LCHF-semlor

21 Feb

Det blir mycket semlor nu men det får ni stå ut med! Det är ju fettisdagen idag så dagen till ära delar jag med mig av ett LCHF-recept på semlor, ja de ska ju också få sig en semla!

Här hittar du även mitt recept på klassiska semlor!

Semlor à la LCHF
50 g osaltat smör
4 st ägg
3 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
1 dl vispgrädde
0.5 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk stött kardemumma

Mandelmassa
1.5 dl sötmandel

2 msk sötrix-flor och 1/2 krm stevia
1–2 msk vispgrädde
Vispad grädde

Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt. Tillsätt grädden och smöret i äggsmeten. Blanda kokosnötsmjöl och fiberhusk med bakpulver och kardemumma och rör ner det i smeten. Låt svälla något. Rulla 4 fina runda bullar. Grädda i 175 grader cirka 25 minuter. Låt svalna helt.

Mandelmassa
Skålla och skala mandeln. Mal den i en mandelkvarn. Lägg den malda mandeln i en matberedare tillsammans med sötningen och pulskör i några minuter. Häll sedan i cirka 2 msk grädde till önskad konsistens. Skär av toppen på alla bullar och gröp ur lite inkråm. Blanda inkråmet med mandelmassan, ta eventuellt i ytterligare lite grädde. Fördela mandelmassan i groparna och spritsa eller lägg på en redig klick vispad grädde och lägg på brödlocket. Sikta över lite sötrix-flor.

7 svar to “LCHF-semlor”

  1. Lina 21 februari , 2012 den 11:21 #

    Ja, tycker den är rätt så mysig jag med. Inget jämfört med ett eget rum, men det får duga så länge! 🙂

    Och gud så goda semlorna såg ut. Jag försöker mig ju på LCHF, så man kanske skulle ta och testa att baka sådana. Men vet du var man kan köpa fiberhusk, stevia och kokosnötsmjöl? Finns det på vanliga affärer eller måste man beställa det tror du?

  2. Lisa 21 februari , 2012 den 11:29 #

    sv: Tack så mycket 😀 Åh vad gott med semlor! Hade tänkt baka det idag, dagen till ära, men råkade sova alldeles för länge, haha. Hoppas att du får en bra tisdag 🙂 kram

  3. Carro 21 februari , 2012 den 11:49 #

    Bra tips!

  4. Linda-Mamma till Alfred 21 februari , 2012 den 12:59 #

    Jag vill ha vanilj semla,hehe!Eller hur mycket roligare!
    Naaaaw men gud vad du är snäll, du får gärna ha mig i åtanke då, så lovar jag att göra mitt bästa så att du får fina bilder..dessa hade varit perfekt på väggen i en klunga om 4 i en mysig liten hörna;)Tack ååå vad glad jag blev, denna knäppa dag!

  5. Mamma till William och Wilma 21 februari , 2012 den 15:02 #

    God eftermiddag söta..Hoppas att du får en fin tisdag med bebisen i magen..kram kam

  6. Ann-Helen 22 februari , 2012 den 10:00 #

    Det här måste jag definitivt skicka till min kära lchf-vän! hon kommer bli superglad!

  7. Mia 22 februari , 2012 den 13:27 #

    En sån måste ju provas såklart (även om jag åt en non-lchf igår, gick bra det med om man inte gör det varje dag så)

    Ja det är mysigt med den relationen jag har till min svärmor, på min möhippa var hon och min mamma med, bästa tjejkompisarna ska det ju vara och då fick jag en guldklocka hon ärvt efter sin mormor ♥ en klocka hon ju kunnat ge till första svärdottern!! alt någon av barnbarnen (två tjejer finns det ju där också) – men det var jag som fick denna fina gåva ♥♥♥

    Onsdagskramisar

Kommentera

