Mitt bidrag i Kokboksutmaningen: Chokladbakelse med tryffel

10 Jan

Nu är det dags för ett av mina bidrag till Kokboksutmaningen! För ja du får ha med hur många bidrag du kan och vill ha med! Vill du vara med, klicka här.

Jag har valt ett recept ur boken 100% Choklad av Barbro Lönnegren. Boken är precis som det låter fylld med en massa chokladrecept, närmare bestämt 100 recept med godis, kakor, drinkar, tårtor och t o m mat! Recepten är inte alltför svåra och det är läckra bilder till nästan alla recept.

Receptet jag valt ut är en Chokladbakelse med tryffel. Istället för att göra botten i långpanna som det står valde jag en rund form så det blev mer som en tårta. Botten blev otroligt saftig och god med valnötsbitarna! Tryfflen blev rik i smaken, tillsätt gärna lite mer honung än vad som står för en lenare smak. Dock är den väldigt hård, jag ville ha en mjukare tryffel. Så jag tillsatte 1 dl extra grädde. Jag har tidigare ätit en tårta med liknande botten men då med en mintchokladmousse, också mycket god!

300 g mandelmassa
3 ägg
2 msk kakao
100 g grovt hackade valnötter
1½ dl grädde(jag tog 2½ dl)
250 g mörk choklad
1 msk honung(jag tog 1½ msk

Sätt ugnen på 175°c. Klä en form(20x20cm) med bakplåtspapper. Riv mandelmassan grovt i en bunke och vispa ner ett ägg i taget. Sikta ner kakao och blanda i nötterna. Bred ut smeten i formen, grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt svalna.

Värm grädde, bryt ner chokladen och låt smälta under omrörning. Tillsätt honung. Låt svalna till en bredbar konsistens, ca 1 timmar. Vispa kraftigt med elvisp tills du får en fluffig och mjuk tryffel. Bred över mandelbotten och gör mönster med en gaffel. Strö över valfritt strössel. Skär kakan i ca 9 bitar.

16 svar to “Mitt bidrag i Kokboksutmaningen: Chokladbakelse med tryffel”

  1. Martina 10 januari , 2012 den 19:49 #

    MUMS!

    Hoppas allt är bra med dig! Kram

  2. Siri - En personlig blogg om mode och stil. 10 januari , 2012 den 20:01 #

    Men oj så gott!! 😀

    sv: Hihi tack! Va kul att du tycker det 🙂 Gillar att leta runt efter godbitar på nätet – så sällan jag hinner leta i butik på stan:) Kram

  3. LOuise 10 januari , 2012 den 20:09 #

    Sv: Vilken bra idé. =) Absolut, ska skriva ett inlägg om MyDog så fort jag hinner 🙂

  4. Carro 10 januari , 2012 den 20:38 #

    Det lät ju inte lite gott!

  5. Emma-Lou 10 januari , 2012 den 20:49 #

    Vilka fina bilder, du är duktig på att baka ju, det är inte jag, haha! 🙂

    SV: Härligt med ett sommarbarn, men trist att du inte kommer kunna att bada i sommar ändå iom avslaget som kommer i samband med förlossningen och fortgår ca 8 veckor :/

    Ja, det var en skojig utmaning, så jag får hålla utkik hos dig! 🙂

  6. Nadja 10 januari , 2012 den 21:03 #

    Det var så lite. =)

    Var hittade du dem ballerina cookies? =)

    Ja ska kolla i min choklad bok. =)

    Kram

  7. Maria mamma till Tilde och Minnah 10 januari , 2012 den 21:43 #

    Va gärna med i min tävling som avslutas i morron du kan vinna lite ta han om dej själv saker 🙂
    http://mariaenliten.blogg.se/2012/january/tavla-om-ansiksmask-och-harshampoo.html

  8. Barnens Hjältar 10 januari , 2012 den 22:31 #

    Tack för omtanken, det var gulligt sagt!

  9. Jenny 10 januari , 2012 den 23:18 #

    Ja den var riktigt god också! 😀

  10. neli 10 januari , 2012 den 23:25 #

    ja jag ser fram emot versaces vårkollektion för h&m… kommer bli spännande hihi =)

  11. therese 11 januari , 2012 den 00:16 #

    Sv: hihi kul att du gillar dom! bara att höra av dig om du hittade något intressant 🙂

    men gud så duktig du är på att baka! jag gillar själv att hålla på i köket, men önskade jag kunde bli duktigare på söta bakelser 🙂

  12. Vivi 11 januari , 2012 den 10:51 #

    Dreggel…och jag som har socker stopp i en månad nu 😛
    Får se om det blir ngt sådant här till min födelsedag i februari, låter ju som om det kan bli en riktigt god tårta! Mitt recept kommer upp snart det med ! Skickar en länk via mail till dig sedan!

    Det har tagit lite tid att komma tillbaka till vardagen efter helgen, jag blev sjuk tyvärr, men nu är man på benen igen !

    Gahhh vad god den nya Bellrinan såg ut att vara !! Mmmm…
    🙂
    Kram !!

  13. Amy's piece of cake 11 januari , 2012 den 12:53 #

    Åhh så härligt gott! Vilken fin krönika du skrev… det är både rosa moln men även en massa tjat, gnat och skrik emellanåt himmel! Det kommer att gå finfint ska du se. Jag följer dig med spänning, kram!

  14. malin-helena 11 januari , 2012 den 14:59 #

    *muuuuuuuuuuuumms*

    Kanske jag ska göra en sådan när jag fyller år. Jag har du tidigare år haft bland annat ”hallon och choklad” tema.
    Kanske bara choklad går bra det med. (A) hihi..

    Haha, ja, jag kan tänka mig att det kan vara galet frestande ibland när du letar nyheter till bloggen och så. 😉
    Jag känner mig faktiskt pigg, värre med min sambo som nös bra många gånger i morse innan han skulle till jobbet.. uh.. Jag är ju rädd dock att jag står näst på tur.

    Kram

  15. Karin 12 januari , 2012 den 02:54 #

    Smaskens!

  16. Maria mamma till Tilde och Minnah 12 januari , 2012 den 15:07 #

    Åhh va gott de ser ut allt bra med dej i dag ?

Kommentera

