Kokboksutmaningen, månadens tema: Potatis

1 Mar

Det var så kul att se alla era tolkningar av tema pajer i förra månadens utmaning och nu är det dags för ett nytt tema. Temat denna månad blir alltså potatis. Det är ju ett lite udda tema kanske men man får väldigt mycket fritt spelrum. Det kan vara allt från potatissoppor, potatisgratänger, rösti, matbröd bakat på potatis, laxpudding etc. Ja det går att göra en massa saker med just potatis så se till att hitta något kul och utmana er själva!

Nu till reglerna i utmaningen om ni vill delta denna månad:

  • En gång i månaden får du ett tema(exempelvis nötter, vårens primörer, pajer etc) som du sedan får välja ett recept utefter. Receptet ska vara något du aldrig gjort tidigare!
  • Receptet ska du hitta i en av dina kokböcker, gärna en ny kokbok varje gång.
  • Sedan skriver du ett inlägg där du visar kokboken, en kort presentation av denna, receptet du lagat efter samt en bild på resultatet. Detta kan du göra när som helst under månaden fram till den 29e varje månad.
  • Maila mig sedan en länk till inlägget och bifoga gärna en bild på kokboken/det du lagat eller bakar så kommer alla bidrag visas i slutet av månaden med länkar. Mailadressen är fika_med@hotmail.com
27 svar to “Kokboksutmaningen, månadens tema: Potatis”

  1. Ann-Sofi MATSAFARI 1 mars , 2012 den 16:52 #

    Vilken kul grej, utmaning:) Potatisen är det godaste jag vet och skulle jag vara tvungen att äta det resten av mitt liv skulle jag inte alls bli ledsen:)

  2. Thessan 1 mars , 2012 den 17:25 #

    Tack! Ja, den texten kan man tänka till lite efter när man har läst. Jag jobbar som sjuksköterska på en medicinsk akutvårdsavdelning, ett jobb jag älskar 😉 Hoppas du har haft en fin dag! snart helg ju!!!

  3. Leila 1 mars , 2012 den 18:29 #

    Hej vännen!
    Ja visst var det snällt 🙂 Så nu kan jag gå runt o lukta gott varje dag…hehe
    Snart helg igen då, ska du hitta på någonting kul? Kramis

  4. Jag tror säkert ditt barn vill vara med i köket! Det blir ju vad man gör det till 🙂

    Nu behöver jag hjälp och tips!
    Min sambo fyller år imorgon och jag vill gärna göra något annat än barntårta till honom. Han är ganska kräsen och gillar den vanliga ”barntårtan” med mosad banan, vaniljvisp och grädde. SÅÅÅÅ TRÅKIG!
    Däremot är han favvo Princesstårta.

    Jag älskar Pavlova och morotstårta.

    Har du något på lager som liknar dessa tre och som kan gå hem hos karln?
    Det får inte vara för mycket jobb och Colin ska självklart vara med i köket så den får gärna vara barnvänlig 😉

    Vilken utmaning 🙂

  5. carrå - mamma till Isabella och gravid 1 mars , 2012 den 18:58 #

    Ja ganska stor skillnad! Ja det är kul att jämfära! 🙂
    Haha härligt!, gillar att vara omtyckt :). Ja det tycker jag med, de borde ju få bättre kontakt då!

  6. Sandra 1 mars , 2012 den 18:58 #

    Vilken kul utmaning 🙂 Jag känner personligen att jag helt och hållet tappat det där med att laga mat, minns knappt när jag stod i köket sist. Pinsamt men sant.
    Tack! Ja det är skönt när man slipper den tjocka jackan, idag var det dock lite kallare igen.
    Ja det är ju ett plus i alla fall. Jag umgås inte så mycket med mina kollegor, de är grymma och jag har alltid kul på jobbet men jag är den enda under typ.. ja, 40. Och den enda tjejen haha.

  7. Emma 1 mars , 2012 den 19:03 #

    Den här månaden ska jag absolut vara med!!!

  8. Marias cupcakes 1 mars , 2012 den 19:12 #

    Hihi, vilket sammanträffande! Surfar runt lite bland bloggar, hamnar på din. Loggar sedan in på min och ser att du kommenterat =)

  9. Jag är med fast receptet kommer från mitt huvud

    http://madelein.se/2012/march/grillpremiar.html

  10. Alexandra - kärlek på tallrik 1 mars , 2012 den 20:12 #

    YAY! En toppenutmaning tycker jag! Oroade mig lite över att det skulle bli typ kyckling eller köttfärs – då skulle ju inte en stackars vegetarian kunnat vara med… Men potatis går ju hur bra som helst 😀

  11. Mari 1 mars , 2012 den 20:36 #

    Sv =) Men visst är det så…. allt smakar bra utomhus…:
    Hur mår du/ni ???

  12. Potatis som är så gott 😀

    sv: Hihi eller hur – färger piggar upp som bara den! 🙂 Hoppas du haft en härlig torsdag! Kram

  13. Maria 1 mars , 2012 den 21:29 #

    Vad sugen jag blev på potatis när jag såg detta inlägget! Ska bli spännande att se resultatet av vad människor hittar på sen 🙂

  14. Mårtenssons kök 1 mars , 2012 den 21:36 #

    Okej… potatis säger du… Fram med böckerna blir det och leta upp något gottigt bidrag. För vi hänger med även denna månaden!

  15. malin-helena 1 mars , 2012 den 22:00 #

    Jag hittade ju inget bra recept i någon av mina böcker på paj förra månadan, så fick hoppa den. Men potatis ska man väl klara av! ;D hihi..

    Sv: Det är väl egentligen inte så att man måste räkna kalorier för att ha koll på vad man stoppar i sig så. Men jag tycker att det bra och sunt att man kanske vet på ett hum om hur mycket kalorier man behöver per dag, vad är bra, hur mycket socker, fett och sådant ska man ha i sig i genomsnitt varje dag.
    Allt sådant ökar ju medvetandet om kroppen och hälsan. 🙂 Det är ju sådant jag brinner för. 🙂
    Sedan just det med läskburken där var lite tanken. Tänk vad snabbt det går att dricka upp energi som inte ens mättar eller gör något bra för dig. Den energin som finns i en sådan burk är typ 50-60 gram kyckling. Det hade ju måttat mer och gett bättre näring till dig.
    Lite sånt jag tycker kan vara spännande att ha i bakhuvudet. 🙂

    Glassarna kommer till butik på måndag! Så du vet. 😉
    Vi får i alla fall in alla på måndag, tror vi börjar sälja dem med då. Men jag ska hålla mig till mitt ”godisstopp” är över. 😉 Jag måste ju ha lite karaktär nu när jag lovat mig själv. Haha!

    Kram!

  16. Josefine 1 mars , 2012 den 22:27 #

    Ja verkligen! Jag har ju en bit till stan så kan inte åka dit så ofta, lättare att beställa hem då 😀 jag tyckte det med 🙂

  17. Jenny Gunnarsons tankar, foton & musik 1 mars , 2012 den 22:45 #

    Okej! 😀 Ja det tar ett bra tag innan man lär sig alla inställningar, finns vissa jag inte har lärt mig än;) hehe! Då kanske du skulle tycka det var kul med lite tips? 😀

  18. Linda-Mamma till Alfred 2 mars , 2012 den 08:31 #

    ÅH potatis detta skall jag absolut haka på! Då skall jag göra ngt mumsigt!
    Men mötet gick inte våran väg, men det visste vi ju nästan men försöka går ju alltid så nu får den vackra plats stå där orörd alldeles i onödan känns det som, hehe..typiskt att fornlämningen skall vara exakt där och inte över kullen typ..men näråå..men vi bor ju bra som vi gör. Vårt hus ligger i kanonläge, knappt 10 min t havet.. så vi gråter inte för det..mn visst hade det vart kul..hm det osar lyxproblem här! Ja som du kanske förstår gällde det husbygge;)

  19. sara 2 mars , 2012 den 08:44 #

    tack! 🙂

    va kul med lite sånt här!

  20. Art By Tina - Konst & Fashion 2 mars , 2012 den 13:51 #

    Vi äter väldigt lite potatis. Fast jag gillar pressad potatis VÄLDIGT mycket. Får se om jag kommer på något spännande att laga till utmaningen.

  21. Vivi 2 mars , 2012 den 14:37 #

    Öhmmm..kokt ? Jag är riktigt dålig på just potatis, vi äter det sällan, riktiga pasta-människor både två ;P men det passar ju bra för nu får jag ju leta upp ett recept i någon av mina kokböcker !

    Kram

  22. Linda 3 mars , 2012 den 17:23 #

    Potatis är underskattat, jag antar utmaningen! 🙂

  23. jessica 14 mars , 2012 den 10:08 #

    haha, kul grej!! just potatis är väl kanske inte det bästa för mej som inte äter kolhydrater, men jag ska komma på nåt!!

  24. Katarina 29 mars , 2012 den 02:46 #

    Hej! Här är mitt bidrag med potatis; Colcannon
    http://hovkonditorn.blogspot.com/2012/03/colcannon.html

  25. Amy's piece of cake 29 mars , 2012 den 17:40 #

    Nu så, nu är jag också med på banan!

    http://amyspieceofcake.blogspot.se/2012/03/ljuvliga-barndomsminnen.html

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kokboksutmaningen, Potatissallad med fårost och oliver » Fika med Eleonore - 8 mars , 2012

    […] Vill du också vara med i utmaningen, klicka här! […]

  2. Kokboksutmaningen, Drömrulle med potatismjöl » Fika med Eleonore - 19 mars , 2012

    […] Vill du vara med i kokboksutmaningen? Klicka in här! […]

Kommentera

