Kokboksutmaningen tema pajer: Bananpaj med chokladsmulor

19 Feb

Här kommer mitt andra bidrag i Kokboksutmaningen. Denna gång blev det en bananpaj med chokladsmulor från boken Smulpajer av Mia Öhrn. Boken är full av olika smuldegar och fyllningar i form av frukt, bär och nötter. Jag har även andra böcker ur samma serie och man blir aldrig besviken!

Pajen är som sagt en Bananpaj med chokladsmulor. Då vi bara är två valde jag att minska lite på recepten(men det är orginalmått som står nedan) och gjorde det i två portionsformen istället. Då det är banan och smulor i botten är det inte att rekommendera att äta den annat än direkt ur ugnen. Pajen är riktigt mumsig men mättande, en liten bit räcker gott och väl. Jag gjorde pajen med mjölkchoklad istället för mörk, personligen tycker jag att det passar bättre med banan. Rekommenderar varmt!

Chokladsmulor:
4 dl vetemjöl
1 krm salt
150 g kallt smör
1 ¼ dl strösocker
200 g mörk choklad

Fyllning:
3 mogna bananer
1-4 passionsfrukter (efter tycke och smak)

Mät upp mjöl och salt i en bunke. Tillsätt det kalla smöret mindre bitar och fördela smöret i mjölet med fingertopparna. Nyp ihop till en smulig massa och arbeta in sockret. Hacka chokladen ganska grovt och blanda ner i mjölsmulorna. Strö ut hälften av smuldegen i botten av en pajform, ca 20×20 cm.
Skala bananerna och skär dem i skivor. Fördela banan-bitarna över pajsmulorna i formen. Dela passionsfrukterna på mitten och gröp ur fruktköttet över bananerna. Strö ut resten av pajsmulorna över frukten och grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 40—45 minuter. Låt svalna lite och servera pajen med vispad grädde eller choklad- eller vaniljglass.

28 svar to “Kokboksutmaningen tema pajer: Bananpaj med chokladsmulor”

  1. Katarina 19 februari , 2012 den 12:00 #

    Åh, så gott med banan och chokladpaj!

  2. Lisa 19 februari , 2012 den 12:27 #

    sv: Tack så mycket, ja det var kul! :))
    Vad roligt att du blev så glad, då känns det verkligen värt att ha tävlingar 😀

    Ser fram emot att få se resultatet! Kram

  3. Josefine 19 februari , 2012 den 13:42 #

    Sorry för extremt segt svar! Allt bra med dig? 🙂

  4. Diman Dilir 19 februari , 2012 den 14:19 #

    mums, såg gott ut:D

  5. Carro 19 februari , 2012 den 14:27 #

    Lät gott!

  6. Yohanna - Fotografering & Chihuahualiv 19 februari , 2012 den 14:58 #

    Lät gott! 🙂
    Kanske man skulle införskaffa portionsstorleks pajformar, annars brukar det ju bli så mycket så man får äta i en hel vecka.. 😛

    SV: Tack 🙂 Ja visst gör han ^^,

  7. Amanda 19 februari , 2012 den 15:30 #

    Det lät riktigt gott, fördelen med pajer är ju att den kan varieras i oändlighet! =)

  8. Mickan, Gravid v. 35 19 februari , 2012 den 16:35 #

    Mums! Verkar gott det där! 🙂

  9. Johanna Öberg 19 februari , 2012 den 19:22 #

    gud så gott:)

  10. Mathilde 19 februari , 2012 den 19:30 #

    Låter som du har haft en riktigt bra helg du med då. Är lite trött nu efter helgen. =D

  11. william 19 februari , 2012 den 19:36 #

    ooooooh sååå gott:D

    SV; Naw tackar så mycket:D Så snällt sagt:D
    Och säg gärna vad du tycker om min ”Trapped in the woods” Modell bilder som jag har tagit på Louise:D

  12. Hälsokick 19 februari , 2012 den 19:42 #

    Åh wow, det där lät gott! Aldrig hört talas om paj med banan och choklad faktiskt.

    Sv: Precis!

  13. Helena 19 februari , 2012 den 21:05 #

    Tack för hälsningen goa du! Att ligga på sjukhus igen är ingen hit men tur att det finns hjälp att få när smärtorna blir för hemska.

    Ja du, det är väl bäst att du börjar träna på att gå på barnbio :))

  14. sofie mumsfillibaba 19 februari , 2012 den 22:12 #

    Vilken intressant paj! Måste jag lägga på minnet.

  15. Linda 19 februari , 2012 den 22:19 #

    Låter väldigt gott, jag bakar nästan aldrig någonting med banan i av någon anledning. någongång gjorde jag supergoda bananmuffins, men det är så svårt att få dem bra, så de inte faller isär. Nu blir jag ju lite sugen på att ta tag i det igen 🙂

  16. Jenny 20 februari , 2012 den 07:07 #

    Det såg riktigt gott ut!

  17. Marcus Å 20 februari , 2012 den 09:07 #

    Det där ser så gott ut! Blir alltid lika sugen på godsaker när man kikar in på din blogg..
    Kram

  18. Linda-Mamma till Alfred 20 februari , 2012 den 09:25 #

    Åh var den bra?Verkar bra gillar ju karaktären;)Åh hihi jaa alla ungar får man vänja sig vid;)Har du tänkt på att responsen på våra fredagsinlägg är mkt större nu igen efter att det bara blivit vi 2?
    Åh hade en kanon lördag, var hos vänner o Alfred somnade så gott där i resesängen och sedan när vi åkte hem så somnade han direkt i sin egna,underbart när man faktiskt kan göra så..

  19. Patricia♔ 20 februari , 2012 den 12:47 #

    Jaså, tycker du inte om färskostkräm? Jag vale att göra en typ av smörkräm eftersom det var det jag hade ingredienser till hemma, men det fungerade ju utmärkt det också.

    Vilken film var det ni valde att se? Mums, maten lät riktigt god i alla fall:)

    Hur många syskon har du?:)

    Kramar

  20. IsaMarie 20 februari , 2012 den 14:17 #

    Får nog våga mig på att frysa lite mer saker:) Haha, nä cake pops lär det nog bli än på ett tag! De blev så himla fula:P

    Det här e faktiskt ngt som jag inte hade fått för mig att göra. Har aldrig tyckt om banan:)

  21. Alexa 20 februari , 2012 den 15:58 #

    åh MUMS!

  22. Tess 20 februari , 2012 den 20:59 #

    Åh vad smaskigt! Lite annorlunda också 🙂

  23. Emmy 20 februari , 2012 den 21:54 #

    Smulpaj med banan, varför har jag aldrig tänkt på det?! Brukar göra en smulpaj med hackad choklad och valnötter i den borde banan passa perfekt.
    Återkommer snart med mitt bidrag i utmaningen!

  24. Vivi 21 februari , 2012 den 14:27 #

    Hej! Jag har varit sjuk så jag har inte varit aktiv ett tag, sedan har jag ju dessutom varit iväg.
    Gud så gott det såg ut *mums* jag håller på att kolla recept, ska verkligen försöka få till en paj innan månaden är slut 😉
    Hoppas allt är bra annar och glad Fettisdag 😉
    Ps I Halmstad har de faktiskt ett ställe som gör både glutenfria och laktosfria semlor 🙂 Ds
    Kram

  25. Em 21 februari , 2012 den 20:28 #

    åh så gott det ser ut!

  26. felicia 21 februari , 2012 den 21:20 #

    Smulpaj med banan! åå måste testa detta!

  27. Jasmine 22 februari , 2012 den 22:40 #

    Men åh, så gott! Den smakar jag mer än gärna på. Roligt att du delar med dig av så mycket gott. Din blogg håller fortfarande samma givande standard – imponerande.

    Svar: Tihi, han är fin, min Rickard. Jag känner mig ofta mycket uppskattad av honom. Han vill mitt bästa och det visar han tydligt. Jag är glad att jag har honom i mitt liv.
    Åh, mysigt att ni firade Alla Hjärtans Dag lite större. Hade ni trevligt?

    Förhoppningsvis har du andra nära som visar dig uppskattning. Din sambo exempelvis – och snart ett barn! Det är ju så spännande. >.<

    Kram

  28. Julia - Matblogg 22 februari , 2012 den 22:47 #

    Oj vad galet gott det såg ut!

Kommentera

