Matiga scones med broccoli och bacon

18 Jan

I början av veckan skrev jag ju att matiga muffins var ett bra alternativ till mellanmålen. Efter att ha hittat ett recept på matigare scones kunde jag inte låta bli att baka sådana. Det blev scones med broccoli och bacon och de är perfekta att ha i frysen och bara värma på när du vill äta. Ta antingen på lite smör eller ät som de är!

När jag stekte mitt bacon hade jag inte i något matfett, bacon är ju så flottigt som det är redan!

4 dl mjölk
100 gram smör
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 paket bacon
10 små broccolibuketter(fryst)
 
Strimla baconet fint och skär broccolin i mindre bitar om det behövs. Stek bacon i en panna och när det är klart slänger du i broccolin. Stek tills baconet är knaperstekt. Häll upp på hushållspapper och låt fettet rinna av.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg. Blanda i bacon och broccoli Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!
19 svar to “Matiga scones med broccoli och bacon”

  1. Pernilla 18 januari , 2012 den 11:02 #

    Hjalmar säger tack i efterskott 🙂

    De ser goda ut, ett bra mellanmål!! Hoppas du får en bra onsdag, kram.

  2. Linda - ndaiL 18 januari , 2012 den 11:10 #

    Mm låter riktigt gott 🙂

  3. Carro 18 januari , 2012 den 11:14 #

    Vilket superbra tips!! Smidigt och verkar gott!!

  4. Maria mamma till Tilde och Minnah 18 januari , 2012 den 11:45 #

    aa men de är lite läskigt när man inte hör att hon kommer in och sen bara står hon och stirra på en.

  5. Nadja 18 januari , 2012 den 11:46 #

    ja men receptet är inte från en kokbok. =)

    Igår så var det jobb för hela slanten. =)

    Jag har en choklad kokbok så ska nog hitta ett recept där. =)
    Allt bra? =)

    Kram

  6. Frida 18 januari , 2012 den 12:07 #

    Jo, var riktigt gott med plättar : )
    kesoplättar är så lätta att fixa till 😀
    Vad har du för dig då?

  7. Fina Frun 18 januari , 2012 den 12:24 #

    vilken bra ide att gör sconesen matiga!

  8. Hälsokick 18 januari , 2012 den 12:27 #

    Vilken himla bra idé!

  9. Mari 18 januari , 2012 den 12:47 #

    Sv. Nej, vissa klarar ju inte av att käka på morgonen, vilket är helt oförståligt för mig. Jag som älskar frykost =). Men härligt att du börjat äta =) Märker du någon skillnad?!

  10. Lina S 18 januari , 2012 den 12:53 #

    Ser jättgoda ut 🙂

  11. Maria - mamma till Liam ☆ 18 januari , 2012 den 14:15 #

    nyttigt och gott 🙂

  12. Mia 18 januari , 2012 den 15:44 #

    mmmmmmums va gott, de där ska jag prova men med mitt lchf-mjöl som bas (säger inte när utan sen hihi)

    Hittade några recept, men tror kanske att det går att fantisera ihop lite som man vill med innehållet, prova sig fram o inte göra för stora satser när man testar vilka man gillar mest. Måste ju använda mixerstaven till nåt eller hur 😀

    hihi du är så go du, tyvärr blir ju jag pensionär före dig så du får kanske lära av mig då innan du kommer till bingoarenan ;-D

  13. Linda-Mamma till Alfred 18 januari , 2012 den 15:47 #

    Haha jag hittade med dem och jag knaprar på en just nu, kunde verkligen inte hejda mig;) så dt blev 2 mohahahaha..mums!

  14. B R O W N S U G A R 18 januari , 2012 den 15:51 #

    Smart! De får jag prova nån gång 🙂

  15. Katarina 18 januari , 2012 den 21:42 #

    Måste säga samma sak – vilken himla bra idé! Scones som är så simpelt! En mysig helgfrukost också 🙂

  16. Jenny 19 januari , 2012 den 00:14 #

    Det finns så många goda sätt att baka scones på tack för ännu ett härligt recept!!

  17. Millan 19 januari , 2012 den 01:21 #

    Svar: Ja den är så fin! Tyvärr funkar den inte, så jag måste byta batteri på den. Och det är ju sånt tråkgöra som man gärna skjuter på i evigheter haha.

    Hahaha ja, jag har allt skickat iväg både ett och två tokiga sms. Man får ju upp farten när man skriver också och ofta trycker jag skicka snabbt som attan. Och sen ser jag. Då blir det snabbt ett till sms med rättelse haha.

    Åh, vad smart med sconesen!
    Jag har alltid velat prova på pizzamuffins, eller matmuffins överhuvudtaget, men detta lät ju super också!
    Utom baconet då, eftersom jag är vegetarian, men det lär ju finnas många fler roliga alternativ ^^

  18. Marcus Å 19 januari , 2012 den 06:44 #

    Låter gott! Hur är det med dig i dag då? 🙂
    Kram

  19. jeanette 23 januari , 2012 den 11:53 #

    ohh dessa måste jag testa låter ju smarigt och nyttiga fast får nog bli med skinka istället så liam med kan äta dom 🙂

    kram jeanette
    http://jeanetteliamsmamma.blogspot.com/

Kommentera

