Kokboksutmaningen, Fryst frukt

15 Apr

Nu är det äntligen dags för mitt första bidrag till kokboksutmaningen med tema Exotiska frukter denna månad. Jag har redan fått in ett par bidrag och det är underbart att se hur olika alla tolkar ämnet!

Själv har jag valt ett recept ur boken Laga Lätt Mexikansk, ett recept som kanske inte var så väntat från en sån här bok som annars innehåller tortillas, bönrätter, sallader, kycklingmarinader etc. Men receptet är underbart och otroligt enkelt, en perfekt dessert till grillmiddagar eller som en svalkande sorbet en het sommardag. Jag gjorde dock en liten fuskvariant med redan frusen frukt och en exotisk juice istället för de pressade apelsinerna. Jag blandade även några av fruktsorterna när jag mixade och tog jordgubbar för sig

1 ananas
1 stor bit vattenmelon, urkärnad
225 g jordgubbar
1 mango, persika eller nektarin
1 banan
pressad apelsin
strösocker

Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Skär frukten i bitar och lägg på plåtarna. Låt stå i frysen ca 2 timmar. Lägg en fruktsort i taget i matberedaren och kör till en isig massa. Tillsätt lite apelsinjuive och socer och kör till en finfördelad massa. Upprepa med alla fruktsorter och lägg upp i skålar, servera genast.

10 svar to “Kokboksutmaningen, Fryst frukt”

  1. Rinki 15 april , 2012 den 16:44 #

    Wow, vad häftigt det ser ut, riktigt coolt! 🙂 Duktig du är, kan tänka mig att det smakade riktigt gott!

    Sv: Ja, det är jättegulligt att han är så intresserad, jag gillar det egentligen jag också, men jag tror nog att jag kommer att återgå till det när vi har en egen lägenhet. När jag bodde tillsammans med mitt ex så tog jag hade om ett citronträd, det var jätteroligt, hann dock inte bo kvar där så länge så att det fick citroner (var ett ganska ungt träd) och när jag väl hade flyttat ut så skötte inte exet om det, så den dog.

    Det var verkligen jättegulligt att se bilden på dig när du var liten. Oj, hur jag var som liten? 😛 Jag var lite småbusig, gillade att läsa och när jag var några månader gammal gillade jag papper och fanns det inom mitt räckhåll så åt jag ibland lite på det också, haha! Kanske därför jag gillar att skriva och läsa så mycket nu ;)?

    Precis, det är nu när man vågar vara sig själv lite mer som man även vågar att gå tillbaka till det man var så anti tidigare. 🙂 Hur har din helg varit?

    Ja, idag under dagen har det varit soligt, men inte sådär supervarmt. Men nu har dimman kommit hit istället, så vi får se vad det blir för väder senare.
    Kram

  2. Johanna 15 april , 2012 den 18:01 #

    Ja det behövdes, nu är här rent och fint, ett tag iaf 🙂

  3. LIENE 15 april , 2012 den 18:39 #

    sv: Kul att du tycker det:)

  4. Frida 15 april , 2012 den 19:19 #

    Mums!

  5. Petra 15 april , 2012 den 20:34 #

    De lät gott . måste jag nog allt testa

    Ja ngt paff jag blev över att finna kameler sådär mitt i stan =)

    Kramar & ha en fin fin kväll

  6. Felicia 15 april , 2012 den 21:31 #

    Gud sååå najs!!!!!!!

    SV: jamen det är lite så..

    puss

  7. Nadja 16 april , 2012 den 00:49 #

    Jag hoppas med det blir bra och att jag får kryddor bär till sommaren. =) Perfekt till grill och syskonbarnen. =) Haft en bra helg? =)

    Kram

  8. Vivi 16 april , 2012 den 09:51 #

    Gud så gott, hmmmm … häller man i lite rom i det där har du nästan en daquiri ;P fast det vore ju inte så bra för dig att dricka förstås 🙂
    Måste pröva detta, det är ju hur gott som helst en varm sommardag!

    Kram

  9. Amy's piece of cake 16 april , 2012 den 15:42 #

    Detta låter mycket gott! Jodå, jag har redan gjort det jag ska gällande kokboksutmaningen 😉 Inlägget kommer hos mig i veckan och då lägger jag upp det hos dig med! Tror du kommer att älska det, kram!

  10. milla 16 april , 2012 den 21:05 #

    Ser riktigt smarrigt ut

Kommentera

