Kokboksutmaningen, Potatissallad med fårost och oliver

13 Mar

Nu har det gått ett tag sen jag presenterade månadens tema i kokboksutmaningen och i torsdags gjorde vi det första receptet till middag. Jag valde ett recept ur kokboken Det Vegetariska köket som är fylld av vegetariska recept och tillbehör från hela världen. Massa härliga bilder och recept bjuder boken på.

Från delen Medelhavets kök hittade jag en potatissallad med fårost och oliver som blev väldigt god. Dressingen som är lite udda men buljongtärning och varmt vatten är väldigt smakrik och god i salladen. Kan tänka mig att den blir väldigt god i sommar till den grillade maten med färskpotatis och kanske tillsätta lite färsk sparris och cocktailtomater. Vi hoppade ju över  persiljan vilket gjorde att det inte blev så färgglatt kanske.

Vill du också vara med i utmaningen, klicka här!

1 kg potatis
200 g fårost eller fetaost
1 rödlök
1 knippa persilja
1 dl svarta oliver ex kalamata
2 msk olivolja
1 buljongtärning ex grönsak
1 dl kokande vatten
2 msk pressad citron
2 msk oregano
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Skrubba potatisen och koka med skalet på. Blanda dressingen;  lös upp buljongen i olja och kokande vatten. Blanda med pressad citron, oregano och vitlök. Smaka av med salt och peppar. Skala potatisen medan den fortfarande är varm, skiva och lägg i en skål. Häll på dressingen. Skär osten i kuber, strimla lök, skölj persilja och grovhackaden. Varva potatisen med de övriga ingredienserna.

7 svar to “Kokboksutmaningen, Potatissallad med fårost och oliver”

  1. Mathilde 13 mars , 2012 den 14:31 #

    SV: Förlåt att jag är så seg på att svara. Har haft så mycket i skolan att göra. =D Hoppas allt är bra med dig? =D

    skönt att ta lite paus från en själv. =D

  2. Alexa 13 mars , 2012 den 18:07 #

    åh! jag har varit så sugen på potatissallad ett bra tag. blir nog att laga i veckan! 🙂

  3. Helena 13 mars , 2012 den 19:52 #

    Åh, vad gott med fetaost och oliver i potatissallad 🙂

  4. Amy's piece of cake 14 mars , 2012 den 11:21 #

    Så gott det låter, detta receptet ska jag testa!
    Denna månaden ska jag vara med i kokboksutmaningen, be sure! 😉

    Allt väl med dig (och magen)? Kram till er denna soliga onsdag!

  5. Vivi 14 mars , 2012 den 13:31 #

    Ja zumba var jätetroligt ! Jag hopaps verkligen jag får chansen att prova igen och nästa gång hoppas jag att jag mår lite bättre. Jag ska iaf börja spela badminton här på jobbet en gång i veckan, det är ju lite tokigt att vi faktiskt har en hel gympasal som knappt används.

    Såg du inlägget jag skrev igår förresten,. du har fått ltie bloggkärlek av mig 🙂
    Kram

  6. Vivi 14 mars , 2012 den 13:32 #

    Gömde förresten skriva att sallades såg riiiktigt god ut, jag hade också planer på att använda en vegetarisk kokbok, men inte samma 😉
    Kram

  7. jessica 17 mars , 2012 den 10:10 #

    haha, nä, kan bli svårt denna gång, men jag kommer igen nästa utmaning;) detta lät gott och jag kanske modifierar och snor;)

Kommentera

