Socker och järn

19 Apr

I tisdags var jag på den fasade glukosbelastningen. Och det var precis lika hemskt som jag trodde. När man gör glukosbelastning får man ett glas med vätska som är 50% glukos, alltså som att dricka ren sockerlag. Detta gör man för att kolla blodsockret så man inte ligger för högt och riskerar få graviddiabetes eller t o m havandeskapsförgiftning. Det är inte alla som gör detta, vissa mottagningar gör det bara om de ser en risk för detta medan andra erbjuder och låter alla göra testet. Denna vätska var riktigt läbbig och har aldrig varit så svårt att få ner en vätska på under 5 min. Som tur var visade blodsockret normalt  efter ett par timmars vila.

Däremot var mitt hb-värde(blodvärdet) väldigt lågt. Ett normalt blodvärde ligger på 120-150 för kvinnor, mitt har gått från 139 till 101. Så nu blir det att äta järntabletter och massa mat fylld med järn för att fylla på förrådet lite.

Mat rik på järn:

  • Blodpudding
  • Kött, ju mörkare desto bättre
  • Leverpastej
  • Bönor, ärtor, linser
  • Grovt bröd
  • Gröna grönsaker såsom broccoli och spenat

För att ta upp järnet bättre är det bra att äta mycket c-vitamin och undvika mjölkprodukter och koffein.

21 svar to “Socker och järn”

  1. Renata - gravid v 36 19 april , 2012 den 10:34 #

    Jag måste ju vara den enda på hela jordklotet som tyckte att den där glukosblandningen inte smakade på illa! Jag tyckte faktiskt att det var lite gott!! haha Men att dricka hela glaset var lite jobbigt… Sen mådde man lite småilla

    Hoppas det går bra med järnen, jag har haft tur som inte behövt ta några tabletter!

    När ska du ha bebis förresten?

  2. Monia - mamma till Tuvalie 19 april , 2012 den 11:36 #

    lät inte gott att behöva dricka det :/ Hoppas allt går bra för dig och att du inte drabbas av några hemskheter!

  3. Patricia♡ 19 april , 2012 den 11:57 #

    Usch, det där lät verkligen vidrigt. Skönt att du fick ett bra resultat efteråt i alla fall, en sam mindre att oroa sig för.
    Är det inte rätt vanligt av man får dåligt blodvärde när man är gravid. Vet att mamma har haft det varje gång hon varit gravid i alla fall (och det är ju ett x antal ggr^^)

    Jaha så det var därför ni inte fått reda på det. Tråkigt för er:/

    Kramar

  4. Diana 19 april , 2012 den 12:03 #

    Inte skoj! Tänk på att det finns bussaft (stavning?) som är snällare mot magen än järntabletter, många blir förstoppade av dem…

  5. Linda-Mamma till Alfred 19 april , 2012 den 12:28 #

    Ät mkt järn nu, det är bra;) Ja fy fasiken alltså, nu är vi äntligen friska tack & lov!!

  6. Carro 19 april , 2012 den 12:33 #

    bra att blodsockret låg bra, mindre bra med bloodvärden! Ät järn i massor nu då! 🙂

  7. Leila 19 april , 2012 den 12:39 #

    Hej vännen! Usch, det där lät verkligen inte som en behaglig undersökning 😦
    Men jag är jätteglad att du låg bra till!
    Hoppas att det löser sig med blodvärdet nu, jag har också väldigt låg blodstatus o får äta järntabletter!

    Jodå, men det funkar ganska så bra att jobba helger, lite tråkigt just nu eftersom det är de enda dagarna som pojken är ledig, men han börjar snart också jobbar helger o då funkar det ju bättre 🙂

    Nu ska jag hoppa in i duschen o försöka få i mig lite mat o sen bege mig mot jobbet. Vad hittar du på idag? Hoppas att du får en toppendag! Många kramar

  8. Katarina 19 april , 2012 den 13:16 #

    Jag hade också problem med järnvärdet under mina graviditeter. Så vanligt.. Lyckades slippa piller dock (den sista graviditeten). Hoppas det löser sig för dig med.
    Ang. havandeskapsförgiftning så fick jag det dag 3 efter förlossningen med min tjej. Det du.. Inte kul kan jag säga och HELT otippat och galet och skitjobbigt. Usch!
    Hoppas du hittar någon som kan plåta lite magen, för det är verkligen så vackert.

    Kramar

  9. Helena 19 april , 2012 den 13:26 #

    Usch, den där glukosbelastningen är inget vidare. Så läskigt sött och man blir illamående av den.
    Nu får du få i dig alla nyttigheter med extra vitaminer. Känner du av att järnvärdet har sjunkit? Man brukar bli så trött då. Sköt om dig! Kram=D

  10. Elin 19 april , 2012 den 13:46 #

    Denna blogg har jag skapat som en tröst och förståelse för alla som går igenom någonting svårt. Den kommer uppdateras varje dag som någonting under mitt cancerliv hände.
    det är inte jag som hade cancer, det var inte jag som låg i sjuksängen, men det är jag som berättar en historia utifrån en systers synpunkt. Många syskon har en liknande upplevelse har jag upptäckt. Jag vill göra det lättare för ett syskon att förstå att det inte är fel att känna avundsjuka elelr att bli arg på sitt syskon trotts att det är sjukt.
    Bloggen kommer vara aktiv från den 9 april 2012 – 1 januari 2013

    http://cancernsansikte.blogg.se/

  11. camilla 19 april , 2012 den 13:54 #

    usch de lät inget gott o dricka hehe^^ hoppas järnvärdena bättrar på sig 🙂

    åå de känns underbart verkligen att kunna hoppa o känna glädje igen:D
    Haha men de lät gott ju :Dibalnd är den enklaste maten den godaste:)

    Hur mår du idag? planer för kvällen? kraam på dig

  12. Sandra- Med Pojke I Magen 19 april , 2012 den 14:07 #

    Jag är så glad att slippa den där glukosgrejen. Där jag går görs de bara om de anser att man är i riskzonen…
    Mitt järnvärde hade höjt 😀

  13. Anne 19 april , 2012 den 14:48 #

    Jag avstod faktiskt från glukosbelastningen – blev erbjuden pga mitt bmi, men då jag alltid har helt normala blodsockervärden såg jag liksom inte poängen. 🙂 Förra graviditeten hade jag lite mer problem med järnvärdet och åt Niferex, men den här gången har jag klarat mig bättre!Jag hade lågt depåvärde i början men hb har alltid legat väldigt bra så jag antar att det räcker… jag äter två Hemofer om dagen, plus multivitamin med järn, och alltid tillsammans med ett glas c-vitaminbrus för lite extra boost 🙂

  14. mirjam 19 april , 2012 den 17:41 #

    Svar: ja, det är jättegott! och till buffeer på sommaren är de som sagt perfekta! hoppas allt är fin, kram.

  15. Pernilla 19 april , 2012 den 19:09 #

    Jaa usch det där var inget gott att dricka. Men skönt att det visade bra.

    Lite lite trist att järnvärdet nu var lågt, hoppas järntabletterna hjälper till bra. Fick själv äta det ett tag…

    Ha det fint, kram.

  16. Elin - mamma till Jasper och pyret i magen 19 april , 2012 den 22:19 #

    Usch och fy för dåligt järnvärde.. Har också de och märker av de genom tröttheten.. Hoppas de går upp snart 🙂

  17. Amy's piece of cake 19 april , 2012 den 23:11 #

    Glukosbelastning är ingen hit säger de flesta… jag svepte glaset på nolltid! 😉 Sköterskan bara, du måste vara en riktig gottegris… typ not men det var helt ok att svepa tyckte jag.

    Indisk linsgryta ska du äta! Kommer recept hos mig lite längre fram, kram!

  18. sandra 20 april , 2012 den 06:10 #

    Tack så mycket!

    Jaha okej. Det gör visserligen inte jag heller längre, men äter inte socker eller mjöl så det funkar att baka enligt lchf ändå 🙂

    Haha kommer ihåg när jag hade lågt blodvärde och mina sköterskor sa åt mig att äta mer järn. Det funkade sådär när jag drack mjölk till alla min leverpastejsmackor och liknande. Inte jättepopulärt när man berättade det på sjukhuset sen 😛

  19. Vivi 20 april , 2012 den 09:57 #

    Eftersom jag äter lite kött så brukar jag dricka c-vitamin med järn i, det finns med svartvinbärs smak, det drack in syster när hon var gravid och det var allt hon behövde faktiskt. Fast lite extra broccoli är ju iof aldrig fel 😉
    Jag har återhämtat mig förvånansvärt bra fysiskt, jag måste ha bra läkekött, förrutom den där dumma kodeintabletten så tog jag inga fler smärtlindrande tabletter (ja förrutom den kramplösande när jag fick gallstensanfallet :P) däremot ser jag verkligen inte fram emot nästa besök och har redan börjat hitta på ursäkter att inte gå,
    😛
    Kram!!

  20. Micaela 20 april , 2012 den 13:37 #

    Ett glas?! Själv hade jag varit fastande i över 24h och fick trycka i mig i alla fall 2-3 glas med glukoslösning, var det vidrigaste jag någonsin gjort, önskar inte min värsta fiende det!!

  21. tess 20 april , 2012 den 15:52 #

    Men fy, det lät inge vidare du… 😦 Tur att det inte var någon fara iaf! Mitt järnvärde var oxå lågt, så jag började med järntabletter och då gick det upp igen. Däremot så blev min mage helt fucked up av tabletterna så jag köpte blutsaft istället efter ett par veckors försök och vipps så gick det över 🙂 Det går himla fort nu alltså, snart så är de här, våra älskade bebisar<3

Kommentera

