Kokboksutmaningen, Drömrulle med potatismjöl

19 Mar

Detta blev mitt andra recept i Kokboksutmaningen, ett lite otippat recept kanske men helt enligt utmaningens tema som är potatis. Drömtårtan är nämligen gjord på potatismjöl! 

Jag drog fram varje bagerskas bibel, Sju sorters kakor, och bakade en gudomlig drömrulle. Jag körde på dubbel sats av smörkrämen vilket lite för mycket, 1 ½ recept är att rekommendera. Annars är rullen perfekt som den är, det är ju en pålitlig receptbok!

Vill du vara med i kokboksutmaningen? Klicka in här!

3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

 

Smörkräm
150 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

 

Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda de torra ingr. och vänd ner dem försiktigt i äggsmeten Häll i braspanna på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 5 min. Stjälp upp kakan på sockrat bakplåtspapper. Vispa ihop alla ingr. till fyllningen. Bred på bottnen när kakan svalnat och rulla ihop. Förvaras i kylen(går även bra att frysa)
18 svar to “Kokboksutmaningen, Drömrulle med potatismjöl”

  1. Johanna 19 mars , 2012 den 10:23 #

    Tack tack! 🙂

    gud vad gott det ser ut, är inte så duktig på att baka, men ska prova 🙂

  2. Thessan 19 mars , 2012 den 10:42 #

    Tack! Åå varje gång jag läser din blogg tänker jag att jag ska börja baka, men varför är det så svårt att börja??? 😉 Hoppas du har en fin start på veckan

  3. Emma ❀ My Inspiration 19 mars , 2012 den 11:18 #

    Vilken spännande utmaning! Och drömrulle är ju så gott!!

    Jordgubbarna som är doppade i yoghurt ställer man in i frysen så de stelnar, gott att ta fram till varm choklad/te/kaffe 🙂

  4. Felicia 19 mars , 2012 den 11:19 #

    ser inte alls gott ut:…..

    sv: jaaaa taack wiiihwhoho :DDD

    PUSS

  5. Lisa - Kreativ bakning ♥ 19 mars , 2012 den 12:01 #

    sv: Tack så mycket, jag tyckte också det 😀

    Åh, det vill jag lära mig!

  6. Emelie, Mamma till David och Gravid 19 mars , 2012 den 12:03 #

    Det är farligt att gå in på din blogg! Nu vill jag ställa mig och baka 🙂

    Sv: Eller hur! Längtar som bara den. Lite jobbigt att behöva gå höggravid under sommaren dock 😉 Fast förhoppningvis kommer bebisen i tid och man slipper gå in i andra sommarmånaden.
    Hur går det med namnen till bebisen nu då? 😀
    Kram

  7. Linda-Mamma till Alfred 19 mars , 2012 den 12:34 #

    Ah kul!Åh just det det var ju detta jag skulle anta är sååå nyfiken på att laga ett recept från Per Morberg!Det är påväg åt rätt håll nu iaf men fortfarande kinkigt med maten =( Inget roligt att äta när han hostar såklart. Men får vara glad att han får i sig ngt iaf!

  8. VERONICA 19 mars , 2012 den 12:40 #

    sv: det ÄR en dröm 🙂 Vi brukar grädda pizza i den också…pizza i vedeldad ugn är mumma!
    tyvärr gillar jag inte rulltårta 🙂

  9. Tessie 19 mars , 2012 den 12:59 #

    Mums! 🙂

    Sv:
    Det var riktigt trevligt att träffa lite nytt folk, har även träffat lite mer nya människor. Skönt för själen att möta andra med känner jag! 🙂

    Jonas ska faktiskt gästblogga om det ämnet, relationsformen. Så jag väntar med att det kommer upp! 🙂
    kramar..

  10. Patricia♔ 19 mars , 2012 den 13:27 #

    Haha ja det var ju aningen lite potatis i ditt recept i alla fall även om man nog inte direkt tänker på drömrulltårta när man hör just ordet potatis^^

    Nej jag vet inte heller när de brukar blomma, men inte så här tidigt väl? Antar att det måste ha legat väldigt mycket sol just där.

    kram

  11. josefine andersson 19 mars , 2012 den 15:02 #

    åhåå bada som kan vara bland det bästa :o! har blivit min vardag nu ungefär!

  12. Fina Frun 19 mars , 2012 den 15:32 #

    Det är en av mina favoritkakor 🙂

  13. Amy's piece of cake 19 mars , 2012 den 18:53 #

    Yum! Ja just det att jag inte har tänkt på potatismjöl, tjohoo då kan jag göra något annat än huvudrätt ju 😉
    Så härligt att allt är bra med er… underbar känsla som sagt håll fast vid den… rätt som det är så blinkar du till och bebisen är typ 2 år som min yngste blir nu i veckan! Kram!

  14. Helena 19 mars , 2012 den 19:12 #

    Tack snälla fina du! Den där kakboken tröttnar jag aldrig på. Jag gjorde ju en rensing för nåt år sedan där flera koköcker åkte sin väg som jag aldrig använt mig av… men icke släpper jag sju sorters kakor :))
    Spännade att få bebisrapport! Kramar:)

  15. Carro 19 mars , 2012 den 21:01 #

    åå gott! Jag blev helt nostalgisk i helgen när de bjöd på rulltårta, haha 😀

  16. Sara L 19 mars , 2012 den 21:02 #

    Sv; Jo jag tyckte också den var intressant! Gud vilken aptitretande blogg du har!!! :p

  17. Ann-Sofi MATSAFARI 20 mars , 2012 den 22:15 #

    Rulltårta är inget jag har vågat mig på att baka ännu. Jag har fått för mig att den så lätt spricker när man rullar ihop den och att det bara är proffs som kan baka den:)

  18. Filippa 23 mars , 2012 den 21:43 #

    Oh, varför kollar jag inte in här oftare!
    Är så kass på att kolla bloggar och överhuvudtaget vara aktiv i bloggvärlden men din blogg är ju bara för underbar och härlig!

    Svar: Väldigt längesedan du kommenterade det och nu ska jag svara. Det är gott med både, fram för allt, mammas smörgås och chokladbanan tårta!

    KRAM!

Kommentera

