Amys Palak Paneer

27 Jan

Mamma, här har vi ett äkta Palak Paneer-recept! Jag och min  mamma har ju denna rätt gemensam som vår favorit och alltid när vi går ut och äter tillsammans blir det denna goda indiska rätt. Hittills har vi provat på 4-5 restauranger och alla är de olika. Här i stan har vi inte en äkta indier så att äta denna rätt händer inte ofta. Men nu kan jag alltså laga den själv!

Receptet är från härliga Amy som just nu i januari har haft ett indiskt mattema och har gett oss mängder av klassiska indiska rätter. Det finns ju som sagt mängder av Palak Paneer recept men i och med att Amy själv har indiskt påbrå så litar jag mer på henne än t ex Icas receptbas. Amy är annars en riktigt härlig tjej och bra inspirationskälla!

Bildkälla: ica.se


Palak paneer
 (ca 4 port)
ca 500 g spenat (färsk blad- eller babyspenat/fryst spenat)
1 sats stekta paneerkuber, se här för recept eller 1 paket halloumi (skärs i kuber och steks)
2 medelstora tomater, finhackas
1 tsk tomatpuré
1 tsk färsk ingefära, riven2 msk vetemjöl
ca 1 dl matlagningsgrädde/mjölk

1 msk olja
1 tsk korianderpulver
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk färsk röd chili (finhackad) eller chilipulver
1/2 tsk spiskummin, hela
1 krm hing (asafoetida)
1/2 tsk salt (använder du halloumi så smaka innan du saltar)


Gör så här
:
Blanda tomater, tomatpuré och ingefära till en massa. Tillsätt koriander, gurkmeja och chili.Hetta upp olja och lägg i spiskummin. När de börjar låta och hoppa omkring lägg i hing. Lägg i tomat/kryddmassan och låt stekas i några minuter.

Lägg i spenaten och koka på låg värme i ca 10 min.

Vispa ihop vetemjöl och grädde/mjölk, lägg i grytan och låt puttra i 2-3 min.

Lägg i de stekta paneerkuberna och låt allt puttra i ca 5-7 min.

Servera palak paneer med vitt indiskt basmatiris eller härliga naan!

7 svar to “Amys Palak Paneer”

  1. Vivi 27 januari , 2012 den 12:48 #

    Gud så gott det lät, älskar indiskmat, eller iaf viss indiskmat. Tyvärr är det sällan jag äter det då det är dåligt med indiska restauranger här omkring, men man kan ju laga själv som du föreslår 😉
    Hmmm finns allt det där att få tag på, har ingen aning om vad paneerkubar eller Hing är 😛

    Oh skinnjacka, det är ju så snyggt! Själv har jag dock aldrig passat i det, men det är skitsnyggt på andra !
    Jo jag har väntat med att se den filmen just för att den verkar vara så stark, men jag är nog på rätt humör för det idag. Kommer säkert grina som tusan, men det gör man ju ofta under de bästa filmerna 🙂
    Kram !

  2. Mickan (Gravid v. 31) 27 januari , 2012 den 13:23 #

    Jag har aldrig ätit det men ser riktigt gott ut! Jag får ta och testa det nån gång när jag är på restaurang. 🙂

    Varsågod! 🙂
    Ja, precis. Skönt att slippa lite saker att kånka på till nya lägenheten och blir roligt att köpa ny soffa sen. 🙂
    Hoppas ni får en mysig fredag!
    Kramar

  3. Carro 27 januari , 2012 den 19:20 #

    Spännande! Den rätten har jag aldrig hört talas om, men låter ju god!

  4. Amy's piece of cake 27 januari , 2012 den 20:02 #

    Lite klargörande, om man inte vill göra egen paneer kan man ersätta med Halloumi och Hing kan man skippa om man inte har!

    Tack söta Eleonore för dina fina ord, kram!

  5. Susanne 27 januari , 2012 den 20:07 #

    Åhh, vad kul att du hittat/fått ett recept på Palak Paner… Vi ska gå på Gandhi i helgen, men ska så snart som möjligt pröva receptet… :O) På Gandhi brukar man även hitta kardemumma och lagerblad i… Men det här receptet lät väldigt gott… :O) Kram M

  6. Linda 27 januari , 2012 den 23:31 #

    Vad gott det verkar! Jag älskar att testa nya recept! 🙂

  7. Sofia 28 januari , 2012 den 00:13 #

    Vad härligt. Låter supergott! 🙂

Kommentera

