Ut med onödiga onyttigheter

16 Jan

Vet ni vad? Idag blir det allt en storrensning i frys, kyl, och skafferier! Ut ska lussekatter, mariekex från 2010, choklad som ingen tycker om(ja det finns sådan faktiskt), jättegoda jordnötskakor(som är bortglömda sen  somrar och säkert inte mår så bra) och en massa annat onödigt.

In ska istället frukt, goda pålägg till mackor, nyttiga mellanmål och annat att tugga på när suget blir för påtagligt! Jag ska absolut inte slänga ut alla godsaker, något gott ska man väl få unna sig ibland! Men nu när jag är gravid vill jag äta så bra som möjligt och ge mitt barn en bra start redan i magen. Det är väl på tiden att jag gör mig av med mitt sockerberoende och slutar göda gubben med massa onyttigt även i veckorna. Alla köpekakor innehåller massa onödigt och alltid bästa att baka eget! Mellanmålen man ska äta mellan måltiderna betyder inte att du ska duka upp med bullar och kakor varje gång!

Tips på nyttigare godsaker att ha hemma när suget kommer:

  • Färsk frukt
  • Frysta bär till smoothies och en nyttig bärpaj
  • Baka goda, matiga muffins och fyll med grönsaker och kalkon/kyckling/skinka
  • Mörk choklad, en bit då och då är bara bra
  • Avocado och keso, perfekt att äta som det är eller lägga på mackan om du vill
  • Grönsaker och dipp
  • Gör goda påläggsröror t ex kyckling/curry, tonfiskröra, skagenröra, makrill i tomatsås
  • Omelett eller äggröra
18 svar to “Ut med onödiga onyttigheter”

  1. therese 16 januari , 2012 den 11:11 #

    Sv: Så sant så! Och härligt att byta ut allt man har hemma, hoppas du får bort sötsuget! 😀

  2. Maria mamma till Tilde och Minnah 16 januari , 2012 den 11:41 #

    Sv ja visst är reklamen underbar 🙂
    jo din blogg hon nog blivit en av mina favoriter den är himla gullig.
    sen kommer du med så många tips 😉

  3. Pernilla 16 januari , 2012 den 11:53 #

    Hehe annade det, men du får man ju en bra anledning till att åka till storstaden 🙂

    Låter som en bra plan, behöver med bli lite bättre på att äta lite nyttigare mellanmål….Så låter som du har en bra plan.

    Har du/ni tid att träffas någon helg?? Kram kram.

  4. Sofie - Mamma till två små 16 januari , 2012 den 12:34 #

    Så bra tips! Får nog ta och följa dig så man inte missar något.. härlig blogg! 🙂

  5. Barnens Hjältar 16 januari , 2012 den 12:35 #

    Jag kunde äta tills jag storknade av söta gröna kärnfria druvor. Det var bra att ha hemma. Riskakor var inte fel det heller 🙂

  6. Jouline♡ 16 januari , 2012 den 12:36 #

    Jo tack min kväll var jätte bra igår 🙂 Ohh.. rensa kyl, frys och skafferi behöver jag med göra. Hoppas du får en bra start på din vecka kram!

  7. Mari 16 januari , 2012 den 13:00 #

    Sv 🙂 Vad kul att du tycker det. Imorgon kommer det två till :).
    hehe, ja…jag fick dem faktiskt. Hon ville inte ha dem kvar.

  8. Melissa Lavali - Foto¤Vikt 16 januari , 2012 den 13:13 #

    kikar förbi och hoppas du haft en bra helg och får en fortsatt trevlig vecka 🙂
    Du har en riktigt trevlig blogg ju 🙂
    / Lavali

    ..:: Hela min värld i bilder – min viktresa med 9 tappade kg och 13 kg kvar – tips på att tjäna 600kr/värvad medlem utan krångel ::..

  9. Angelica 16 januari , 2012 den 13:33 #

    sv:
    Tack snälla! 🙂

    Ja det förstår jag, vilken vecka är du i nu? 🙂
    Hoppas allt är bra med dig! 😀

  10. ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting 16 januari , 2012 den 14:09 #

    – visst är han 🙂

    mums!

  11. Vivi 16 januari , 2012 den 14:19 #

    Nötter är bra också, när jag är riktigt godissugen brukar jag ha hemma hasselnötter mandel eller cashew , tar jag bara några få sådana så hjälper det 😉
    Kram !

  12. felicia 16 januari , 2012 den 15:15 #

    Jag älskar att dippa grönsaker:)

    Nu är det måndag och vi kör igång med veckans blogg, vill du va me:)

    http://asslatjejerna.blogg.se/2012/january/veckans-blogg-1.html#comment

  13. Art By Tina - Konst & Fashion 16 januari , 2012 den 15:20 #

    Låter som en sund idé som fler borde haka på!

  14. Mia 16 januari , 2012 den 15:42 #

    Sunt tänkt och visst är det bra att göra lite sånt ibland, tänka till och göra bra samt bli av med sånt man känner att man inte behöver (som sötsug till exempel). Oftast är det ju lättare att ta det onyttiga för att det är det man blir sugen på, men har man mycket nyttiga mellanmål o aldrig slut på sånt gott så behöver man inte det andra till slut.

    Ska själv leta rätt på goa smoooothiesrecept att göra, gärna såna med grönsaker å annat nyttigt 😀

    kramkram

  15. Marion 16 januari , 2012 den 16:35 #

    Håller med om att man inte ska plocka bort alla godsaker, utan istället äta med måtta.
    Det är viktigt att må bra och inte äta för mkt av det goda men man mår ju också bra av att äta lite av det goda.

  16. tess 16 januari , 2012 den 21:39 #

    Precis så tänkte jag oxå i början av graviditeten. Min kusin fick graviddiabetes när hon väntade sin första, vilket jag inte vill få… Hon åt MASSOR med godis varenda dag. Jag äter väldigt sällan godis nuförtiden, men äter massor av frukt istället! Mkt godare och nyttigare, men jag är ändå lite orolig över sockret. Fruktsocker är ju också ett sorts socker… :/ Tur att man börjar ta fler prover oftare efter v. 25, så om jag skulle ligga nära gränsen så säger de ju till. Tills dess kommer jag njuta av mina älskade ananaser 😉

  17. Carro 16 januari , 2012 den 21:51 #

    Så rätt! =)
    Men nu känner jag mig sämst… när berättade du att du är gravid? I vilket fall – STORT GRATTIS!! Så himla kul!

  18. Linda 17 januari , 2012 den 22:50 #

    Sådär ser det ut i mitt kylskåp också. Gott!!

Kommentera

