Choklad- och vaniljcakepops

29 Feb

Nu har jag provat min Little Miss Cupcake som jag vann förr ett par veckor sen. Visst är det lite pill med att få till dem i formen och sen doppa i chokladen.

Som ni ser så använder jag mig av en mjuk kaka och smörkräm men det går lika bra med exempelvis ballerina eller oreos. Det går även bra att byta ut smörkrämen mot 150 gr philadelphia.

500 gr chokladsockerkaka
 
Smörkräm:
100 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
 
200 gr choklad
dekorationer

Vispa ingredienserna till smörkrämen tills det blir en fluffig massa. Mixa smula ner sockerkakan och blanda till en smidig deg. Forma till önskad form(jag har använt en Little Miss Cupcake), ställ på ett fat och ställ i frysen ca 30 min.

Smält choklad, jag valde både mjölkchoklad och vit choklad. Doppa änden av en pinne i choklad, det fungerar som lim och tyck in en i varje boll. Doppa i chokladen( jag väntade med att stoppa i pinnen tills jag doppat ena halvan i mjölkchokladen sen doppade jag i den vita). Låt rinna av något och garnera med strössel, chokladlinser eller annat.

20 svar to “Choklad- och vaniljcakepops”

  1. Felicia 29 februari , 2012 den 17:02 #

    Tusan vad sött och gott!!!

    pusss

  2. Louise 29 februari , 2012 den 17:52 #

    Åh så gott!

  3. carrå - mamma till Isabella och gravid 29 februari , 2012 den 18:13 #

    Haha ja det var verkligen roligt. Min mamma sa att nu kommer de verkligen tycka om dig i forsättning, såna frläldrar som dig gillar man, haha (hon jobbar själv på förskola). Tack! ja jag känner också så, skulle känna mig taskig mot Isabella om jag ”körde iväg” henne för att få egentid med bebisen.

  4. Carro 29 februari , 2012 den 20:02 #

    Yummie!

  5. kajsa 29 februari , 2012 den 20:17 #

    Men gu va gott!! 🙂

  6. Frida 29 februari , 2012 den 20:19 #

    Mums! Jag använder ätbart lim, det är så smidigt!

  7. Helena 29 februari , 2012 den 20:22 #

    Wow, vilka smarriga läckerheter du har gjort. Det är lite pill med att få dem så fina. Bra jobbat:)

  8. Lisa 29 februari , 2012 den 20:56 #

    sv: Ja man får ju inte bli för girig 😉 Haha!
    Vad söta din cupcake pops blev 😀

  9. Siri - En personlig blogg om mode och stil. 29 februari , 2012 den 21:07 #

    Så mumsigt!!

    sv: Åh men tack! 🙂 Och eller hur, riktigt fin färg! Undrar om man kommer tröttna tills sommaren 😉 Kram

  10. Sabina 29 februari , 2012 den 21:40 #

    Jag har tips på en smör kräm på min blog som är jätte god!!

  11. Millan 29 februari , 2012 den 21:41 #

    Det ser ju olagligt smarrigt ut!!!

    Svar: Ja oväntade pengar är nog de bästa pengarna! Haha ja, ibland får man fan unna sig ^^

    Kikade lite snabbt i katalogen, fick ångest för det fanns så mycket jag vill ha!
    Skulle behöva ett slott tror jag. Minst 10 av varje rum som jag vill inreda på olika sätt haha.

    Kram!

  12. Leila 29 februari , 2012 den 21:48 #

    Åh vad det där såg syndigt gott ut 😉 Du är så duktig o jag blir så hungrig varje gång jag kliver in här på bloggen 😉
    Hoppas att allting är lite bättre med dig idag?
    Kramar

  13. Thessan 29 februari , 2012 den 22:10 #

    så gott det ser ut! Ja, vi får se vad det blir när jag är färdig. Har jobbat sedan ett idag så nu e jag för trött för nån virkning men i morgon e jag ledig så då blir det nog en del =) kram

  14. Diana 29 februari , 2012 den 22:20 #

    Kul att testa, de är himla söta!

  15. Mathilde 29 februari , 2012 den 22:35 #

    SV: Jag älskar vita blommor, speciellt tulpaner men även liljor. Känns lyxigt att ha snittblommor tycker jag. =D

  16. Mathilde 29 februari , 2012 den 22:36 #

    SV: ja visst är det skönt men när jag har sovmorgon går jag ändå upp mellan 7 och 8 funkar bäst i hjärnan då! och det behöver man ju när man skall plugga! =D

  17. Jösses vad gottesugen jag blev nu 😛

  18. Nadja 29 februari , 2012 den 23:16 #

    Tack. =) ja den blev riktigt god. =) Nu när man vet att man kan göra en så kommer jag pröva på fler variationer. =)

    Vad roligt. Är du fast anställd nu? =)

    Kram

  19. Rinki 1 mars , 2012 den 09:31 #

    Så himla söta 🙂 vad duktig du är! Kan förstå att det är en del pilljobb ^^.

    Men nej, vad synd att du inte kan vara med i den där baktävlingen, det vore ju perfekt för dig 😉 men du får väl vara med i andra eller tredje säsongen då! Men det är klart att bli mamma är ju grymt mycket häftigare ändå och du kan ju ändå sitta och titta på programmet och heja på de andra.

    Tortellinirätten såg riktigt god ut, jag älskar också pasta, lever mer eller mindre på det, hehe. Nja, men nästan. Många goda tortellini kan jag dessvärre inte äta på grund av ostar och annat, men men, jag har en idé för att lösa det, men jag tar upp det på bloggen vid senare tillfälle i så fall ;).

    Sv: Ja, det kan vara svårt att hitta presenter ibland när man begränsas så mycket av pengar och sådär, som du sade så vill man ju inte verka snål. Men den här presenten kändes bra, jag hoppas bara att hon gillar den eftersom det är en lite ”speciell” present. Kommer att lägga upp bilder efter det att hon har fått den.

    Jag förstår att det måste vara skönt att börja med jobbet igen, den sociala biten är ju väldigt viktig. Kul att du ändå har blivit så pass god vän med dem som jobbar där! Ja, det är många som ska ha barn nu, en av mina bästa vänner, min andra nära vän (som jag bloggade om), finaste du och sedan fick jag igår reda på att min pappas kusins dotter ska få barn i juli! ❤ Det är så härligt!

    Den jackan var ju grymt snygg, jag har tänkt på den också faktiskt men förra året så köpte jag en liknande modell fast i mocka tyg, så det känns lite dumt att köpa en till. Har ju en läderjacka redan, dock är den ju i längre modell, fast det kanske bara är skönt att ha två modeller att växla mellan? Fast blev ju väldigt sugen nu när jag såg din ;)…

    Hoppas att du får chans att se Once Upon a Time ändå, för den är verkligen fin 🙂 kanske finns på något Play på nätet?

    Kram på dig!

  20. Mickan, Gravid v. 36 1 mars , 2012 den 15:19 #

    Såg jättegoda ut! 😛

    Ja, men ellerhur. 😀 Hihi.
    Nu får du vara med och gissa när bebis kommer. 😉

    Kram på dig!

Kommentera

