Kokboksutmaningen, månadens tema: Pajer

1 Feb
Nu är det dags för andra temat i vår kokboksutmaning, känns som det inte bara är min utmaning längre så så många visat intresse för den. Det är kul att så många vill använda sina kokböcker som annars bara står och samlar damm.
Nu till månadens tema som är Pajer. Här har du väldigt stort spelrum, gör en matpaj, dessertpaj, en liten quiche eller något annat kul i pajform så länge det kommer från en av dina kokböcker. Jag hoppas få se många goda pajer och gärna tips på t ex LCHF, glutenfritt, laktosfritt och annat utmanande när man tänker på pajer.
  • En gång i månaden får du ett tema(exempelvis nötter, vårens primörer, pajer etc) som du sedan får välja ett recept utefter. Receptet ska vara något du aldrig gjort tidigare!
  • Receptet ska du hitta i en av dina kokböcker, gärna en ny kokbok varje gång.
  • Sedan skriver du ett inlägg där du visar kokboken, en kort presentation av denna, receptet du lagat efter samt en bild på resultatet. Detta kan du göra när som helst under månaden fram till den 29e varje månad.
  • Maila mig sedan en länk till inlägget och bifoga gärna en bild på kokboken/det du lagat eller bakar så kommer alla bidrag visas i slutet av månaden med länkar. Mailadressen är fika_med@hotmail.com
30 svar to “Kokboksutmaningen, månadens tema: Pajer”

  1. Linda-Mamma till Alfred 1 februari , 2012 den 11:03 #

    ojoj pajer det är gottit!Skall nog göra paj ngn dag här!
    Åh tack så mkt söta du, ännu mer fina ord blir alldeles rörd!Kanske så ses vi ju IRL i maj;)Såg att ni handlat brnvagn åååh vad kul! Jag har en baby björn sele Active till salu billigt, du kan få den för 600:-ink frakt har kostat 1100:- http://www.babybjorn.se/produkter/barselar/ exakt den färgen som är där;) Något du är intresserad utav kanske?

  2. Linda-Mamma till Alfred 1 februari , 2012 den 11:03 #

    Den är som ny nästan aldrig använd;)

  3. Anne 1 februari , 2012 den 12:15 #

    Oj, pajer.. inte min starkaste sida 🙂 Ska försöka vara med!

  4. Sandra Törn [TÄVLING + VECKANS BLOGG] 1 februari , 2012 den 12:35 #

    Det gick bättre än vad jag hade trott! 😀 Nu är det bara att ge sig på den fruktansvärda teoriboken.. Hua mig! 😛

    Hur är det idag? 🙂

  5. Jouline♡ 1 februari , 2012 den 14:27 #

    Hihi ja ibland får den där chokladtarmen sitt sug efter choklad haha. Ja men precis, man kan offra några månader till att inte äta vissa saker då man har en bulle i ugnen 🙂 Kvällen min igår var toppen, idag väntar jobb. Hoppas du får en fin dag
    kramar!

  6. Micaela 1 februari , 2012 den 15:12 #

    Med en mamma som kokerska och en bokhylla full med kokböcker bör jag nog kunna skaka fram ett paj-recept 😀

  7. Maria en av norrlands bloggar 1 februari , 2012 den 15:16 #

    Du är så himla söt 🙂 allt bra med dej i dag ?

  8. Malin Fuchs 1 februari , 2012 den 15:27 #

    Pajer är kul 😀 Det ska jag försöka få till ett bidrag med!
    Ha det fint!

  9. Vivi 1 februari , 2012 den 15:52 #

    Tjoho vad roligt, jag älskar paj! Men man har hela månaden på sig va ? Tänkte på att det stod ”veckans” längst upp 😉
    Vad svårt det kommer bli att välja mellan mat paj och dessert, jag vet ju vad maken hade velat att jag gjorde, hahahaha, han tjatar alltid på mig om att baka efterrättspaj!
    🙂

    Ja, man måste ju ha lite drömmar om ålderdomen 🙂 något att se fram emot även på äldre dagar 🙂

    Jag ska försöka se till att skicka dig fotot så snart som möjligt !

    Kram

  10. Anna 1 februari , 2012 den 16:28 #

    SV: Ja men man vill alltid vara lite mer påhittig. Många gånger så tänker jag att de å de ska jag göra men sen kommer man aldrig till saken 😉

  11. Felicia 1 februari , 2012 den 16:29 #

    Nej men så spännande, ( Jag kan äta det alla gör) HAHHHA..

    SV: men orkidéer är ju inte så svåra :O 😀
    PUSS

  12. Mikaela 1 februari , 2012 den 16:52 #

    Perfekt anledning till att använda min pajkokbok jag fick i julklapp. Ska bara välja recept då 😛

  13. josefine andersson 1 februari , 2012 den 17:07 #

    absoluut! morotskaka kan ju vara det beste!

  14. Pernilla 1 februari , 2012 den 19:22 #

    Jaa shoppa till sina barn är något av det roligaste som finns =)

  15. Lajna 1 februari , 2012 den 19:25 #

    Åh, jag som älskar paj. Ska hitta något smarrigt att göra till helgen! 🙂

  16. JILL 1 februari , 2012 den 19:27 #

    Ja visst kan man! det är avkoppling och lyxigt 🙂

  17. Heidi 1 februari , 2012 den 19:44 #

    Jo, det är nog skönare då man har något undan stökat. Eftersom vi kommer att ha en massa arbeten som skall vara färdiga under denna månad. 😦
    Hoppas du haft en bra början av veckan. 🙂 Kramar

  18. Sandra 1 februari , 2012 den 19:57 #

    SV
    haha tack 😀

    Härligt att allt såg bra ut. Trist att ni inte fick veta vad de blir :S
    När hade du BF?

  19. Rinki 1 februari , 2012 den 21:22 #

    Jag såg faktiskt temat redan igår kväll, som du utlovade så lade du ju upp det på Facebook. Paj låter spännande, vet dock inte ifall jag har mycket pajrecept här, jag ska kolla ifall jag hittar något. Annars får jag kolla i hemma hos mamma och pappa. Eller så kanske E’s mamma har någon, får leta lite :).

    Sv: Igår var jag visserligen ledig men mellan 10 och typ halv fyra så pluggade jag intensivt, sedan var jag mer eller mindre död, hehe. Så det blir inte mycket ledighet alls.

    Det kände jag också, jag hade också en helt annan bild av The Lovely Bones, än vad filmen visade på….ändå så var filmen rätt så känslomässig eller vad man ska säga och det var ju bra skådespelare.

    Hur är Sofi’s bok?

    Det är ju självklart att ditt café kommer att bli bra, det kommer att bli bäst ;). Du kanske kan ha sådana där open-mic nights också för ungdomar som caféet i One Tree Hill, hehe.

    Hur har din dag varit?
    Kram på dig!

  20. Leila 1 februari , 2012 den 22:09 #

    Hej vännen!
    Hur står det till idag? Tack för den fina kommentaren, den värmer ska du veta!
    Vad tråkigt att de inte hört av sig om jobb, förstår att du också tycker det är jobbigt att gå hemma o du som är van att vara iväg!
    Va spännande med pajer den här månaden, finns ju så oändligt mycket att välja mellan 🙂 Ska försöka leta upp något nytt o spännande att testa o vara med den här månaden.
    Var rädd om dig så hörs vi snart igen. Kram Leila

  21. Frida 1 februari , 2012 den 22:17 #

    Denna gången ska jag absolut försöka vara med!!!

  22. Alexandra - kärlek på tallrik 1 februari , 2012 den 23:36 #

    Fick precis nys om din utmaning och tycker det låter som världens bästa grej! Ska helt klart satsa på att vara med – jag älskar paj OCH kokböcker 😉

  23. Katarina 1 februari , 2012 den 23:51 #

    Paj är också gott (vad är inte gott kan man fråga sig…)
    Kramar och stort tack!

  24. Emelie - Mamman som älskar vitt 2 februari , 2012 den 09:36 #

    Kul.. kanske man ska lägga detta på minnet å leta efter en smarrig paj!! 🙂

    sv. Ja helt sjukt med dessa skottlossningar.. tur man bor låååångt från malmö! Håller mig till norrland nu 😉 haha. Vart bor du förresten? Kramar & ha en fin dag med bebben i magen 😀

  25. malin-helena 2 februari , 2012 den 21:34 #

    Maaah, Gottit! Pajer är toppen. Man kan göra det både nyttigt och lite syndigt. 😉
    Vi får se vilken variant jag ger mig på. hihi..

    Mja, jag längtar riktigt mycket tills allt är klart här hemma. Men just nu står det rätt still faktiskt. Både jag och Johan är så fokuserade på träningen och kosten just nu att det mesta andra sakerna i vardagen står still. 😛 Men det kommer nog en rivstart snart här, blir så illa tvunget. 😉
    Mmm, det kan vara lurigt med lån och sånt nu för tiden faktiskt. Men har man jobb så brukar det ju gå. 🙂

    Kramar!

  26. Katarina 26 februari , 2012 den 03:31 #

    Hej! Här är mitt första bidrag i kokboksutmaningen: http://hovkonditorn.blogspot.com/2012/02/kokboksutmaning-pajer-cook-book.html

  27. Alexandra - kärlek på tallrik 29 februari , 2012 den 21:54 #

    Jag har mejlat dig mitt bidrag nu, hoppas jag inte var för sent ute ❤

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kokboksutmaningen: Röd vinbärspaj med maräng » Fika med Eleonore - 4 februari , 2012

    […] du vara med i utmaningen också kan du läsa mer här! Pajdeg  3,5 dl vetemjöl 4 msk florsocker 150 gr smör 1 stor äggula 1 msk vatten Fyllning  ca […]

  2. Uppdrag sparrispaj! « Kärlek på tallrik - 29 februari , 2012

    […] Utmaningen den här månaden var att baka en paj, matpaj eller dessertpaj fick vi välja själva och vilken bok receptet kom ifrån likaså. Mitt val föll på en matpaj då det är något av det godaste jag vet – närmare bestämt en sparrispaj med parmesan. Receptet kommer ut den väl valda kokboken Pajer ur serien Allt om det goda. Om jag inte minns alldeles tokigt så fick man den här delen i serien genom en kvällstidning för ett par år sedan och efter det erbjöds man köpa resterande delar varje vecka ett tag framöver. Snål som jag är plockade jag på mig den här delen och ratade de andra, men det är en mycket trevlig bok så jag hade inte tackat nej till fler delar i serien nu i efterhand! Förutom ett avsnitt med vegetariska pajer (som jag hämtade sparrispajen ifrån) finns det fisk- och skaldjurspajer, kött- och kycklingpajer och dessertpajer att sukta över.Har ni den liggande hemma tycker jag ni kan bläddra igenom den någon dag […]

Kommentera

