Arkiv | 16:28

Smoothies ska det bli!

16 Jan

Jag kom hem med en massa bra grejer i kassen! Bl a hittade jag Icas egna frysta bär som är perfekta att göra smoothies på. Jag valde Mango& Hallon men finns en massa varianter t ex Frukt&bär, Hallon&blåbär, Gojibär/Havtorn/Blåbär/Björnbär, jordgubbar, blåbär, hallon etc.

Ta sen 1 dl av de frysta bären och mixa med 2 dl yoghurt(naturell, vanilj eller honung). Blir det för syrligt kan du istället för socker mixa ner ½ banan som är naturligt söt! Är du vågad kan du göra avocadosmoothies på samma sätt men uteslut bananen!

Ut med onödiga onyttigheter

16 Jan

Vet ni vad? Idag blir det allt en storrensning i frys, kyl, och skafferier! Ut ska lussekatter, mariekex från 2010, choklad som ingen tycker om(ja det finns sådan faktiskt), jättegoda jordnötskakor(som är bortglömda sen  somrar och säkert inte mår så bra) och en massa annat onödigt.

In ska istället frukt, goda pålägg till mackor, nyttiga mellanmål och annat att tugga på när suget blir för påtagligt! Jag ska absolut inte slänga ut alla godsaker, något gott ska man väl få unna sig ibland! Men nu när jag är gravid vill jag äta så bra som möjligt och ge mitt barn en bra start redan i magen. Det är väl på tiden att jag gör mig av med mitt sockerberoende och slutar göda gubben med massa onyttigt även i veckorna. Alla köpekakor innehåller massa onödigt och alltid bästa att baka eget! Mellanmålen man ska äta mellan måltiderna betyder inte att du ska duka upp med bullar och kakor varje gång!

Tips på nyttigare godsaker att ha hemma när suget kommer:

  • Färsk frukt
  • Frysta bär till smoothies och en nyttig bärpaj
  • Baka goda, matiga muffins och fyll med grönsaker och kalkon/kyckling/skinka
  • Mörk choklad, en bit då och då är bara bra
  • Avocado och keso, perfekt att äta som det är eller lägga på mackan om du vill
  • Grönsaker och dipp
  • Gör goda påläggsröror t ex kyckling/curry, tonfiskröra, skagenröra, makrill i tomatsås
  • Omelett eller äggröra