Chocolate chip Cheesecake med nougat och hallon

15 Mar

Denna cheesecake ser ju hur smarrig ut som helst! Synd att jag inte är jätteförtjust i cheesecake för annars hade detta varit något för mig. Massa smarr i den med hallon, nougat och choklad! Receptet är från boken Taste by Louise.

Chocolate chip cheesecake med nougat och hallon

50 g smör, rumstempererat
1 dl farinsocker
2 msk strösocker
0.5 tsk vaniljsocker
0.75 dl vetemjöl
1 krm salt
1 krm bikarbonat
1.75 dl havregryn
1 st ägg
90 g mörk choklad, hackad

Cheesecakefyllning
3 äggulor + 3 äggvitor
2 dl strösocker
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 krm salt
200 g philadelphiaost
3 dl vispgrädde, vispad
100 g nougat, hyvlad

Rårörda hallon
2 dl hallon
1 msk strösocker

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker till en krämig smet. Blanda vetemjöl, salt och bikarbonat i en skål. Tillsätt havregryn och ägg i smör- och sockersmeten och rör om. Vänd i mjölblandningen och tillsätt chokladen sist. Smöra en stor form med löstagbar kant och klicka ut smeten. Grädda i 12 minuter mitt i ugnen. Stjälp försiktigt över kakan på ett fat. Klä ugnsformen 8–10 portioner tid: ca 1 timme + 3 timmar i frysen med plastfilm och lägg sedan tillbaka kakan. Vispa äggulor, socker, vaniljsocker och salt vitt och poröst. Tillsätt philadelphiaost och vispa ytterligare i någon minut. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vänd i grädden i ostsmeten och vänd därefter ner äggviteskummet. Bred ut lite av ostsmeten på kakbotten och lägg på några skivor nougat. Varva ytterligare två gånger.Frys in cheesecaken i cirka 3 timmar, den ska vara halvfrusen vid servering.Rör hallon och socker tills sockret är helt upplöst.

Uppläggning
Servera cheesecaken, antingen som en hel tårta toppad med de rårörda hallonen, eller lägg upp i bitar på tallrik och ringla över rårörda hallon.

14 svar to “Chocolate chip Cheesecake med nougat och hallon”

  1. malin-helena 15 mars , 2012 den 10:32 #

    Synd för mig att jag tycker så mycket om cheesecake. 😉 Men jag säger ju att jag ska bara så otroligt mycket jämt. haha.
    Men jag vet ju exakt vart jag ska gå när jag ska baka något nästa gång. – Raka vägen till din blogg! Här får man väldigt många smarriga idéer. 😉

    Ja, du borde verkligen testa indoorwalking. det är en otroligt fin träningsform. 🙂

    Kram!

  2. Felici 15 mars , 2012 den 11:27 #

    Jag tycker det iaf SEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER gott ut!

    puss

  3. Katarina 15 mars , 2012 den 11:28 #

    Jag är väldigt förtjust i cheesecakes och denna låter god!

  4. Linda-Mamma till Alfred 15 mars , 2012 den 11:29 #

    Mmmmm! Jag skall iaf baka tårta till Alfreds 1-årsdag..tips?
    Ja jösses ötungen går liksom,helt osant! Nu skall jag spana in Leilas affär!

  5. Petra 15 mars , 2012 den 11:54 #

    Åhh ser gott ut!!

    Sv: skojar du?? e double caramell tillbaka?!! Åhh de måste jag kolla. Den var ju så god. Springer till affären direkt.
    Ja stegräknare e bra. Jag har kommit upp i 35 000 steg en gång, men då mådde jag dåligt. De blev för mkt för kroppen. Fick feber o bara skakade, yrsel o illamående. Men jag brukar landa på runt 20 000-25 000
    Man taggar sig själv mer när man har den. Går massa som mman inte hade gjort annars.
    Måste leta upp mig igen

    kram

  6. Carro 15 mars , 2012 den 12:46 #

    Det där både låter och ser sååååå gott ut!

  7. Anna 15 mars , 2012 den 13:00 #

    Jag är inte heller något cheesecake-fan men den där ser riktigt smarrig ut!!! Mums!

  8. Heidi 15 mars , 2012 den 13:18 #

    Jag gjorde nog inget annat i helgen. Tog det bara lugnt då jag hade ledig helg. 🙂
    Jag kan tro att det är skönt att vara hemma igen. 🙂
    Kram

  9. Micaela 15 mars , 2012 den 13:54 #

    Har en lite halvseriös frågestund på bloggen, fråga på!

  10. camilla 15 mars , 2012 den 14:21 #

    försåtr att de mste vara skönt o komma hem 🙂 men ändå skoj i jobba :Dtrivs du med kamrater osv? har du fortfarande samma uppgifter som i början?:D

    åå ja de va underbart skoj verkligen med träning hihi 😀 roligaste jag vart på på väldigt länge :)brukar du träna ngt?

    hur mår du idag? kraam

  11. Ann-Sofi MATSAFARI 16 mars , 2012 den 08:38 #

    Herrejösses! Den här skulle jag ha svårt att hantera! Ja, kanske skulle jag bli rent av girig om jag var tvungen att dessutom dela med mig;) Så läcker!

  12. Alexandra - kärlek på tallrik 17 mars , 2012 den 03:01 #

    WOW! Jag dreglar lite över datorn nu så här långt in på natten (jag vet ju egentligen att det där med att titta på matbloggar när klockan är efter midnatt är dömt att göra mig hungrig…). Det låter nog banne mig som den godaste cheesecake jag någonsin satt tänderna i! Måste, måste, måste provas!

  13. MW design 18 mars , 2012 den 10:24 #

    åh ser väldigt gott ut!

  14. Mårtenssons kök 18 mars , 2012 den 15:27 #

    Jösses Amalia, så gott det ser ut! Nougat och hallon, ljuvlig kombination.

Kommentera

