Krämig guacamole

23 Jan

Jag fortsätter mitt lilla avocadotema för dagen och tipsar om en riktigt god guacamole som är ett måste till tacosen eller fredagsmyset med nachos och olika dipper! En vän till gubben sa en gång att denna guacamole gjorde hela tacosen värd att äta. Det ser jag som ett gott betyg!

2 avocados
1/3 burk creme fraiche
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Mosa avocado och blanda med creme fraiche. Smaka av med pressad vitlök, salt och peppar. Ha ev i några droppar citron.

35 svar to “Krämig guacamole”

  1. Karolina, gravid i v. 34 ♥ 23 januari , 2012 den 16:23 #

    Åh vad gott! mums 🙂
    ha en bra dag, kram 😀

  2. Rinki 23 januari , 2012 den 16:23 #

    Det ser väldigt gott ut, jag köpte faktiskt hem avocado senast, så tror till och med att jag ska äta det till kvällen 🙂 blev lite sugen nu!

    Sv: Jag håller med dig, tror inte heller att barnen blir så påverkade av könsrollerna förrän de blir äldre, dock så beror det väl självklart på vilka ”lärare” man har och sådär. Vilken press man har utifrån och hur föräldrarna är. Jag förstår att bokens syfte egentligen är att bortse helt från könet och se till personligheter, att man identifierar sig ju med en person, inte ett kön; samtidigt vet jag inte om hela diskussionen kring ”hen” känns eller blir så neutral. 🙂

    Tack så hemskt mycket för din feedback på mina texter och mitt engagemang ❤ det betyder som vanligt otroligt mycket, du är helt underbar Eleonore!

    Jag tror förvisso att det kan spela lite roll att man är mån om att ge barnet ett kön, eller placera det i en könsroll tidigt, men med det menar jag inte att man inte kan gilla blått på en kille och rosa på en tjej, men att man inte behöver liksom…pressa på själva rollen! Nu är du kille, då ska du klä dig i blått och leka med bilar etc. Men som sagt, det är individuellt och oavsett hur ni gör så vet jag att ni båda kommer att bli underbara föräldrar <3, så länge man är öppen och har en bra attityd liksom.

    Puss och Kram!

  3. Pernilla 23 januari , 2012 den 16:26 #

    Vi har haft en toppen helg, super mysigt och underbart har vi haft det 🙂

    Men skönt att vara hemma hos sina pojkar igen nu. Har läst att ni var på bio blandannat ihelgen, vad mysigt och popcorn är aldrig fel 🙂

    Ha en fortsatt bra dag, kram.

  4. Trees gravid i london 23 januari , 2012 den 16:30 #

    oh gud va gott! tack för tipsen! tar alltid fel 7/10 gånger

  5. Moa 23 januari , 2012 den 16:43 #

    Visst är det 😀 men ont gör de i fötterna 🙂

  6. Erika 23 januari , 2012 den 17:02 #

    Detta receptet måste jag testa! Jag är alltid så lat och köper färdigt pulver. Men hemmagjort är ju såå mycket godare 🙂

  7. IJAS GARDEROB 23 januari , 2012 den 17:25 #

    tack va kul att du tycker det! jag gillar att hitta på nya frisyrer och inte bara köra på samma :jaa, jag har en galge tatuerad på insidan överarmen. så den dyker upp lite då och då på bilder, men här ser du en bra på på den om du är nyfiken! –> http://ijasgarderob.blogg.se/2011/october/nygalgad.html

  8. Michelle - med en prins i magen 23 januari , 2012 den 17:32 #

    Svar: Heheh jaa då har ni ju några veckor på er att fixa allting 😉 Vi började väl i vecka 18 ungefär 🙂

  9. Anna 23 januari , 2012 den 17:34 #

    Sv: Tack. De går i perioder de där med pyssel=)

    Såg väldigt gott ut på bilden…

  10. Lina - Mamma till Eila 23 januari , 2012 den 17:47 #

    Hej hej! Ja visst är den fin :). Den är från H&M.

  11. camilla 23 januari , 2012 den 18:16 #

    denna vecvkas tema passade inte mig riktigt då jag inte är så förtjust i avokado:P men de finns ganska mkt man kan göra med de va?

    Hur känns de nu med graviditeten osv?:D
    ÅÅ håller med han e grym, gillar han i beck filmerna också haha 🙂

    kraam på dig

  12. Mari 23 januari , 2012 den 18:46 #

    Sv. Åh tack, vad gullig du är.
    Ja, en resa hem ska bli skönt. Jag tar med mig två kollegor, vi ska nämligen på 30-årsfest hos en annan kollega (hon är tjänstledig och pluggar i Sundsvall), så det blir full fart där hemma =).
    🙂 Hoppas du hittar någon bra helg som passar.

    Men gud så gott. Guacamole hade jag typ glömt, det som är så gott 🙂

  13. Siri - En personlig blogg om mode och stil. 23 januari , 2012 den 18:54 #

    sv: Hihi tack fina du! Ja det var verkligen en mysig helg – det var din med hoppas jag 🙂 Kram

  14. michelle bergström 23 januari , 2012 den 18:58 #

    Sv; Haha okej. Men vad tyckte du om filmen då? 🙂 Tycker du den var bra eller förväntade du dig något mer? 🙂

    Btw, ååh man blir ju inte liiiite sugen på allt gott du har här i bloggen. Nejnej! Med andra ord RIKTIGT SUGEN! Fast ska inte kränga i mig en massa onyttit nu när jag försöker minsta min mage.. 😉

  15. Ida 23 januari , 2012 den 19:07 #

    Man kanske får ta och testa det då=)

  16. Barnens Hjältar 23 januari , 2012 den 19:30 #

    Vad gott 🙂
    Tyvärr är det bara jag som gillar Guacemole här hemma.

  17. Sofia - Uddevallas största modeblogg! 23 januari , 2012 den 19:38 #

    tack! 🙂

  18. Mia 23 januari , 2012 den 19:44 #

    Mums för avocado! Lycka till med bebisen också 🙂

  19. Emelie, Mamma till David och Gravid 23 januari , 2012 den 20:09 #

    Jätte spännande! 😀 Skriver du mycket om graviditeten i bloggen? Vill se magbild! 🙂
    Kram

  20. Nadja 23 januari , 2012 den 20:34 #

    Vad såg ni för film? =)

    Kommer inte hinna med denna månadens kokboks utmaning. Kommer det 1 månad till? =)

    Kram

  21. Mickan - Gravid ♥ 23 januari , 2012 den 20:47 #

    Såg gott ut! 🙂

    Ja, och jag skulle fått testa den, men de levererar ju inte hit heller. Attans. Så det blev en tävling istället.
    Det känns väldigt spännande att det närmar sig BF. Känns som att bebis kan komma när som helst. Men jag hoppas den väntar till mitten på mars åtminstone. 🙂 Har inte tänkt så mycket på förlossningen mer än att kan ”alla andra” så kan jag. Och klarar jag inte av smärtan så ska jag ha en EDA. 😛
    Har du börjat tänka något kring förlossning?
    Kramar

  22. Tessie 23 januari , 2012 den 20:52 #

    Super, mega smarrigt såg de ut iaf! 🙂

    Sv:
    ja, jag är sjukt stolt över mig själv. och det blev verkligen super bra! 🙂

    Tack så mycket! 🙂

    kramar

  23. Anna 23 januari , 2012 den 21:04 #

    Åhh alltid en massa smaskens så man börjar dregla här när man tittar in 🙂 Mums!

  24. IsaMarie 23 januari , 2012 den 21:21 #

    Jättekonstig känsla att vakna på ett sådant humör när man var glad kvällen innan. Konstigt att de kan bli så…

    Oh avokado är så gott, har dille på det just nu. Det och tonfisk:) Att äta guacamole tillsammans med ngt gott bröd är bra mkt bättre än godis förtillfället:P

  25. Sabina 23 januari , 2012 den 22:09 #

    Oh jag älskar avocado. Ser gott ut!!

  26. Carro 23 januari , 2012 den 22:20 #

    mmmmums på guacamole!! Älskar det till tacosen!

  27. Gabriella 23 januari , 2012 den 22:40 #

    im back 🙂

  28. Katarina 23 januari , 2012 den 22:47 #

    Och detta är något jag gör ofta! Fast jag brukar ha i chili och mycket vitlök. Gillar när det blir spicy (sen luktar man kanske inte så gott efter).

    sv: Tack snälla! Och som tur är fick Turbo stanna en natt till haha 🙂

  29. Selina 23 januari , 2012 den 23:23 #

    Ja guacamole är galet gott!
    Hemmagjord är bäst!
    Ska testa detta nästa gång.

    //Love Selina

  30. Klara 23 januari , 2012 den 23:29 #

    Måste hålla med dig där!

    Åh, guacamole är så otroligt gott!

  31. Monia 23 januari , 2012 den 23:45 #

    Hej ! Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna en VALFRI vara hos Uffessakerochting.se! Kika in och ta dig en lott, eller två, eller varför inte tre? 🙂

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/january/vinn-valfri-vara-hos-uffessakerochtingse.html

  32. Sandra 24 januari , 2012 den 09:16 #

    Åh vad gottt!! =) Älskar guacamole!

    Haha ja fotbollen nu är HEMSK. Fryser ihjäl bara av att vara tvungen att lämna papper när de tränade igår. Blev inbjuden att vara med men neeej 😛
    Jobbet går bra. Det är roligt, händer mycket och jag trivs bra att få jobba så pass nära fotbollen och få vara del av gänget.. jag har varit inne på att sluta i klubben men det är så svårt det där. Man blir liksom som en familj 🙂

  33. Frida 24 januari , 2012 den 09:22 #

    Sv; Jo, det är härligt att ha funnit två nya vänner. eller ett par är ju dem! 🙂
    så sambon & jag som lärt känna dem. svårt att förklara 🙂 men du kanske förstår lite iaf.
    Jo, jag är jätteglad att mitt lilla hjärta hjälper till och bryr sig om en 🙂 alltid bra.
    vad såg du på bio då? 😀

  34. Vivi 24 januari , 2012 den 12:47 #

    Ja citron ska man ha i och liiite cayennepeppar 😛 smask !

  35. Amy's piece of cake 25 januari , 2012 den 18:21 #

    Guacamole är verkligen så gott… yummmm!

Kommentera

