Kokboksutmaningen: Röd vinbärspaj med maräng

4 Feb

Idag är det dags för mitt första bidrag i utmaningen under temat pajer. Denna gång blir det en dessert paj från boken Rosendals Trädgårdscafé. Boken innehåller massa recept på godsaker och rätter med bär, frukt, grönsaker och örter från just Rosendals trädgård ute på Djurgården, Stockholm.

Jag hittade receptet och tänkte att det är perfekt för mina frysta bär jag har i massor. Jag frångår har alltså i svartvinbär, hallon och jordgubbar också utöver de röda vinbären i receptet. Min deg blev ganska kladdig så jag valde att trycka ut den i pajformen istället. Bären är ju även väldigt syrliga så ta hellre en msk för mycket socker än för lite(jag hade i 3½ msk). Men tänk även på att marängtäcket blir väldigt sött!

Vill du vara med i utmaningen också kan du läsa mer här!

Pajdeg 
3,5 dl vetemjöl
4 msk florsocker
150 gr smör
1 stor äggula
1 msk vatten
Fyllning 
ca 1 l röda vinbär
3-5 msk strösocker
2-3 msk potatismjöl (jag tog två och till mina bär var det för lite)
Maräng 
3 äggvitor
2 dl socker

Pajdeg
Blanda mjöl och florsocker och finfördela matfetet i degen. Tillsätt äggula och vatten och arbeta degen smidig, gärna i matberedare. Kavla ut degen i en form med löstagbar kant. Fäst folie runt kanten så den håller sig på plats. Ställ formen kallt en halvtimme, Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda bottnen i 15-20 minuter.

Fyllning
Blanda vinbären med potatismjöl och socker.

Maräng
Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner sockret. Bred ut vinbären i skalet och täck dem sedan med marängen. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter eller tills marängen ser fin ut.

18 svar to “Kokboksutmaningen: Röd vinbärspaj med maräng”

  1. Heidi 4 februari , 2012 den 16:27 #

    Vi såg hyresvärden idag och vi skall få nyklarna i början på nästa vecka. 🙂
    Jo då det är kallt så är det tillåtet att hoppa över träningspasset. 🙂
    Kram

  2. Mari 4 februari , 2012 den 16:44 #

    Sv. Men tack fina du, vad glad jag blir. Alltid roligt att kunna inspirera =).
    Hur har din dag varit?!

    Har du inge mumsiga recept på massa laktosfria grejer ? =)

  3. Pernilla 4 februari , 2012 den 17:26 #

    Hehe visst var dem =) Beställde linnen med till dem!!

    MM vi ska kolla på Schlager ikväll, ni med antar jag?? Ha det fint, kram kram.

  4. Diman Dilir 4 februari , 2012 den 17:47 #

    mums! såg supergott ut!:)
    hehe ja det kan man säga;)

  5. Helena 4 februari , 2012 den 18:27 #

    Ser himla gott ut med maräng på toppen av pajen, mums! En riktig sommardröm om man gör den på färska bär.
    Ha en fin helg! Kram:)

  6. Maria en av norrlands bloggar 4 februari , 2012 den 18:51 #

    Tack söta du 🙂
    ja jag ska klura lite på den iden jag tycker den låter jätte rolig 🙂

  7. Linda-Mamma till Alfred 4 februari , 2012 den 19:03 #

    åååå jösses det där ser inte fel ut alls!!Ge mig!!Jaaa man vet aldrig vad fästman hittar på när han handlar fick typ MÅNGA arga sms när jag gav förslag o han inte hittade.moahahaha,tillslut sade jag ta ngt du aldrig sett förr, då blev det hela genast mkt bättre;) Hoppas ni får en supermysig helg..

  8. Cassandra 4 februari , 2012 den 19:50 #

    Åh, det såg riktigt gott ut! 😀
    Måste ta och göra den nån dag. Söndagsfika kanske! 🙂
    Kram på dig!

  9. Carro 4 februari , 2012 den 20:17 #

    Det lät verkligen gott!

  10. Barnens Hjältar 4 februari , 2012 den 20:32 #

    Vad kul med utmaningarna 🙂
    Ja, nu funkar det igen 🙂

  11. Rinki 4 februari , 2012 den 21:12 #

    Wow, vilken sagolik paj! Det ser verkligen supergod ut. Jag funderade på en sak, skulle du kanske kunna skapa en ny kategori som heter ”Mina verk” eller något, där man kan hitta alla saker som du själv har bakat? Jag tänkte nämligen skryta för min sambo om dig igår, du har ju inspirerat mig så mycket, inte bara i bak- och matväg visserligen, men tänkte visa lite bilder, men hade lite svårt att ibland avgöra vad det var som du hade gjort och vad som var inspirationsbilder.

    Sv: Jag håller med dig, jag brukar inte gilla melodifestivalen heller, men fastnade jag nu ikväll ändå? Ja. Jag gillade Loreen, hon är så himla vacker och hade sådant scenframträdande. Vilka gillade du?

    Klart att du är en konditoriprinsessa ❤ och du om någon kommer att lyckas med dekoration och sådär, du är ju himlans duktig.

    Det var jätteroligt att du lade till mig på Facebook och jag kollade lite på dina bilder, du är jättevacker och dina tatueringar är supervackra! Gillar dem allihopa. Jag skulle också vilja tatuera mig, men är så feg. Vart har du tatuerat dig någonstans?

    Kram på dig gumman!

  12. Tävling på Babydjungeln - Jeanette 4 februari , 2012 den 21:16 #

    åh ser bra ut – hoppas det var gott 😉

  13. Amy's piece of cake 4 februari , 2012 den 23:15 #

    Mums så smarrigt! Gjorde en liknande i somras.
    Uppdatera gärna hur allt går med magen, växer så det knakar antar jag! Känt något ännu? Minns inte vilken vecka du är i… kram!

  14. Elena 5 februari , 2012 den 11:05 #

    Åh, vad gott det där såg ut!

  15. Tess 5 februari , 2012 den 11:33 #

    Mums, så smarrigt det ser ut & låter! 🙂

  16. Art By Tina - Konst & Fashion 5 februari , 2012 den 12:11 #

    Lät fantastiskt gott – även om jag lätt skulle nöja mig med bara vinbär & maräng!

  17. Vivi 6 februari , 2012 den 15:51 #

    Det där såg ju verkligen itne helt fel ut *mums*
    Måste börja kika i mina kokböcker snart, februari komemr ju gå fort !
    Vad kul att du börjat känna kullerbyttor och grejjer 🙂 kan tänka mig att det på ngt sätt känns mer ”verkligt ” då 🙂

    Vet du, har jag tur kan jag nog få med mina make på bloggträffen ändå …ha ha !
    Kram

  18. Jasmine 6 februari , 2012 den 21:11 #

    Den ser väldigt smarrig ut! Passar dessutom sommar som höst och vår som vinter. 🙂

    Svar: Tack för dina stöttande ord angående att känna sig ensam under träning.

    Kramar

Kommentera

