Tigerkaka, recept

8 Feb

Här är receptet på den goda kakan vi bakade igår. Här är det ju den klassiska versionen men vill du lyxa till det kan du istället smälta 50 g mörk choklad istället för kakao!

200 g margarin
2 1/2 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde eller mjölk

Smaktillsats:
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker eller rivet skal av 1/2 -1 apelsin eller citron

Rör margarin och socker poröst. Blanda ner ett ägg i taget. Tillsätt vetemjölet,bakpulvret och grädden eller mjölken. Lägg ca 1/3 av smeten i en annan bunke och blanda ner kakaon. Smaksätt resten av smeten med vaniljsocker eller apelsin- eller citronskal. Häll hälften av den ljusa smeten i en smord och bröad bakform och sedan på med den mörka och sist resten av den ljusa. Dra med en gaffel genom smeten så att den färdiga kakan får ett marmorerat utseende. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 45 min

24 svar to “Tigerkaka, recept”

  1. Pernilla 8 februari , 2012 den 16:08 #

    OK låter skoj =)

    Vi har mest tagit det lugnt då vi ej mår helt hundra ännu….Ha det fint, kram.

  2. Diana 8 februari , 2012 den 16:09 #

    Tigerkaka är en go klassiker!

  3. Christina 8 februari , 2012 den 16:33 #

    Tack! Jasså, vad vill han ha då? 🙂 Dom tar ju mycket tid, men ger mycket tillbaka! 🙂

    Kul med en bakblogg, tycker det är jättekul att baka. Kikar in här igen, kram!

  4. Frida 8 februari , 2012 den 16:59 #

    Sv; Jo, det är bara att hoppas det någon dag kommer bli ett plus för oss 🙂
    Det vore en dröm som går i uppfyllelse. Hur lång tid tog det för dig att bli gravid?
    Det är ju så olika för alla. Ha en fin dag

  5. E L I N F E L I C I A S 8 februari , 2012 den 17:42 #

    – haha, tack!

    åh vad gott 🙂

  6. Jouline♡ 8 februari , 2012 den 17:52 #

    Tack så mycket 🙂 Åhh så gott detta lät!
    kram och hoppas du får en fin kväll!

  7. Sandra 8 februari , 2012 den 18:25 #

    Du borde absolut testa att baka den, helt underbart god 😀 Och snabbt gick det också bara 5 min i ugen 🙂 Men rulltårta är iofs alltid gott 😀

  8. Mari 8 februari , 2012 den 18:28 #

    Sv. Trodde inte att det skulle lukta så himla mycket, men jag blev glatt överraskad. Luktade till och med när jag kom hem från jobbet idag =). Mums…
    =) Hehe, så kanske det är. Jag måste nog säga att jag är rätt populär bland barnen. Men vi alla på jobbet är underbara pedagoger..

    Ja men precis, då läste du rätt. Var där halva dagen igår. Gick därifrån med vetskapen om att jag har synnervsinflammation, som du säkert läste. Det gör förbaskat ont. Så jag hoppas utredningen sker snart, så jag kan få någon medicin.

    Vad händer ikväll`?!

  9. carrå - mamma till Isabella och gravid 8 februari , 2012 den 18:30 #

    Tack vad snällt! jag håller också tummarna. Ja jag vill verkligen njuta, särskilt som det här troligtvis blir vårt sista barn då vill jag ju verkligen hinna njuta av denna graviditet!

    Haha ja precis! :). Fick faktisk en sådan kommentar i förra grav när jag ”gick ut” med hemligheten, en lärare sa ”ja jag började undra om du var gravid eller bara ätiti för mycket choklad” haha

  10. Ida 8 februari , 2012 den 18:42 #

    Mumsigt!

  11. Patricia♔ 8 februari , 2012 den 18:43 #

    Tack gumman, du är alltid så snäll du.

    Haha, nej precis, inte för att jag hade tänkt att hosta i degen, men det känns inte speciellt kul att risken finns:P

    Kram

  12. Tina 8 februari , 2012 den 18:58 #

    mums mums det blir perfekt till jobbet på fredag!
    Hoppas att allt är bra med dig.
    kramen

  13. Elena 8 februari , 2012 den 19:15 #

    Tigerkaka som är så gott!

  14. Martina 8 februari , 2012 den 19:32 #

    Mumsigt!

    Allt bra med dig? Kram

  15. Art By Tina - Konst & Fashion 8 februari , 2012 den 19:53 #

    Pssst – har du inga smaskiga GI recept att dela med dig av?

  16. Anneli- Stök i kök 8 februari , 2012 den 20:47 #

    Tigerkakan är verkligen en underbart goood klassiker! Precis som sockerkakan. Love them both 🙂

  17. josefine andersson 8 februari , 2012 den 21:39 #

    ååh tigerkaka, det har jag faktiskt inte ätit sen jag var liten 😮

    åhhååja, cheescaken var dundergod! och recept finns att hitta på bloggen nu 🙂

    jojo den finns på indiska, men nu tror jag dom prisis tog bort den röda, och det kom 2 nya färger, rosa & blå, rätt sött ju 😀

  18. Frida 8 februari , 2012 den 21:50 #

    Mums!

  19. Lisa 8 februari , 2012 den 23:37 #

    sv: Tack så mycket! Haha det blev en del över, du kan få dom om du vill, jag gillar inte gelegodis speciellt mycket 😉

  20. Nadja 8 februari , 2012 den 23:57 #

    Gjorde jag för ett tag sedan och det är grymt gott. =)

    Klart du kan ha en annan ört. =)

    Vi bakade mandelmusslor, choklad biskvier och jordnöts muffins. =)

    Allt bra? =) kram

  21. Marcus Å 9 februari , 2012 den 07:37 #

    Yes, jag har koll på barnvagnar 😉

    Vad gott med tigerkaka. Du kanske kan komma och göra en åt mig?
    Kram

  22. Hälsokick 9 februari , 2012 den 08:55 #

    Fattar verkligen inte hur du har tid att göra alla de här goda sakerna! Men jag antar att det handlar om prioritering, precis som med allt annat. Plus att du slipper sitta och åka tunnelbana hit och dit hela dagarna haha 😉

  23. Linda-Mamma till Alfred 9 februari , 2012 den 10:26 #

    Men ÅH tack för länken, tittade. Ja han hade mycket bra o säga..tyckte det slog lite gnistror mellan han o helena..=)Söta ihop;)

  24. Moa - Nybliven mamma till Ella ♡ 10 februari , 2012 den 16:18 #

    muuumsigt 🙂

Kommentera

