Tortellinigratäng med skinka och svamp

28 Feb

Förra veckan gjorde jag en riktigt smarrig tortellinigratäng. Jag älskar ju pasta och detta är en rätt som hängt med sen jag var liten men jag har valt att ha skinka istället för bacon denna gång. Gratängen går självklart att göra vegetarisk genom att välja en osttortellini och byta ut skinkan.

500 g tortellini
1 paket rökt smörgåsskinka
2 dl gröna ärtor
5-6 champinjoner 
2,5 dl matgrädde
salt och svartpeppar
riven ost efter smak

Koka tortellinin enligt anvisningar på paketet. Strimla skinka och skiva champinjoner. Tina ärtor om det behövs. Stek skinka och champinjoner i lite smör. Häll på grädde och smaka av med salt och peppar. När det är genomstekt tar du av pannan från plattan och blandar ner i tortellini tillsammans med ärtor. Häll upp i en ugnsfast form och täck med riven ost. Gratinera i ugnen på 225°c tills osten fått en gyllene färg.

17 svar to “Tortellinigratäng med skinka och svamp”

  1. Jennie 28 februari , 2012 den 11:02 #

    va gott!

  2. Lilli - I väntan på telning nr 2 28 februari , 2012 den 11:57 #

    Sv: Eller hur! Det är justd et där med att börja odla och sedan mata. Kommer liksom aldrig igång. När jag väl vill baka vill jag göra det NU, inte om tre dagar. Sen är jag så glömsk av mig

  3. Linda-Mamma till Alfred 28 februari , 2012 den 12:32 #

    Alltid gott att komma tebax till det ”sociala” jag börjar sakna jobbet lite nu;)Ja dessa tänder är en mammas mardröm, men han får ju i sig vällingen i alla fall bättre än inget sedan så mixar jag barnmaten lite extra då går det hyffsat;)

  4. Sandra 28 februari , 2012 den 12:39 #

    Det både ser och låter väldigt gott, jag är också väldigt såld på pasta!
    Haha ja med ett sånt schema är måndagarna sköna, det är liksom som andra människors lördag typ 😉 Så är det men du och jag får skapa våra egna helger helt enkelt, lediga dagar är lediga dagar vare sig det är en måndag eller en söndag 🙂
    Nej men precis, man måste trivas bra på ett jobb och med de man jobbar med för att kunna prestera bra!

  5. Mickan, Gravid v. 36 28 februari , 2012 den 13:03 #

    Såg jättegott ut! 🙂
    Kram

  6. Jenny 28 februari , 2012 den 13:29 #

    Ja verkligen 😀
    vad tycker du om min virkade tröja från London? 🙂

  7. Vivi 28 februari , 2012 den 13:38 #

    Mmmm tortelini är ju så gott, vi köper ofta färsk tortelini fylld med ost och har i det i Keldas tomatsoppa , det är god snabbmat det ! 😉

    Hmm receptet ? Tänker du på utmaningen ? Jag ska verkligen försöka hinna med, vill ju inte missa ngn utmaning, men jag har så svårt med inspirationen nu, vissa dagar är dessutom lite jobbigare än andra och idag är en sådan tyvärr, men jag ska försöka ! Lovar !

    Kram!

  8. Thessan 28 februari , 2012 den 13:39 #

    Haha, ja vi får se vad det blir, ibland blir det ingeting alls å ibland blir det riktigt bra när jag virkar helt utan mönster eller bilder. Va gott det ser ut! Inte så svårt att göra va? Hoppas du har en lika solig å fin dag som jag =) Kram

  9. Jenny - gravid i New York 28 februari , 2012 den 14:23 #

    Altså jag får inte kika in här innan klockan 8:30 på morgonen för jag blir så otroligt hungrig & vill börja laga lunch med en gång, haha 🙂

  10. anniepiie 28 februari , 2012 den 14:23 #

    mmm ser jättegott ut! 😀 SV: Visst var det victoria beckham, grattis till länk. hihi ahh skönt att få städningen gjord. Tycker det är bra att ha en riktigt städdag när man gör allt. Blir så lätt att man skjuter på det annars! 😛 Hoppas att allt är bra med dig annars. kramis

  11. Sofie / Komigensofie 28 februari , 2012 den 15:15 #

    Tack så jättemycket! 🙂

  12. LIENE 28 februari , 2012 den 15:40 #

    Åh, vad gott!

    sv: jag hade tänkt sälja på torget typ, men man fick bara sälja bageriets bakverk – det var inte min ide. Jag gillar att göra och dela med mig av egengjorda saker.

  13. Spanienfrugan 28 februari , 2012 den 16:02 #

    Låter smaskens!

  14. Karin☆ 28 februari , 2012 den 20:43 #

    Så fräscht det ser ut!

    KRAM

  15. Karoline 28 februari , 2012 den 22:24 #

    GUUUD så gött!!! blir så himla sugen på mat nu!
    Måste bara testa den vegetariska varianten.
    tack för tipset 🙂

  16. Jennie-Li- Mamma till Mimmie och gravid 29 februari , 2012 den 10:38 #

    Låter verkligen gott!

  17. Jenny 2 mars , 2012 den 12:32 #

    Ser mycket gott ut!

Kommentera

