Godaste frasvåfflorna, ca 8 st

26 Mar

Igår var det våffeldagen och självklart har jag inte glömt bort det! Jag var iväg på jobb och hann därför inte hitta detta receptet som jag ville lägga upp. Men nu är jag hemma och ska njuta av våfflor någon dag(vi fick inga på jobbet igår).

Detta receptet har jag fått med mig från ett sommarjobb jag hade en sommar i gymnasiet. Jag jobbade då några veckor i en våffelstuga i innerskärgården i Sthlm. En otroligt härlig sommar! Och jag kan lova er, våfflorna är det godaste och frasigaste du kommer äta.

 
2½ dl Vatten
½ dl Vichyvatten
5dl Mjöl
2 dl grädde

Blanda alla ingredienser utom grädden.
Vispa grädden, men inte för hårt.
Vänd ner i vichysmeten.
Grädda och servera genast!
19 svar to “Godaste frasvåfflorna, ca 8 st”

  1. Jonna 26 mars , 2012 den 18:12 #

    mums vad gott! Här blir de pannkakor 🙂 Tack Så hemskt mkt 🙂 Ha en go kväll! kramar

  2. Mathilde 26 mars , 2012 den 20:44 #

    Nä jag vet, oftast blir det ju så när man redan är stressad och skall leta efter något att ha på sig. Illa, man kan ju skylla lite på att jag har för lite plats. =D

  3. Carro 26 mars , 2012 den 20:59 #

    Mums!

  4. Vad gott, jag gjorde frasvåfflor till kvällsmat idag 🙂

  5. Nadja 26 mars , 2012 den 22:25 #

    Tack. =) Ja våfflor är underskattat. Mycket lättare än pannkakor och lika gott. =) Så det kommer jag göra oftare. =)

    Allt bra? =)
    Vad är månadens utmaning? =)

    Kram

  6. Sabina 26 mars , 2012 den 22:31 #

    De ska jag prova till helgen. Tack

  7. Marcus Å 27 mars , 2012 den 07:01 #

    Jag som glömde bort det där helt, får ta och göra i veckan istället!

    Vi får se hur det blir med att lägga ut nyhetsinslaget. Det skulle du vilja va? hehe

  8. sara 27 mars , 2012 den 08:38 #

    mmmmmm va gott!! funderar på o testa ett utan mjöl i veckan!

  9. Vivi 27 mars , 2012 den 09:16 #

    Vad spännande recept, det måste jag pröva ! 🙂 Vi ska nog köpa järnt ill helgen och göra våfflor då med för ska jag vara helt ärlig var inte min systers svärmors våfflor så … smakrika 🙂
    Ja det var en rätt skön helg faktiskt , men längtar redan till nästa 😛

    Jag ska skicka in receptet till dig ikväll hade jag tänkt med bilder, det blev en potatiskaka, inte jättegod ärligt talat, men det har potential…tror jag hade i alldeles för mycket ströbröd , men jag följde faktiskt receptet…knas.

    Sommar med liten och dagsutflykter tycker jag låter som en bra plan. 🙂
    Kram

  10. Emelie, Mamma till David och Gravid 27 mars , 2012 den 10:08 #

    Vad gott! 😀 Åt våfflor hos svärmor i söndags. Är nog dags för mig att skaffa ett våffeljärn 😉

    Sv: Skötsakerna väntar jag nog lite med. Eller så tar jag allt sånt ifall vi åker ner till ullared 🙂 Just nu så ser det mest ut som att jag kommer få köpa det någon annanstans då foglossningen är fruktansvärt jobbig. Vet inte ifall jag klarar av en sån resa ner dit för att gå runt i affären i flera timmar och shoppa.. Inget jag ser framemot 😛 Får nästan be sambon åka ner dit själv och köpa allt.
    Har du köpt en amningskudde? 🙂
    Kram

  11. Katarina 27 mars , 2012 den 11:24 #

    Vad roligt att du har vichyvatten i smeten. Det hade jag alltid förut och det blir bättre!
    Nu måste jag göra våfflor igen. Om några veckor dvs. Åt lite väl många sist…

  12. Anna 27 mars , 2012 den 12:46 #

    sv: men tack gulle : )

    GOSH jag älskar verkligen våfflor, det är så nedrans gott !

  13. Tessie 27 mars , 2012 den 13:51 #

    Ser verkligen super smarrigt ut! 🙂 Länge sen jag åt våfflor nu, får be Jonas göra några nästa gång jag är där! 🙂

    Sv:
    Ja, i nästan 1år med Sandra och 1½ med Zantos. Det känns lite tomt, men rätt skönt just nu faktiskt..
    Hoppas din helg vart bra!..
    kramar ❤

  14. Mia 27 mars , 2012 den 15:05 #

    Mmm så gott det är med våfflor, minns barndomens mammavåfflor med olika hemgjorda sylter, socker eller varför inte smör som vi åt tills vi knappt kunde andas men guuuud så gott!!

    Alltför längesen jag var här nu igen, antingen skärper jag mig eller så har jag inga bloggvänner kvar sen ;-(

    kram från tant Mia ;-D

  15. Lajna 27 mars , 2012 den 15:55 #

    Funkar vanligt mineralvatten?

  16. Spanienfrugan 27 mars , 2012 den 16:13 #

    Mm, vad gott det såg ut med våfflor! Önskar att jag hade mitt våffeljärn här…

  17. kajsa 27 mars , 2012 den 20:52 #

    mums så gott! hemmagjorda våfflor måste vara något av det bästa som finns 😀

  18. Jasmine 27 mars , 2012 den 22:15 #

    Våfflor är ju så gott! I söndags tryckte jag i mig fyra stycken – direkt efter middagen, haha.
    Att jobba i skärgården verkar väldigt mysigt. Det är kanske där jag ska hålla mig om jag flyttar till Stockholm. Kanske känner jag mig lite som hemma då. 🙂

    Svar: Ja, visst är det roligt. Jag är så stolt över R, att han lyckades ta körkortet. Han var väldigt nervös kan jag meddela.

    Hoppas att du, mannen din och bebisen i magen mår bra.
    Kram

  19. Patricia♔ 28 mars , 2012 den 15:07 #

    Jo jag har sett något liknande recept innan, men jag har alltid dragit mig för att göra det på grund av grädden i. Ärligt talat har jag inte ätit våfflor på flera år. Borde kanske göra det någon dag. måste skaffa ett våffeljärn först, men någon sa att det gick att göra i smörgåsgrillen^^

    Kramar

Kommentera

