Eleonores matskola del 8: Cupcakeguiden

15 Jan

Denna vecka har jag gjort en liten cupcakeguide. Jag har fått förfrågningar på hur man gör en bra cupcake. Så istället för att ge er recept så ger jag er istället tips på vad du kan använda och längst ner ser du några recept på toppingar.

När jag gör cupcakes brukar jag välja mig av ett bra basrecept på choklad-, vanilj- eller citronmuffins. Utefter dessa basrecept kan du sedan göra en massa godsaker bara genom att blanda ner chokladbitar, bär, banan, polkagris, marshmallows, nötter eller något annat gott i smeten. Ta alltså bara ditt favorit recept!

Vill du istället ha en fylld cupcake kan du antingen klicka ner den i muffinssmeten när den ligger i formarna innan gräddningen. Exempel på såna fyllningar kan vara sylt, en vaniljkräm som tål värme eller något annat värmetåligt. Annars kan du lätt göra ett håll i din cupcake efter gräddningen genom att ta bort en bit med hjälp av en äppelurkärnare och sedan spritsa i sin fyllning.

Därefter väljer du en god frosting eller glasyr. Frostings är ofta gjorda på philadelohia och kan färgas och smaksättas i all oändlighet. Jag som inte gillar frostings gjorda på Philadelphia tycker bäst om om en frosting gjord på grädde och godisar. Denna blir perfekt att bred på eller spritsa på en cupcake.

Vill du istället ha kavlad sugarpaste eller marsipan som ett lock över dina cupcakes är det perfekt att fästa med en smörkräm(med eller utan smak). Sugarpaste och marsipan går att köpa i vanlig mataffär som du sedan kan färgsätta själv. Det finns även färgad och smaksatt på diverse affärer med bakartiklar (ex kakburken, Style& Funstuff, Tårtdekorationer etc)

Dekorera sedan dina cupcakes med vad du känner för. Strössel, färska bär, chokladfigurer, nötter kanderad frukt, blommor/blad/figurer ut stuckna ur sugarpaste eller vad som helst.

Frosting
125 g färskost naturell ex. Philadelphia cream cheese, 2 pkt
75 gram smör
1 tsk vaniljsocker
150 g florsocker
några droppar karamellfärg och /eller smaksättning

Rör ihop frostingen

Glasyr
1½ dl florsocker
1 msk florsocker 
ev några droppar karamellfärg och/eller smakarom

Blanda alla ingredienser i en skål och ta en tesked med glasyr över dina cupcakes

Godisfluff
3 dl vispgrädde
60-80 g godisar (ex ahlgrens bilar, zooapor, geléhallon, skumbananer etc) 

Klipp godiset i mindre bitar. Värm grädden försiktigt och blanda ner godisbitarna, låt detta smälta på svag värme, de får absolut inte koka. Låt blandningen bli helt kallt i kylskåpet, gärna över natten.Vispa upp till en lite mer fluffigare konsistens.Späd mer mer grädde om krämen är för tjock.

Chokladgodisfluff
3 dl vispgrädde
ca 180 g chokladgodisar (t ex geicha, dumle, japp, center/plopp, toblerone etc)

Värm upp grädden i en kastrull och smält sedan ner geichan i grädden.Häll upp i en bunke och ställ kallt i 3 timmar, rör lite då och då. Vispa geichagrädden till ett härligt fluff.

Smörkräm
150 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 st äggula
ev smaksättning

Låt smöret bli rumsvarmt. Rör smör och florsocker till en jämn smet, gärna med elvisp. (Smaka gärna och om du tycker det smakar för mycket smör, blanda i mera florsocker.) Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan.

Smaksättning till frosting eller smörkräm:

Vanilj: 1 tsk vaniljessens, Choklad: 15-30 g kakaopulver eller 50 gram smält, avsvalnad choklad, Citrus: 2 tsk finrivet skal av citron, lime eller apelsin, Kaffe: 4 tsk pulverkaffe upplöst i de två teskedarna kokande vatten eller Likör: 3 tsk valfri likör

27 svar to “Eleonores matskola del 8: Cupcakeguiden”

  1. Carro 15 januari , 2012 den 16:11 #

    cupcakes är ju så vackra! Om man lyckas dvs 😛

  2. Rinki 15 januari , 2012 den 16:13 #

    Jättebra inlägg, jag älskade verkligen att göra cupcakes förut, dock har det inte blivit så mycket sådant på senaste, har varit så mycket annat dessvärre. Men det finns verkligen så mycket olika sätt att göra dem på, ditt godisfluff var jättesmart, jag har faktiskt inte testat gräddbaserad frosting tidigare!

    Sneglade bara på inlägget nedan, läste inte hela dock, men jag tycker absolut att du ska gå efter din dröm och öppna ett eget café, dock skulle jag väl helst vilja att du öppnade det här i Stockholm, då skulle jag bli stamkund och i slutändan bli väldigt tjock, men hursom, det vore det värt! Du har ju verkligen känsla för alla söta underverk samt att det känns som att ditt café skulle kännas genuint och hemtrevligt, till skillnad från många massproducerande fik; såsom Coffeehouse och annat.

    Sv: Ja, det är verkligen så himla skönt när sådana där fikadejter blir av, det passade ju så bra att hon var i krokarna också, jag hoppas på att det finns chans att göra något sådant lite oftare. Dock så kommer ni nya kurs att bli väldigt tuff…suck, men jag hoppas på att få allting att fungera.

    Jo, jag tror att du har rätt, i och med att du inte går via WordPress.com, så dessvärre kan jag nog inte hjälpa dig, men det borde ju gå att finna någon guide någonstans.

    Verkligen! Jättebra, då ska jag nog se till att kolla där också, för det var ett avsnitt som inte fanns och allt vad det var, när börjar programmet, var det igår, vilken tid?

    Ah, då är vi födda samma år 🙂 jag blev osäker, hade fått för mig att du var lite äldre än mig, men då vet jag, roligt! Får jag fråga hur dina föräldrar reagerade på ert beslut att skaffa barn nu?

    Kram på dig gumman!

  3. Maria mamma till Tilde och Minnah 15 januari , 2012 den 16:20 #

    du ha en jätte härlig blogg älskar den 🙂
    du kommer med braiga tips 🙂

  4. Karin 15 januari , 2012 den 16:35 #

    Himla bra tips!

    KRAM

  5. Sofie - Mamma till två små 15 januari , 2012 den 16:37 #

    Superbra inlägg! konkreta och bra tips. Bra recept och lätt förklarat! Super bra!

    Sv: tycker du ska ta och köpa hem en bukett med tulpaner! Är go känsla direkt!

    Hoppas du haft en fin dag!

  6. Maria mamma till Tilde och Minnah 15 januari , 2012 den 16:53 #

    tack söta du 🙂 ja de blir säker jätte kul de är så roligt att hålla på minna ska ju få ett eget rum sen till sommaren hon ha ju ett nu med med massa grejer i inte ett rum så hon kan leka i precis.

  7. Jenny 15 januari , 2012 den 17:01 #

    Så ljuvliga bilder! Många användbara tips!

  8. Jouline♡ 15 januari , 2012 den 17:30 #

    Det är inte mina hundar båda två^^ bara den ena, den minsta är min 🙂 Hoppas du får en fin söndag kväll
    kram!

  9. Pernilla 15 januari , 2012 den 18:10 #

    Tack tack vännen 🙂

    Bra inlägg och det ska bli så skoj när du öppnar dit egna lilla söta cafè: Då kommer jag besöka dig, hehe!!

    Helgen varit bra? Kram kram.

  10. Agnieszka-2barnsmorsan 15 januari , 2012 den 18:24 #

    Gud vilken mysig blogg du har, önskar jag kunde baka så goda saker!
    Har ännu inte gett mig på att göra egna cupcakes… men ska nog göra det till min födelsedag i April! Är även sugen på att testa göra Macarones, men har förstått att det är ganska svårt?

    Biltårtan har jag inte gjort själv utan beställt från ICA, smidigast så och sonen blev superglad!

    Ha en fortsatt fin kväll!

  11. camilla 15 januari , 2012 den 18:31 #

    cupcakes e så söta men svåra att göra tycker jag hehe.
    Hur har din helg varit?:) kraam

  12. Heidi 15 januari , 2012 den 19:15 #

    När jag var på fredagen på jobb så hade de på dagis att de skulle dansa julen ut. och då ahde kökspersonalen bakat cupcakes till alla barn och vårdare där. 🙂

    Jo vi är nog båda barnkära och jag tycker det är bra att han trivs med barnen och vill fortsätta. 🙂
    Bastu är så härligt då man vet att det är kallt ute. 🙂
    Kram

  13. Mari 15 januari , 2012 den 19:27 #

    Sv. Men vad gullig du är. Jag gillar dem också, har tyvärr bara två stycken. Fick dem av en vän då jag tjatat om att jag skulle köpa dem av henne…hehe 🙂 Låter som en bra helg….. Kraaaam

  14. LIENE 15 januari , 2012 den 19:36 #

    Du, jag lyckas aldrig med frostingen om jag bara tar philadelfiaorst, smör, florsocker och vaniljsocker eller någon annan smaksättning. Måste också ha vispgrädde i frostingen:S annars blir den helt kletig och rinnig och även om jag undviker att röra om allt för mycket så frostingen smälter.

  15. Lisa 15 januari , 2012 den 19:38 #

    sv: Jag tittade på programmet idag, dom flesta såg ju ganska fina ut 🙂
    Frågestund är roligt att ha då och då, ifall det skulle vara någon som undrar något!

    Jättebra inlägg 🙂

  16. Linda-Mamma till Alfred 15 januari , 2012 den 20:00 #

    Bra inlägg;) Ja eller hur så lite får du vänta…=)
    Nu har jag varit på gymmet,tjohoooo! Åh läste om café här nedan…vad kul är det ditt mål att öppna eget?Vart skall det ligga?Gud du hade ju fått till det absolut bästa cafeét tror jag!

  17. Marion 15 januari , 2012 den 20:29 #

    Tack för superbra tips, det här är ju allt man behöver veta för att lyckas med sin cupcake.
    De går ju verkligen att variera i all evighet efter smak och tycke.

  18. Nadja 15 januari , 2012 den 21:00 #

    Tack. =) Ja hoppas det är lakrits för det älskar jag. Kanske är choklad med turkisk peppar.

    Önskar trevlig kväll. =) Kram

  19. Josefine 15 januari , 2012 den 21:47 #

    Jag måste lära mig baka cupcake, har aldrig gjort det tidigare faktiskt 😮
    Hihi, aa det är klart. Jag känner mig inte vuxen alls 😛 men vet så många andra i min ålder som ser ut och verkar äldre än mig.
    Oj ja det kan jag tänka mig 😛

  20. Fina Frun 15 januari , 2012 den 22:26 #

    toppeninlägg som täcker upp det mesta om ämnet 🙂

  21. Elena 15 januari , 2012 den 23:39 #

    Bra guide! 🙂

  22. Fnulan 16 januari , 2012 den 00:13 #

    Mums!!! Min sambo bakade cupcakes till alla hans arbetskamrater! IMPAD!

  23. ENDENISE - Tävlingar igång ♥ 16 januari , 2012 den 00:54 #

    sv: ja en linslus är hon allt 🙂

  24. Mamma till William och Wilma 16 januari , 2012 den 09:16 #

    Godmorgon snäckan.PÅ fredag ska jag baka lita muffins med god glasyr på..Ha en fin start på veckan söta..kram

  25. Amy's piece of cake 16 januari , 2012 den 21:19 #

    Toppenbra guide, tack!

  26. Jasmine 19 januari , 2012 den 13:20 #

    Bra tips, tack för dem!

    Svar: Tack för dina ord. Västtrafik och jag är inte bästa vänner och jag kan bara beklaga deras förlust. Jag som gärna åker kollektivt har faktiskt ingen alls lust att göra det i Göteborg med tanke på Västtrafiks dåliga arbete.

    Kram

  27. Fia 25 januari , 2012 den 15:51 #

    Jättebra inlägg om cupcakes. De e lite svårt de där med o veta va man ska ha på ibland 🙂

Kommentera

