Brohedes Bröllopstårta, chokladtårta med hasselnötter

2 Feb

I måndags bjöds det på denna tårta i Halv åtta hos mig. Tårtan var värdens bröllopstårta och den verkar onekligen god! Men det är det väl alltid med en chokladtårta med hasselnötter, mums säger jag bara. Tidigare veckans Leila-recept har visst blivit veckans Halv åtta-recept, inte mig emot!

Idag ska jag ta mig en långpromenad, eller så långt jag hinner vill säga tills snöstormen kommer. Ska ta mig bort till Lidl för att äntligen hitta det där mandelmjölet så jag kan baka macaroons. Måste ju börja provbaka lite till bebis dop i sensommar/höst! Ska även köpa durumvete till hemgjord pasta, det är som sagt dags att börja med det!

Brohedes bröllopstårta

3 st ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1.5 tsk vaniljsocker
1.5 tsk bakpulver
160 g smör
150 g mörk choklad
1.5 dl hasselnötter

Vispa socker och ägg pösigt. Sikta samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i äggsmeten. Smält smöret i en kastrull, låt sedan chokladen smälta i det varma smöret och blanda sedan i det i äggsmeten. Smöra och bröa en 1,5 – 2 l springform. Häll i smeten och strö över hasselnötterna. Sätt in i 240 grader i 7-10 min. Låt tårtan svalna och ställ den sedan i frysen. Denna kan göras i god tid innan och serveras sedan halvtinad.

20 svar to “Brohedes Bröllopstårta, chokladtårta med hasselnötter”

  1. Siri - En personlig blogg om mode och stil. 2 februari , 2012 den 11:14 #

    sv: Riktigt fin! Längtar så efter vårmodet 🙂
    Ja jag får allt ta och göra det, bara för att reda ut det hela, haha 🙂 Kramar

  2. Patricia♔ 2 februari , 2012 den 11:16 #

    Haha sötnos, du är ute i god tid du med att planera vad du ska bjuda på för gott till dopet. Fast det är klart, du kan ju prov baka hur många gånger som helst och att då verkligen få det helt perfekt till den dagen det gäller. Blir man bjuden?;) haha

    Tack:)
    Jo inne i stan är det ju inte direkt vintrigt. Smutsig snö och grått (om inte solen lyser då såklart). Men om man ger sig ut i skogen där på sin höjd älgarna har stampat;) där är det lite mysigare.

    Hihi, jag har inte ens börjat fundera på att titta efter bebis saker ocg vagnar och så. Liksom det kanske dröjer flera år innan jag vill ha barn. En fördel är ju om jag kan ta hand om mig själv och mår bra innan jag ens tänker tanken.

    Stor kram

  3. sabina 2 februari , 2012 den 11:16 #

    kan du göra macarons? jag har misslyckats varenda gång:(

  4. Mari 2 februari , 2012 den 11:20 #

    Sv =) Tack så mycket. Det ska bli jättekul..

    Hehe, nej så är det ju… =) Ha en fin dag !

  5. Frida 2 februari , 2012 den 11:38 #

    sv; Jo lätt att jag måste se filmen 😀 hehe
    Vad har du för dig då?

  6. Elin 2 februari , 2012 den 12:14 #

    hehe, taack! han är ju så stilig så! ^^
    ja men visst! men jag tror han hade ett typsnitt från början som han senare ändrade! vet tyvärr inte vilket de var! Men gå in på words och skriv ”bror” sen så bläddrar du bara igenom dom olika typsnitten som finns, Då kommer du säkert hitta någon som i princip stämmer med originalet! 🙂

    Kram kram

  7. Jouline♡ 2 februari , 2012 den 12:46 #

    Ja eller hur 🙂 tank att ost och skinksmörgås kan se så himla gott ut! Ja jobbet gick bra igår kväll och idag väntar ännu en jobb kväll. Hoppas du får en fin dag
    kram!

  8. Emelie, Mamma till David och Gravid 2 februari , 2012 den 13:21 #

    Det var helt underbart! 😀 Vi har en väldigt livlig bebis! Fast det visste jag sen innan 😉 Jag är i v. 20 och är beräknad till den 22 juni fortfarande. Barnmorskan fick det till den 21:a men tyckte att vi skulle ha kvar det första datumet vi fick.
    Det finns hur många fina barnvagnar som helst! Nej vi har faktiskt inte kollat något alls. Sa att vi skulle vänta lite till efter ul och så 🙂 Får tjata lite på sambon nu bara. hehe
    Kram

  9. Liw 2 februari , 2012 den 13:51 #

    åh tack för tipsen 🙂 ska genast kolla in dem!
    Längtra tills vi ska börja shoppa till den lilla eller lille, tänkte vänta till efter ultraljudet nästa vecka, har bara köpt ett startset i kläder än så länge… =)

    har börjat få ont i ryggen nu, hur har du det ?

    kram

  10. Alexandra - kärlek på tallrik 2 februari , 2012 den 14:06 #

    Åh, jag missade halv åtta i måndags – typiskt att de skulle servera en sådan här godsak då! Tänk om du inte skrivit om den, då hade jag nog MISSAT DEN!! Tur att du finns 🙂

  11. Sandra 2 februari , 2012 den 14:12 #

    Åh vad gott. Blev sjukt sugen på den där tårtan nu alltså.

    Det är roligt att det finns många nya och unga. Men samtidigt är det lite för många som lever kvar på gamla meriter. Vill ha in ytterligare nytt. Tycker t.ex. det är rätt illa att Zacke inte fick en enda minut. Han är härligt irrationell och kan sprida lite kreatitivtet. Vilket enligt mig saknades. Det var lite lojt från vissa håll.
    Det är verkligen så. Sen har min pappa varit den som byggde upp klubben så det är en speciell känsla här. Har haft mina duster med folk och funderat på att lägga av men man gör det inte, är lite som ett familjeföretag och det finns mkt känslor och hjärta i det man gör. Vilket alltid är inspirerande. Enligt mig är det otroligt svårt att jobba med någonting man inte brinner för och känner att man kan tillföra och då framförallt VILL tillföra något lite extra.

  12. Maria en av norrlands bloggar 2 februari , 2012 den 14:27 #

    Jag kom på en sak som skulle va jätte roligt att nån starta att skriva en recept bok och sen skicka man runt den så några få skriva sina recept i den 🙂 skulle va jätte kul 🙂

  13. Carro 2 februari , 2012 den 14:39 #

    Mumsigt!

    Ja, det verkar inte bättre du, med kolhydraterna och delikatessyoghurtar 😦 men får väl smaksätta sin egna istället 😉

  14. Nadja 2 februari , 2012 den 15:08 #

    Jag räknade fel igår. =) Mådde inte så bra, skulle stå 3 år. =)

    Jo det är på samma jobb som jag var innan på. =) Hur går det för dig på jobb fronten? =)

    kram

  15. Vivi 2 februari , 2012 den 15:11 #

    Hittade du mandelmjöl ? Har det börjat snöa ännu ?
    Här på bästkusten skiner faktistk solen för fullt även om det är väldigt kallt. 😉

    Hmmm undrar om det är riktigt god ? Jag har fortfarande itne bestämt vad jag ska ha för efterrätt/tårta på min födelsedagsmiddag det enda jag har bestämt är att det ska vara ngt riktigt chokladigt.
    Kanske om man serverar den med chokladmouse ovanpå eller emellan ?? 🙂

    Ja, det lite samma sak som när jag säger att jag är feminist tyvärr, folk förutsätter att man är anti män och deras rättigheter, jag gillar ju män och deras rättigheter 😉
    Kramkram

  16. camilla 2 februari , 2012 den 16:49 #

    ser inte helt fel ut 😀
    Åå hade velat vara med på utmaningen men har inga kokböcker alls hemma nu:P
    Tack, hihi de är jättespännande men en liten konstig känsla liksom att bestämma allt själv 🙂 hur gammal var du när du flyttade? flyttade du ensam eller tillsammans med din kille direkt?

    Kraam på dig

  17. Emilia 2 februari , 2012 den 19:07 #

    Åh hjälp, såg det programmet med.. Har du bakat den? 🙂

  18. Amy's piece of cake 2 februari , 2012 den 19:48 #

    Tårtan ser riktigt smarrig ut!

    Sv: Du nu kom jag på en sak du skrev för ett tag sen… det bor viss indier i K-krona! Min lillebror och hans fru…. du får ta en visit förbi dom på indiskt, svägerskan e grym på indisk mat!

    Härligt med pajtema… ska bara kolla så jag har något sådant recept i mina få kokböcker kram!

  19. Sofia 2 februari , 2012 den 23:08 #

    Mm wow ser supergott ut! 😀

  20. josefine andersson 3 februari , 2012 den 20:57 #

    åhå denhär såg ju inte fel ut för fem öre!!

Kommentera

