Allergisemlor i våra 3 största städer

20 Feb

Imorgon är det fettisdagen, en dag som många älskar. Men långt ifrån alla kan äta semlorna som finns på caféer och i butiker. Det är oftast massa laktos, gluten, ägg och mandel i bakverket. Men det finns ett fåtal ställen där de säljer allergivänliga semlor! Här nedan har jag samlat några av ställena som finns i Sthlm, det är ju trots allt den stad jag känner till allra bäst. Men jag har även tagit reda på var du kan hitta semlor i Göteborg och Malmö!

Stockholm:

Goodstore, Skånegatan på söder: Här säljs vegansemlor i 2-pack, de passar veganer men även allergiker som inte låt laktos/mjölk eller ägg.

Vetekatten, Kungsgatan i City: Här kan du beställa laktos- och glutenfria semlor. Du kan även köpa vaniljsemlor med vaniljkräm istället för mandelmassa.

Sockerknuten, Fredrikslundsvägen i Bromma: Beställ din laktos- eller mandelfria semla här!

 

Göteborg:

Steinbrenner-Nyberg, fler olika ställen i Göteborg: Här kan du beställa semlor med vaniljkräm, alltså fria från mandel.

Blomgrens glutenfria bageri, Allmänna vägen 50 i Majorna: Här kan du självklart finna glutenfria semlor.

Belindas Café, Gånlåten i Västra Frölunda: Gluten- och mjölkproteinfria semlor. Även äggfria och mandelfria.

 

Malmö: 

Kafe Agnez, Agnesgatan på Gamla Väster: Fri från mjölkproteiner finner du här en semla på soyagrädde.

Glutenfritt i Malmö, Älggatan i Limhamn: Här kan du naturligtvis finna de glutenfria semlorna.

23 svar to “Allergisemlor i våra 3 största städer”

  1. Carro 20 februari , 2012 den 16:30 #

    Så bra tips för alla allergiker! Och det är ju såååå gott med semlor!

  2. Diana 20 februari , 2012 den 16:38 #

    Bra att det finns till alla!
    Själv får jag komma på något annat att festa loss med imorgon, jag gillar ju inte semlor…

  3. Heidi 20 februari , 2012 den 16:39 #

    Jo det är nog ett evigt projekt att känna sig fram att alla saker är på ”rätt” plats. 🙂
    Hur har ni fått det upprett efter flytten? 🙂
    Hur långt är du i graviditeten då? 🙂
    Kram

  4. Rebecca 20 februari , 2012 den 17:05 #

    Sv: Ja, planlösningar kickar asset ur vår lilla tvåa nu iaf 🙂 Man får hålla sig i skinnet om man inte ska komma hem med alla inredningsbutiker i hela stan 😀 Ha en fin kväll!

  5. kajsa 20 februari , 2012 den 18:20 #

    Vilket bra inlägg, tur att det säljs sådana semlor på vissa ställen 🙂
    Själv gillar jag inte semlor, får ta något annat 😉

  6. carrå - mamma till Isabella och gravid 20 februari , 2012 den 19:25 #

    Ja det var jättespännande och sååå skönt att se en frisk liten bebis! :D..
    Ja precis man klarar sig bra på det men mer pengar skadar aldrig det är bara kul 😉
    kram

  7. kaffehörnan 20 februari , 2012 den 19:48 #

    Jaså trodde inte de var allergisemlor
    Ha en snygg kväll

  8. Pernilla 20 februari , 2012 den 19:59 #

    Mm bada älskade dem, ska försöka ta oss till badhuset snart igen =)

    Har ni haft en bra helg dåå? Kram kram.!!

  9. Ida 20 februari , 2012 den 20:21 #

    Imorgon blir det semmelfrossa för mig;)

  10. Frida 20 februari , 2012 den 20:37 #

    Åh, tack för tipset! Tror Steinbrenner finns vid mitt jobb i Kungsbacka också. Är nötallergiker.

  11. Felicia 20 februari , 2012 den 21:05 #

    braaaaaaa! för alla som inte kan ätaT

    pusss

  12. Kikan 20 februari , 2012 den 21:46 #

    Mums!

    Sv: Ja, det är galet vad fort tiden går….

    Kram Kikan

  13. Mathilde 20 februari , 2012 den 21:49 #

    SV: det var en helt sjukt rolig fest, kommer dröja ett tag innan det blir så roligt igen. =D

    Tack för tipsen, själv är jag laktosintolerant.

  14. Åh vad bra! Skall be gubben åa förbi det i majorna imorgon 🙂

  15. Katarina 20 februari , 2012 den 22:17 #

    Håller med! Bra tips!
    Och det är väl för märkligt att inte fler säljer allergisemlor. Det är ju inte direkt unikt att ha en överkänslighet eller en allergi…

    Åh vad jag vill ha semla nu. Tur att du påminde mig. (Hur kunde jag ens glömma?)

  16. Frida 20 februari , 2012 den 22:51 #

    Jag visste inte ens att det fanns semlor för allergiska. Vilken tur att det finns möjlighet så att alla kan få ta del av den goda bakelsen 🙂

  17. Johanna Öberg 21 februari , 2012 den 00:03 #

    semlor är det bästa jag vet^^

  18. Nadja 21 februari , 2012 den 00:08 #

    Ja det är underbart. =) Vad fick ni för god mat? =)

    Ja nätshoppa är skoj men kan lätt bli farligt. =)

    Kram

  19. Pernilla 21 februari , 2012 den 08:55 #

    Glömde ju svara på din fråga. Vi tänkte inte gå Babysim, men de lär nog lära sig ändå. Vi har en del simmare på Pauls sida av släkten så tror ej dem kommer slippa undan det =)

  20. Art By Tina - Konst & Fashion 21 februari , 2012 den 09:27 #

    Hoppas hoppas personalchefen köper semlor idag, ska nog gå in och ge honom ett litet tipsa. Helst med vaniljkräm istället för mandelmassa=)

    Tack vare mina FINA bloggläsare så har jag en stor chans att bli en av dom glada vinnarna – ligger just nu på plats 5!!! Sorry att jag tigger – men jag vill så väldigt gärna vinna – och du kan hjälpa mig dit=) Direktlänk till röstningen (man kan rösta en gång per dag!): http://www.chiquita.eu/se/se/my-chiquita/gallery/view/2308/

  21. josefine andersson 21 februari , 2012 den 13:05 #

    haha då ä vi lika där 😀 brukar inte va så många som håller med mig nämligen!

    jo det håller jag med om, men vadååå ulrik som är så sööt hahaha :D:D

  22. Patricia♔ 21 februari , 2012 den 13:14 #

    Det är bra att de tar fram mer och mer bakverk som även alla allergiker kan äta. Utvecklingen går framåt även där.

    sv: Tack, vad kul att du tyckte det var ett bra val, men nja, någon proffsuppsättning är det verkligen inte. Fast denna gick definitivt snabbast att tapetsera. Har fått in tekniken nu du vet;)

    Den filmen vill jag också se, det brukar finnas rätt mycket skämt som inte barn förstår i just de där filmerna:D

    Kramar

  23. Fina Frun 21 februari , 2012 den 22:56 #

    Vaniljsemlor, ”drömsemlor” finns på var och vartannat ställe i gbg. De är goda som omväxling 😀

Kommentera

