Kafferep på Lennarths

16 Apr

Kalla mig tant men är inte kafferep det mest mysiga som uppfunnits? Det var väl lite där allt det här med vår svenska fika kultur började. Pigorna och hemmafruarna bakade småkakor som man sedan bjöd vänner och bekanta på till en kopp kaffe. En underbar tradition som jag hoppas aldrig försvinner.

Jag blev jätteglad när jag såg att konditoriet Lennarths börjat med just Kafferep. 5 sorters kakor och kaffe/te/saft för 58 kr om man äter ensam eller 55 kr/ person om man är 2 eller fler. Så någon dag nu ska jag sätta mig i de fina lokalerna, se ut genom fönstret och njuta av kafferepet.

bildkälla: svd.se

24 svar to “Kafferep på Lennarths”

  1. Jonna 16 april , 2012 den 16:47 #

    Självklart! men alla säger olika, o vissa hotar med dödsfall mm. Usch man blir ju rädd bara man läser om de. 😦 Ja man älskar ju den kulan =) Även fast den är tung frammåt kvällen!! Hur mår du annars?

  2. Linda 16 april , 2012 den 18:03 #

    Jag är en riktig kaffetant och älskar att baka till andra så jag får bjuda över dem på fika, jättekul att lennarths har just det med, jag såg det sist jag var där.
    Längtar tlls det blir något varmare och man kan sitta på deras härliga uteservering en våning upp. Kan sitta i timmar där.
    Sist blev det cheesecake med hallon till när jag var där, och nu till kvällen har jag gjort jappmousse med jordgubbar – mums! Kaffetant? yes, och stolt över det, haha!

  3. Patricia♡ 16 april , 2012 den 18:33 #

    Nej jag är verkligen inte bra på det här med bloggar. Har typ bara fixat med min egen. Är så rädd att förstöra för andra så oftast säger jag nej då de frågar^^

    Åh, men hur mysigt lät inte det där med kafferep!!

    kram

  4. Leila 16 april , 2012 den 19:26 #

    Hej vännen! Hur står det till med dig?
    Men va mysigt med kafferep! Det är ju verkligen något av det mysigaste man kan göra! Att fika ska ju verkligen få ta lång tid, sitta ner o njuta och inte bara kasta i sig en smörgås tycker jag 🙂
    Så härligt o se att mycket av det lite äldre fika traditionerna är tillbaka!
    Jag har fått börja som timvikarie inom hemtjänsten här där jag bor 🙂 Jätte mycket nytt o en massa att hålla reda på med en massa goa människor så jag trivs riktigt bra!

    Vad hittar på för skoj den här veckan?

    Kram Leila

  5. Frida 16 april , 2012 den 20:11 #

    Åh, mysigt!

  6. carrå - mamma till Isabella och gravid 16 april , 2012 den 20:23 #

    Ja det gör man verkligen! :).
    Ja det hoppas jag dem gör!

  7. Monia - mamma till Tuvalie 16 april , 2012 den 20:56 #

    sv: jag förstår att du längtar 🙂 Det är helt underbart även fast det är jobbiga stunder också .. Kram

  8. Johanna 16 april , 2012 den 20:57 #

    kafferep är mysigt 🙂

  9. Carro 16 april , 2012 den 21:37 #

    Kafferep är bäst!! 😀

  10. Fnulan 16 april , 2012 den 21:42 #

    Jag håller helt med dig! Tant eller ej så är fika fantastiskt!

  11. Nadja 16 april , 2012 den 21:44 #

    Ja men precis och alldeles lagom storlek för mig. =)

    Helt underbar helg med bio, grillat och mys med familj och vänner. =)
    Vad är veckans planer? =)

    Kram

  12. Katarina 16 april , 2012 den 22:10 #

    Men jag är en kaffetant!! Det kommer jag alltid vara. Utan kaffe funkar inget haha.
    sv: Ja usch ja.. Vi hade massor av snö i lördags. Som tur är åkte jag ifrån den.

  13. Mandy & River 16 april , 2012 den 22:27 #

    Tack snälla 🙂 ❤

  14. Elina 17 år och mamma till Nellie 16 april , 2012 den 22:37 #

    Jag tror dom flest numera har från dag ett. Men Nellies (alltså bebisens) farmor jobba på BVC och hon sa att hon aldrig hade kudde förren 1-2 år.. Men jag väljer att inte ha kudde för Nellie bara sover på rygg och huvudet nästan ner i madrassen om du förstår. Så då vill jag inte att hon ska borra ner huvudet i en kudde ännu även om den är väldigt tunn 🙂

  15. jessica 16 april , 2012 den 23:52 #

    Tant har rätt, kafferep är mysigt=)) Snön är borta och solen har strålat idag!!

  16. Felicia 17 april , 2012 den 01:19 #

    shiiit fett mysigt, och gott!!!!

    SV: TACK, sååå glad jag blir 😀

    puuuussss

  17. Katarina 17 april , 2012 den 04:00 #

    Kafferep är toppen och ett alldeles utmärkt sätt att umgås!

  18. Malin 17 april , 2012 den 07:18 #

    Den trerättersmenyn var värd varenda krona. Det var så gott!
    Hur är läget med dig? Fin blogg du har! 🙂

  19. sandra 17 april , 2012 den 07:37 #

    Själva ordet kafferep kan nog vara det mysigaste som finns i alla fall 🙂 Tänker på när Pippi när jag hör det ordet.

    Ja, men fundera lite för det är rätt kul att veta vad andra förknippar med musik och just våren!

  20. sara 17 april , 2012 den 08:40 #

    så mysigt med kafferep 🙂

  21. malin-helena 17 april , 2012 den 08:58 #

    Gud vad smart av ett café! Jag önskar de hade kakbuffé av något slag någonstans här i min lilla stad. ;P

    Torsk med äggsås är ju helt galet gött. 🙂 Kanske just för att man äter det så sällan dock.

    Kram!

  22. Helena 17 april , 2012 den 19:10 #

    Vilken kul idé att starta med kafferep! Då vill jag också vara tant:) Jag vill att de ska ha tårtbuffé när jag ska fika där…hihi:)

    Nu har vi haft picknick ute i det fria och även grillat. Jag blev så sugen på det när du skrev om alla tillbehören. Det kommer snart bilder. Kramar:)

  23. Renata - gravid v 35 17 april , 2012 den 20:52 #

    Jag älskar den svenska fika-kulturen! Jag är från Brasilien och visst fikar vi, men det är helt annorlunda här!

    Sv: ja, kocken var helskön!

  24. Jasmine 20 april , 2012 den 13:03 #

    Åh! Mysigt minsann, kafferep skulle jag gärna uppleva.

    Jag snokade inne på Tessie’s sida och såg att du där hade skrivit fina ord om mig. Tihi, tack för dem. Du är snäll. 🙂

    Kram

Kommentera

