Arkiv | 16:00

Testfredag v 8: Prinsessbakelser

24 Feb

Denna vecka blir lite speciell, vi har nämligen testat prinsessbakelser till ära av den nyfödda lilla prinsessan som kom igår!

Jag gick till ett av stans konditorier, Lennarths där jag hittade två söta saker. En prinsessbakelse som är precis som den ska vara; saftig, lagom mycket grädde och en perfekt marsipan. Att den inte har någon sylt är något jag saknar även om jag vet att en äkta prinsesstårta eller bakelse inte har sylt.

Den andra saken jag hittade var en liten smörkrämsprinsessa. En botten av mandelmassa, smörkrämsfyllning och rosa marsipan som sedan garnerats med en en liten krona och ett sött leende. Lite för mycket smörkräm för min smak men en smarrig godbit!

Se här vad fina Linda hittat!

Vinnaren av matkassen från Mathem!

24 Feb

Nu har jag dragit en vinnare i tävlingen om en Familjematkasse från Mathem!

Den lyckliga vinnaren är Micaela som hade motiveringen  ”Eftersom jag fortfarande bor hemma så blir det ofta så att det är mamma som lagar maten. Därför skulle jag vilja vinna kassen så att jag kan hjälpa till med inköpen och till lagningen av maten hemma!”

Stort grattis till dig, hoppas din mamma och du kommer uppskatta maten!

Slipsens ord: Snacka på du. Men leverera också

24 Feb

Nästintill varje dag hör jag människor som pratar om hur de ser på framtiden och har högt flugna drömmar. Jag tvivlar sällan på att de kan ta sig dit, men det krävs att man lägger ner sin energi på att hela tiden sträva mot sitt mål. Alltför många ger upp alldeles för lätt så fort som de springer på minsta lilla motgång. I många av de intervjuer jag har gjort med människor på min blogg har samtliga en sak gemensamt – de siktar oerhört högt – men ibland undrar jag om de vet vad som krävs.

Minns speciellt en intervju jag gjorde med en chef på ett lyckat eventbolag som under våren hade ett fantastiskt utbud av artister som besökte Norrköping. Han satt där i lugn och ro framför mig när han sade ”jag gillar att leverera sedan kunna snacka, inte tvärtom”. Efter att jag gick därifrån kunde jag inte sluta tänka på dessa ord som han hade sagt till mig. När jag sedan satte mig ner för att skriva ihop intervjun ville jag bygga på just dessa ord men han tyckte att det lät lite väl kaxigt att yttra sig så. Självklart anpassade jag mig efter hur han ville att jag skulle vinkla intervjun för att inte ställa till problem, men hans uttalande har legat kvar hos mig. Jag strävar efter samma sak – skulle aldrig vilja vara den som snackar om saker och ting hela tiden. Som aldrig kommer till skott.

Om ni lyssnade på Henrik Larsson som sommarpratade i somras, intressant lyssning på många sätt, men jag fastnar återigen för en sak han tar upp. Henke börjar prata om landslaget, de unga spelarna som inte tog chansen att peta honom och Zlatan när de huserade på topp i landslaget. De unga spelarna gav inte allt för att ta platsen i startelvan. Något jag kan känna igen mig i. Många idag snackar bara för att inte förstå hur mycket tid och energi det krävs att lyckas. Ingenting får lämnas åt slumpen utan allt måste vara uttänkt in i minsta detalj. Detta gäller inte bara för elitidrottare som Henke utan även för oss som strävar mot ett högt uppsatt mål. Allting har en mening, går det mot oss får man lära sig av motgången och bygga upp en styrka.

Men strävar verkligen alla människor mot att lyckas på något sätt och nå ett mål? Jag tror faktiskt att alla har något slags mål som man någon gång vill uppnå oavsett om det handlar om att få det där jobbet i sin favoritaffär eller få skriva för den där tidningen man alltid läst. Eller kanske få träffa sin stora idol, varför inte få drömjobbet man alltid velat ha. Målen kan vara olika men vägen att ta sig dit grundar sig i hårt slit ingenting annat. När man väl sitter där och är framme vid sitt mål tycker jag att man ska kunna vara stolt över allt man åstadkommit.

Inte vara den där som snackar om allt hela tiden utan verkligen lever upp till det man lovat. Precis som personen jag pratade med då i min intervju, ”först leverera sedan snacka”. Exakt den meningen kommer jag bära med mig. Den meningen kommer ingå i min vardag för allting har en mening.

Text av Marcus ”Slipsen” Åberg