Eleonores matskola del 11: Cake pops

3 Mar

Cake pops har ju blivit en stor favorit hos både stora och små de senaste året. Det är en perfekt godbit att slänga ihop och bjuda på till fikat eller kalaset så det inte behövs många ingredienser. Du kan dessutom variera innehållet och garneringen i oändlighet.

Fyllning:

  • Här kan du mixa ner vad du vill egentligen så länge det er en hård eller mjuk kaka och något krämigt. Ta en färdig drömrulle eller oreos/ballerina/sockerkaka och blanda med philadelphia/smörkräm/nutella/jordnötssmör.
  • Forma till vad du vill; bollar, koner eller använd en form för cake pops
  • Frys gärna in dina cake pops i ca 30-40 min innan du doppar dem, då håller de lättare vid doppningen.
  • Doppa gärna din pinne i lite choklad, det fungerar lite som lim och gör så att den stannar kvar bättre i cake popsen.

Toppingen:

  • Doppa i precis vad du vill; ljus, mörk eller vit choklad eller candy melts(finns att köpa på diverse webshoppar med baktillbehör). Den vita chokladen kan du även färga i önskad färg.
  • Ställ dina doppade cake pops i en speciell ställning om du har en annars kan du ta en djup skål och fylla med strösocker och trycka ner pinnarna i. Sockret går sen att återanvända om det inte hamnat choklad i det.
  • Dekorera kan du göra i alla dess former; rulla i nötter, ätbart glitter, strössel, chokladlinser, godis, rippla över choklad, kokos etc.
  • Ät på en gång eller så går de utmärkt att frysa!
7 svar to “Eleonores matskola del 11: Cake pops”

  1. Nadja 3 mars , 2012 den 10:29 #

    Oki va bra att du inte köpte dem. =)

    Skönt att du har jobb. =) Vad händer för skoj ihelgen? =) Kram

  2. Diana 3 mars , 2012 den 11:20 #

    Jag ska testa att göra dessa en vacker dag!

  3. malin-helena 3 mars , 2012 den 13:07 #

    Jag har faktiskt varit lite fundersam över vad dessa cake pops egentligen är. Alla verkar prata om det och göra dem, men jag, seg som jag är med allt sådant har inte fattat vad de innehåller.
    Men nu vet jag! De innehåller exakt vad som helst som är sött och gott! 😀 Tack för att du klarat ut det för mig. 😉 hihi…
    Kanske ska göra påsk cake pops och bjuda på. hihi… (Fasen vad jag ska baka i påsk, haha!)

    Sv: Ja, absolut. Man måste få i sig en godbit nu och då tycker jag. 😉
    Men just nu köra jag ju lite hårdare på kosten och det är ju så individuellt hur man är där. Men jag trivs bra med att ha perioder där jag håller mig borta helt från sådant som är lite extra sockrit och så, jag mår bra av det. 🙂

    Haha, jag får hålla mig lite mer till senare in på våren tills jag testar nyheterna hos GB. 🙂
    Jag kan droppa info med om att GB har utökat sina skopglassar med 3 nya sorter i år. Bland annat så kommer Noggerglassen i skopglass! Det tycker jag är en fin nyhet! 😀
    (Tyvärr kommer jag inte ihåg de 2 andra just nu.)

    Kramar!

  4. Fröken Tö 3 mars , 2012 den 13:55 #

    Sv: Tack för den fina kommentaren!
    Dock så måste jag ju säga att jag tycker att bilderna på din blogg verkligen är fina! Men jag förstår ändå att du vill bli bättre (det är alltid fint att utvecklas och gå framåt!). Men ha en fin lördag!

  5. Thessan 3 mars , 2012 den 14:40 #

    Måste jag testa nån gång! Ja, det är lite lurigt det där garnet men skam den som ger sej =)

  6. Mathilde 3 mars , 2012 den 14:58 #

    SV: Jag visst är den söt. Köper ju från en te affär och då blir det så, lite roligare än att köpa på Ica!

    hoppas du får en trevlig helg, skall slut spurta med pluggningen nu!! =D

  7. Jenny 3 mars , 2012 den 15:47 #

    Jaa nu kan du vara med och tävla!! 😀
    Hihi okej då ska jag lägga upp lite tips:)

Kommentera

