Rosa macaroons med nutella/chokladsmörkräm

10 Feb

Här är resultatet av mitt macaroonbak igår. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd ändå för att vara första gången. Då detta var lite av ett prov så har jag lärt mig till nästa gång att göra dem mindre så att de blir lika stora och så att de går klart i ugnen och inte fastnar så mycket i bakduken. Vad tror ni, ska man låta de vila på bakduken istället för att lossa dem direkt?

Och smaken då? Det är de godaste macaroons jag ätit. Naturella rosa med en nutella/chokladsmörkräm.

4 st ekologiska äggvitor
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsockerGrundrecept smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st ekologisk äggula
2 msk nutella
1 msk kakao

Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng. Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker. Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med Silpat eller bakplåtspapper. Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen. Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten. Dra bort Silpat/bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna. SmörkrämVispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan. Färga med karamellfärg och smaksätt med valfri smak/essens. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.

20 svar to “Rosa macaroons med nutella/chokladsmörkräm”

  1. Marcus Å 10 februari , 2012 den 10:13 #

    Alltid lika smaskiga saker som du lägger upp på din blogg! 🙂

  2. Linda-Mamma till Alfred 10 februari , 2012 den 12:05 #

    MEEEEN vad fina!Hur får du dom så runda!? Ja det gjorde det verkligen söta ihop dom två..på nått vis är Thorsten lite hemligt snygg sådär…eller ja ngt är det med han…
    Fredag idag jippie!Mitt test kommer nog upp lite senare du vet fästman jobbar säkerligen över som vanligt och jag får vänta på mitt fredagsgoda;)

  3. Pernilla 10 februari , 2012 den 12:13 #

    Dem ser jätte goda och fina ut, duktig du är 🙂

    Hoppas du får en bra dag och helg, kram kram.

  4. Patricia♔ 10 februari , 2012 den 12:22 #

    Men se där, du klarade det ju perfekt för att vara en första gång. När du har gjort det här ett par gånger så kommer du vara proffs!
    En liten fråga bara, mandeln ska det vara 150g i en påse med hela mandlar eller är det själva vikten på det malda”pulvret”? (hoppas du förstår vad jag menar).

    Haha, ja nio syskon är några stycken. Värst är det till jul. Det blir dyrt med alla julklappar, för att inte tala om att komma ihåg alla födelsedagar. Men samtidigt är det jättekul att ha dem. Synd bara att de inte bor nära längre i och med att jag flyttade:(

    Usch, ja nålar vill jag inte ha i mig. Sen är det många som säger att akupunktur inte är så farligt, men jag tror jag kör på el ändå haha.

    Kram

  5. Christina 10 februari , 2012 den 12:55 #

    Vad fina dom blev!

    Alla 3 raserna passar bra i barnfamilj, förutsatt att barnen respekterar hunden. När hunden äter och sover låter man den vara, man bär heller inte runt på valpen/hunden.
    Frågan är med hur mycket aktivitet och motion man är beredd att lägga på hunden. Bostonen kräver mycket mer än frallor och mops. Boston är lite mer som en liten brukshund.

  6. Linda 10 februari , 2012 den 13:01 #

    Vad fina!! Första gången jag gjorde mina sprack flera av dem men dina är ju blanka och ser mumsiga ut. Kul dem smakade bra (går utmärkt att frysa in har jag märkt) Sen är det olika men jag har märkt att om de får vara kvar på silikonduken 10 minuter efter ugnen är det så mycket lättare att få loss dem i ett stycke. Men fina blev dem, hoppas du är nöjd! 🙂

  7. malin-helena 10 februari , 2012 den 13:50 #

    Åh, de ser ju super goda ut!
    Jag tycker du lyckades riktigt bra. 😉

    Sv: Ja, det var riktigt sött av honom att fixa en liten resa till oss. Även om det bara är en natt så är det otroligt skönt och mysigt att åka bort ibland. 🙂

    Ha en super skön fredag (och hela helgen så klart)
    Kramar!

  8. Sabina 10 februari , 2012 den 14:12 #

    Wow va fina. Avundsjuk jag blir!!

  9. Jenny 10 februari , 2012 den 14:12 #

    Ja verkligen! 😀 åh tack för tipset 🙂 måste verkligen prova att göra sånna 😀

  10. Malin Westman 10 februari , 2012 den 15:25 #

    Sv; Tackar 🙂

  11. Vivi 10 februari , 2012 den 15:34 #

    De ser helt perfekta ut ! Ljuvliga !!
    Mina blev uppätna av arbetskollegorna idag och tyvärr ej förevigade på foto, men det finns kort på bloggen sedan tidigare på mina andra Macaroons 🙂
    På jobbet kom vi också fram till att jag ska kalla dem Macaroonsflarn 😛 hi hi hi
    Goda var de åtmindstone ! Visst är det lätt att bli smått beroende av dem he he ? 😉

    Oh tack snälla du, vad glad jag blir, man kan aldrig få för många gratulationer 🙂

    Ush då, hoppas inte det redan börjar med sådant, min syster hade problem med det. Hon hade ngt slags bälte på sig, smorde in sig med mandelolja och åt en massa solrosfrön for att få i sig folsyra 🙂
    Hoppas det blir bättre, du får knapra liet solrosfrön!
    Kramar

  12. Felicia 10 februari , 2012 den 16:11 #

    Men jag vill också :C men vi hade ingen mandel hemma 😦 så gick inte!

    PUSS

  13. E L I N F E L I C I A S 10 februari , 2012 den 16:46 #

    åh, älskar macaroons!

  14. Diana 11 februari , 2012 den 09:42 #

    De ser verkligen superfina ut, och kombinationen låter jättegod!

  15. Amy's piece of cake 11 februari , 2012 den 16:33 #

    Åh himmel så fina de blev!! Gratulerar, nu är du en äkta bakblogg! 😉 Kram!

  16. Yohanna - Fotografering & Chihuahualiv 11 februari , 2012 den 19:03 #

    Söta 🙂

    SV: Haha ja kebab kan vara riktigt gott ibland 😛

  17. Amanda 11 februari , 2012 den 19:07 #

    Ja får göra de. Undrar om de äter semlor här som vi gör i Sverige. Hmm skulle inte tro de.:)

  18. Jasmine 11 februari , 2012 den 19:41 #

    Va’ roligt att du lyckades så bra! Det ser himla fina ut, klart högsta betyg. 😀
    Till och med jag kan kanske lyckas baka sådana, det verkar ju enkelt.

    Svar: Ja, det var mysiga dagar. Man behöver bli bortskämd då och då.
    Kanske en lite väl personlig fråga (svara om du vill); vad är det som hindrar dig från att ha en god relation till dina morföräldrar?

    Hur mår du och bebisen i magen? 🙂
    Trevlig helg!
    Kram

  19. Helena 12 februari , 2012 den 17:33 #

    Såå fina kakor du har fått till! Det kan man aldrig tro att det var premiärbak. Vad duktig du är!!!

    Ja ett sånt där förkläde måste du köpa till bebben när det är dags att börja äter. För jag lovar dig…det är kladd överallt…haha Kramar:)

  20. Fia 14 februari , 2012 den 13:50 #

    Åhh de såg riktigt mumsiga ut 😀

Kommentera

