Mästerkockens Chokladfondant med mango och jordgubb

6 Mar

Tycker det är lite smått otroligt att det redan kommit en kokbok från programmet Sveriges mästerkock med tanke på att programmet är långt ifrån slut och att deras förra bok kom så sent.

Hur som, hittade jag dessa smarriga recept i boken och det låter ju otroligt smarrigt! Recepten kommer från deltagarna men du kan även hitta tips och inspiration!

Chokladfondant med mango och jordgubbar
recept- och bildkälla: recept.nu

100 g mörk choklad (64–70% kakaohalt)
Smör till formarna
Kakaopulver till formarna
100 g Smör, rumstempererat
0.5 strösocker
2 st ägg
2 st äggulor
0.5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 msk kakaopulver

Till servering
Mango
Jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj 4 portionsformar och pudra dem invändigt med kakaopulver. Smält chokladen i mikro eller över ett vattenbad. Rör ihop smör och socker i en bunke, tillsätt sedan den smälta chokladen. Vispa upp ägg och äggulor i en separat bunke, rör ner dem i chokladsmeten. Sikta i mjölet och tillsätt salt, rör ihop till en slät smet. Fördela smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter, tills den är torr på ytan men helt rinnig inuti. Servera genast, med skivad mango och jordgubbar. Pudra gärna över lite kakao.

23 svar to “Mästerkockens Chokladfondant med mango och jordgubb”

  1. camilla 6 mars , 2012 den 16:52 #

    sånna där ser alltid så underbart goda ut, får banne mig se till o smaka en snart:D har du gjort foundanter många ggr?:)
    Har du testat någon glassnyhet än förresten?:)

    Lät som en mysig söndag, jag har vart sjuk så i söndags skulle jag vart på bio men fick ställa in :/

    kraam:)

  2. kajsa 6 mars , 2012 den 19:18 #

    låter himla gott!!

  3. Sabina 6 mars , 2012 den 19:53 #

    Vad gott det ser ut

  4. Ida 6 mars , 2012 den 20:36 #

    Det låter ju minst sagt himmelskt gott!

  5. Haha det är så jobbigt att gå in på din blogg på kvällarna för man blir alltid så sötsugen 😉

    sv: Nä men har du? Vilket sammanträffande – måste ju vara för att den är så himla snygg 😀 Kram

  6. Sofia 6 mars , 2012 den 21:49 #

    Wow det där såg fantastiskt gott ut! Dom har väl kommit på att dom kan tjäna mer pengar, ju tidigare dom släpper kokboken. Kommer säkert fler böcker. 🙂

  7. Rinki 6 mars , 2012 den 22:04 #

    Det ser verkligen smarrigt ut! Hm, konstigt dock att de ger ut boken såhär tidigt som du skrev, kanske ett sätt att tjäna mer pengar på, att komma ut med två böcker 😉 eller hur många det nu kan tänkas bli. Hur många avsnitt är det kvar av programmet? Är den här säsongen bättre än första?

    Sv: Det blev verkligen mysigt när vi firade mamma, det är en jättefin och mysig restaurang och det var otroligt god mat. Vi hade det roligt, och det kändes verkligen lättsamt, vilket är skönt. Inte sådär krystat eller något. Inte för att det brukar bli det, men när alla släpper vardagen sådär, ibland kan det vara så att man är stressad eller har mycket annat, men det blev bra! Vad roligt att du kommer till Stockholm, jag antar att du har supermycket planerat, men du har inte lust med en snabb fika eller något? *blush*

    Vad härligt att planera dop och sådant, det passar ju dig perfekt ^^. Det är verkligen en fin grej, att baka tillsammans, jag och mina föräldrar hade aldrig riktigt något sådant som vi ”bondat” över, så det låter som en jättefin grej som du kan göra med den lilla/e.
    Hur mår du nu förresten, graviditetsmässigt och annars? ❤

    Nej, men det är ju självklart att det är att föredra om man verkligen har det stabilt med både ekonomi och lägenhet, så barn är ju inget som vi strävar efter ^^ men som du säger så skulle vi nog klara det ifall det skulle hända.

    Jo, lite synd att jackan inte fanns på nätet. Nu har den förvisso kommit tillbaka i storlek 36, vilket jag trodde att jag skulle ha och fortfarande tror. Men testade den i affär idag, men den kändes liiite stor (lite lång i armarna och får igen den ordentligt), men det kan vara så att 34:an är för tjat, men lite tajt vill jag att den sitter…finns ju dock risk att jag inte får igen den då eftersom jag har rätt stora boobs 😛 men som du, så tycker jag att det inte gör så mycket att ha sådana jackor öppna. 34:orna var slut där jag tittade samt på nätet…så jag vet inte ^^ dagens I-landsproblem.

    Kram på dig!

  8. Carro 6 mars , 2012 den 22:19 #

    Mums!

  9. Jenny 6 mars , 2012 den 22:38 #

    Jaa hihi jättefina färger 😀
    tack tack 🙂

  10. Fina Frun 6 mars , 2012 den 23:56 #

    Mango och jordgubb är så gott ihop!

  11. Katarina 7 mars , 2012 den 04:11 #

    Chokladfondant är så gott! Jag gjorde sådan förra helgen, smaskens!

  12. Marcus Å 7 mars , 2012 den 07:26 #

    Åh, gud det ser så gott ut!!

  13. petra 7 mars , 2012 den 08:34 #

    Åhh vad gott de ser ut. Måste jag testa till helgen

  14. Hälsokick 7 mars , 2012 den 09:12 #

    Aaaaah, så smarrigt!!!

  15. Art By Tina - Konst & Fashion 7 mars , 2012 den 09:54 #

    Mums mums. Även fast jag helst väljer frukt utan choklad.

  16. Jennie & FrökenFlis 7 mars , 2012 den 11:53 #

    En härlig blandning med frukt och choklad, det är supergott 🙂

  17. Patricia♔ 7 mars , 2012 den 12:39 #

    Jag har aldrig gjort en choklad fondant, borde sjutton ta och testa på det snart. Var ju sen med att testa macaroons också så haha.

    Haha, jo jag får väl försöka fördriva tiden med att leka i photoshop. Det går säkert bra. Det som oroar mig mest är att gå ut med hunden sista rundan på kvällen. Bor massa skummisar här så jag är alltid livrädd.

    Kramar

  18. Amy's piece of cake 7 mars , 2012 den 17:47 #

    Ser mycket lockande ut, yum! Ja, det kommer ut tidigare och tidigare allt för att sälja sälja och att vi ska köpa köpa! 😉

    Hur har du det nu? Fått några fina bilder med dig från UL? Ser ni detaljer såsom näsa, ögon etc? Spännande kramkram!

  19. Ann-Sofi MATSAFARI 7 mars , 2012 den 19:16 #

    Jag älskar chokladfondant men nu var det länge sedan jag gjorde det. Kokboken vill jag ha, det är alltid kul att läsa mer om deltagarna. Jag följer programmet slaviskt!

  20. VERONICA 8 mars , 2012 den 07:44 #

    Åh en perfekt bakad fondant kan ju inte va fel!! 🙂

  21. Anna 8 mars , 2012 den 08:25 #

    så gott!!

  22. Lina S 8 mars , 2012 den 08:57 #

    Jösses så gott, detta måste jag testa!!

  23. josefine andersson 9 mars , 2012 den 09:25 #

    åhåå sån där måste jag ju prova göra nångång alltså!

    men eller huuur, skitbra 😀

Kommentera

