Påskig kärleksmums och blomsterkakor

8 Apr

Vi stod ju som sagt för desserten/kakan till kaffet igår på påskmiddagen hos sambons mamma. Det blev påskinspirerade kärleksmums och blomsterkakor i rosa och gult. Måste säga att jag blev väldigt nöjd med baket. Kärleksmumsen som faktiskt sambon bakade blev riktigt saftiga och mumsiga. Kakorna var värda allt pill med utstansningen och sockrandet(att jag sen gjorde ett nybörjarmisstag och lät kakorna svalna på plåten gjorde  inte så mycket).

Påskiga kärleksmums
1 sats kärleksmums
24 anthon bergs chokladägg
12 marsipankycklingar

Gör kärleksmumsen enligt recept i en långpanna. När kakan svalnat skär du den i 12 bitar som du sedan dekorerar med 2 chokladägg och en påskkyckling på varje bit. Vill du göra kakan extra påskig kan du färga kokosen gul.

 

Blomsterkakor
1 sats brysselkex
1 dl socker
röd och gul karamellfärg

Gör brysselkex enligt recept men istället för att forma till rullar kavlar du ut degen. Färga 3/4 av sockret med ett par droppar röd karamellfärg till ett rosa socker och strö över degen. Stansa ut med ett blommått(eller valfri form). Ta bort överflödig deg och lägg upp på en plåt täckt i bakplåtspapper.Färga resten av sockret gult med ett par droppar gul karamellfärg. Lägg lite socker i en cirkel i mitten på varje blomma. Grädda i ugn och låt svalna.

14 svar to “Påskig kärleksmums och blomsterkakor”

  1. Carro 8 april , 2012 den 11:10 #

    ååå fint! (Och gott så klart 😉 )

  2. Katarina 8 april , 2012 den 11:34 #

    Söta kärleksmums!
    Ha en fortsatt härlig påsk 🙂

  3. Sandra- Med Pojke I Magen 8 april , 2012 den 11:45 #

    Åh så gott!

    SV
    haha jaa dom är underbara! De var en fantastisk dag hos mina föräldrar. ❤
    Bra att gubbarna var goda 😀

  4. Linda-Mamma till Alfred 8 april , 2012 den 12:29 #

    ÅH tack vad snällt sagt av dig!!!Man blir så glad av sådana saker verkligen bloggkärlek tänk vad det kan göra;) Himla bra påfund!!
    Idag har vi varit på skattjakt;)

  5. Isacs Mamma 8 april , 2012 den 12:54 #

    Nja den gick så där , men de var kul:)
    Ja de var ju folket som gjorde de:)

    Jag önskar dig en fortsatt glad påsk!:)
    Ätit godis?

    Kram

  6. Felicia 8 april , 2012 den 14:02 #

    Åh så sötaa, vill ätaa upp allt! haha

    puss

  7. Helena 8 april , 2012 den 22:38 #

    MUms! Nu måste jag baka kärleksmums i veckan. Jag älskar dessa läckerheter:)) Så fina du gjort dem.

    Hua, det måste ha varit jättekallt i vårjackor! Hoppas ni inte behövde vara ute för mycket. Kram:)

  8. Petra 8 april , 2012 den 22:40 #

    Nyböörjar misstag får man göra.
    Men va fina dom blev.
    kram

  9. Pernilla 9 april , 2012 den 13:41 #

    Tack vännen =)

    Mums såg jätte gott ut och jaa brukar ju bli en del onyttigt under påsken…

    Ha det fint, kram kram.

  10. Yohanna 9 april , 2012 den 14:28 #

    Gud jag klarar nästan inte att gå in på din blogg… allt ser så gott ut, jag vill bara frossa-frossa-frossa!! hahahaha…
    Svar: Nej jag är backad SJUTTON dagar, de kan inte ens förklara det.. Enligt senaste mens skulle jag haft BF kring 15/6.. enligt ett tidigt ultraljud i vecka 9 så blev jag beräknad 23/1 – vilket bara det ju är ÅTTA dagar.. jag blev lite paff av ”bara det” liksom!! Å sen på RUL så backades jag brutalt igen, till 1/7. Men de mååååste räkna fel, eller mäta fel, eller nåt. För vi var inte ens aktiva i sänghalmen då de menar att jag skulle blivit gravid, och isåfall skulle jag plussa 17 dagar innan beräknad mens.. hur troligt är det? Det är inte fysiskt möjligt liksom…. Så.. vi får se.. antingen en brutalt lång graviditet, eller jag vet inte.. Nu orkar jag inte bry mig mera, har gjort om de där 17 dagar och ”börjat om” liksom.. Men det är ju lite knepigt när man inte känner sig bekväm med sitt datum om jag säger så.. allt från 15/6-2v. efter 1/7 ska jag då acceptera med andra ord… eller före 15/6 också i teorin… Men med min tur går jag väl över datumer ÄNDÅ! 😉 Födde 42+0 sist, men då var jag bara backad 5 dagar, vilket ju är helt normalt!

  11. Spanienfrugan 9 april , 2012 den 20:11 #

    Åh, kärleksmums var längesedan. Nu blev jag sugen på det!!

  12. Vivi 10 april , 2012 den 11:57 #

    Åh så fina de blev, älskade verkligen kärleksmumsen ! 🙂
    Själv blev faktiskt mina bakverk riktigt bra de med, macaronsen blev ovanligt bra, tyvärr glömde jag att ta kort på allt ihop vilket stör mig ngt enormt nu efteråt, bordet såg ju helt fantastiskt ut när det var uppduktad med alla läckerheter *mmmmm*

    Jag blev så himla glad när jag vann den lilla påskkärringen, jag har nämligen en liten döpt efter min mormor och nu ska jag döpa denan efter min farmor 🙂
    Inte för att de var varken häxor eller kärringen, men iaf 😛

    Kramar !

  13. Anna 15 april , 2012 den 00:52 #

    sv: tack så hemskt mycket bruttan !

    åh så fränt påskgodis, synd att det är lite sent nu ! haha !

  14. sandra 15 april , 2012 den 09:36 #

    Ja, de blev himla goda faktiskt även om det var pilligt att få ihop dem 🙂

    Vilken rolig idé med blommiga brysselkex, det måste jag testa!

Kommentera

