krämigare konsistens

Grädde– Liksom med mjölken blir det krämigare men dessa blir extra feta och goda!

50/50– Ta hälften kaffe och hälften någon av de andra vätskorna. Kaffet hjälper som sagt till att framhäva chokladsmaken men tar inte över om du blandar ut det. Blir som lyxiga hemma-delicatobollar

7 svar to “Chokladbollar i massor”

  1. Katarina 20 april , 2012 den 13:10 #

    Chokladbollar är barndom för mig, kommer ihåg att min syster och jag ofta bakade dessa och rullade dem i cornflakes eller pärlsocker 😉

  2. Jenny Gunnarsons tankar, foton & musik 20 april , 2012 den 14:31 #

    Svar: Ja nu har vi äntligenbokat 😀

  3. Monia - mamma till Tuvalie 20 april , 2012 den 15:47 #

    jag brukar ha lite oboy i, det blir gott 🙂

  4. Amy's piece of cake 20 april , 2012 den 17:12 #

    Ja, dessa andas barndom lååång väg! 😉

    Önskar dig en trevlig helg vännen, stor kram!

  5. Carro 20 april , 2012 den 20:43 #

    Muuuums! Tänk så många gånger man bakat chokladbollar som liten 😀
    Sidan i mammas receptbok är alldeles brun. Det är den sidan som använts mest! haha

  6. sofie mumsfillibaba 20 april , 2012 den 21:47 #

    Snabbt i lätt att slänga ihop. Föredrar vuxenvarianten!!:) Mest smak!

  7. M 20 april , 2012 den 23:05 #

    Jag föredrar kaffe 🙂

Kommentera

