Torskgryta med röd curry och broccoli

7 Jan

Jag älskar fisk men är alldeles för dåligt på att göra det till middag. Det finns ju så många fantastiska fisksorter som man kan göra goda rätter med men ändå blir det på sin höjd fiskpinnar någon gång ibland.

Men denna fiskrätt är otroligt lätt att göra och går väldigt snabbt med. Det som tar lång tid i denna rätt är riset! Detta recept räcker gott till två personer och en matlåda.

2 msk smör
400 gr torsk(ex torskblock)
2 vitlöksklyftor
½ gul paprika
1 burk kokosmjölk
ca 2 tsk röd currypaste
2 msk gurkmeja
1 bukett broccoli
salt

Dela torsken i 2×2 cm stora kuber. Hacka vitlök, strimla paprika och dela på broccolin till små buketter. Smält smöret i en stor wokpanna eller traktörpanna. Bryn vitlöken och lägg i fiskkuberna. Låt steka någon minut innan du lägger i paprika. Häll på kokosmjölken tillsammans med currypaste och gurkmeja. Lägg i broccolin och låt koka upp. Koka tills broccolin är färdig(torsken blir snabbt färdig när det är så små kuber). Servera till ris

30 svar to “Torskgryta med röd curry och broccoli”

  1. Heidi 7 januari , 2012 den 16:28 #

    Jo det är trevligt att vara bjudna på sådana evenemang. Jag vet inte om de ska gifta sig snart, men det kan ju hända att de skall det. 🙂
    Träning får man ju när man skottar, men nu har vi -12 grader här hos oss så man vill inte vara ute nå nu. 😦
    Kram

  2. anniepiie 7 januari , 2012 den 16:30 #

    Låter jättegott! 🙂 Älskar torsk!! SV: Visst har dom, himla coola! Önskar dig desamma fina du! 😀 Kram

  3. kajsa 7 januari , 2012 den 16:32 #

    De låter jättegott!
    Själv är jag dålig på att äta fisk.. behöver verkligen bli bättre på det 🙂

  4. This Is Olessia 7 januari , 2012 den 16:42 #

    fisk är såååå gott och vet du? Jag är precis likadan 😦 är fööör dålig på att äta det. Eller aa när jag är hemma är jag mkt duktigare =)

  5. – haha, ja verkligen!

    ser gott ut 🙂

  6. Felicia 7 januari , 2012 den 17:14 #

    verkar mumsmums. Ska nog gå och äta middag om fem hah!

    SV: haha vad kul , man känner sig ju duktig.hoho
    puss

  7. Barnens Hjältar 7 januari , 2012 den 17:27 #

    Tack!
    Har börjat vakna till liv först nu, var ute igår och det kändes i kroppen idag minst sagt!

  8. Moa - Nybliven mamma till Ella ♡ 7 januari , 2012 den 17:42 #

    Svar: ja morgonrocken är jätte mysig och go 🙂

  9. josefine andersson 7 januari , 2012 den 17:47 #

    åhåå så gott!

  10. Sara 7 januari , 2012 den 17:49 #

    sv: hehe ja, men äh.. bara öva o öva! övning ger färdighet 🙂
    Den är från Gina tricot -onlineshopen 🙂 kram

  11. PEETRA 7 januari , 2012 den 18:13 #

    – Hehe ja det var en stor hög med julklappar men vi var rätt många som firade tillsammans också ;D
    Men vad härligt 😀
    Åh tack så mycket fina du :)) Jag ber om ursäkt för sent svar.. kram

  12. neli 7 januari , 2012 den 18:20 #

    åh va gott det här verkade =) älskar torsk, curry och broccoli =)

    hihi det fåru se nästa vecka vad jag beställt.. ska bli överraskning haha.
    ÅH, den kuvertväskan var ju skitsnygg… kram

  13. Louise 7 januari , 2012 den 19:08 #

    SV: Det är ingen sida heller, MyDog är en internationell hundutställning. 😉

  14. Pernilla 7 januari , 2012 den 19:22 #

    Mums mums, det lätt ju riktigt gott!!

    Aldrig fel att ha en lista med namn, men kan vara svårt det där också att bestämma sig. Vi hade ganska så lätt med det ändå och är så nöjda med våra namnval 🙂

    Ha en fortsatt bra lördag, kram kram.

  15. Babydjungeln - Jeanette 7 januari , 2012 den 19:55 #

    åh ser gott ut

  16. Maria mamma till Tilde och Minnah 7 januari , 2012 den 20:18 #

    haha ja tur att inte jag är med på nått sånt så jag ska hålla mej borta hihi 🙂

  17. Diana 7 januari , 2012 den 20:40 #

    Nja… Fisk ser så jäkla gott ut men tyvärr så gillar jag inte det…

  18. Patricia♔ 7 januari , 2012 den 20:59 #

    Det värsta är att det inte går att bedöma om det är grannen över eller under som för oväsen. Det är liksom rundgång på ljudet och jag vill ju definitivt inte gnälla på fel person om man säger så:P

    Hoppas du har haft en fin lördag:)

    Kram

  19. Helena 7 januari , 2012 den 22:04 #

    Jag älskar fisk och kommer definitivt att prova detta recept nästa vecka. Behöver lite variation i mina fiskrecept eftersom min mage inte tål kött så blir det fisk flera ggr i veckan. Tack för ett bra recept:)

    Jag kan hålla med dig att det kan bli to much kokos i kakorna, därför brukar jag inte göra dem så stora, utan den som vill får äta många istället:) Kramar!

  20. Mari 7 januari , 2012 den 22:08 #

    Sv. Åh tack fina du. Vad snäll du är !!!! Det är jättekul 🙂

    Hur mår du ?!

  21. Rinki 7 januari , 2012 den 22:30 #

    Det ser jättegott ut, jag är inget jättestort fan av just torsk men det där såg gott ut och lät väldigt gott. Jag är precis som dig, inte så himla bra på att laga till fisk, trots att jag verkligen gillar fisk. När jag bodde hemma gjorde pappa det rätt så ofta. Men det är rätt dyrt också, dock ringer pappa ibland och frågar ifall jag äter någon fisk, blir tyvärr så att jag får svara tonfisk…inte det godaste sättet att äta fisk på, men det är snabblagat och gott till pasta, hehe.

    Sv: Jag tycker att det var jätteroligt att du kom med i toppen där :). Tycker att det var roligt att sammanfatta bloggens år lite också. Även om jag hade bloggen som hjälpmedel när jag skulle sammanfatta Mitt år.

    Det vore verkligen supermysigt att få träffa dig, tror verkligen att vi skulle ha det supermysigt och det vore en ära att få träffa dig! Du verkar så himla fin, hihi. Men absolut, träffas gärna tillsammans med Jasmine också :).

    Kan förstå att det är en jobbig känsla, jag har haft så också, i perioder då jag ätit mer och samtidigt känt mig väldigt konstig som äter hela tiden. Då var det för att jag jobbade förra sommaren och så hårt och länge har jag nog aldrig jobbat — inte under så lång tid. Så min kropp gjorde ju av med mer energi än vanligt, samtidigt kändes det inte som att jag kunde vara Så hungrig för det…
    Men du har ju verkligen en anledning, så jag hoppas att du inte behöver må dåligt över det. Ifall du skulle vilja ha någon att ventilera med, så finns jag här <3.

    Åååh, jag vet inte vad det är med mig, men så fort någon av mina vänner blir gravida så blir jag så grymt glad! Det är ju så underbart och jag älskar barn.
    Kan tipsa lite om MasterChef Australia som har två säsonger med små barn som tävlar och de lagar inte "barnmat" kan jag ju verkligen säga och det blir ju en dessert hit och dit, så det kanske skulle intressera dig också. Jag blir rörd minst en gång per avsnitt (snarare hela tiden), de är så söta och så grymt duktiga!

    Puss och Kram!

  22. Carro 8 januari , 2012 den 00:42 #

    Fy så smarrigt!

  23. Nadja 8 januari , 2012 den 02:00 #

    Vad skoj. =) Ska bli spännande att svara. =)

    Ihelgen har vi haft vänner på middag och har testat nya rätter till bloggen och imorgon kommer min bror med familj på middag. =)

    Kan man göra detta receptet med lax? =)

    Kram

  24. Annika - drömmen om 11 barn 8 januari , 2012 den 03:25 #

    Hmm, jag måste be min gubbe gå in här imorgon och kika. Han hatar fisk i alla former säger han – men detta tror jag han skulle kunna tänka sig.Han gillar broccoli och han gillar curry 🙂

  25. sara 8 januari , 2012 den 09:03 #

    lät gott o lätt!
    jag gillar torsk o pepparrotssås. måste göra det nån dag! 🙂

  26. Karin 8 januari , 2012 den 09:28 #

    Låter smaskens, älskar broccoli!!

  27. malin-helena 8 januari , 2012 den 10:18 #

    Åh, vad prefekt. Jag som inte hade någon aning om vad jag skulle laga till mat idag, nu vet jag. 😉 Ser super gott ut!

    Aah, det var verkligen jätte roligt igår. 🙂 Så himla spännande att träffa nya människor tycker jag. 🙂 Och så roligt att träffa Vivi och Linda igen, som jag träffat tidigare. Hel fin kväll, men är så trött idag. Kom i säng efter 1 någon gång, jag som brukar lägga mig runt 22 annars. 😉 haha..

    Jag kan förstå det med om man vill fundera på namn innan. Men när jag väl väntar barn kommer det nog bli ”old fashion way” och vänta och se när den lille/lilla kommer ut. 🙂

    Hoppas du haft en fin helg! Kram

  28. Lina S 9 januari , 2012 den 15:11 #

    Åh så gott!!

  29. ☆ m a l i n . 11 januari , 2012 den 20:34 #

    Åh ser ju galet gott ut! Och för att inte tala om alla bakverk på din sida…! 🙂

  30. Linda - ndaiL 12 januari , 2012 den 21:45 #

    Detta ska jag inhandla imorgon och laga nästa vecka. Sitter o försöker komma på nya maträtter och det här lät gott!

    var hittar man röd curry paste? city gross? Står det bland kryddorna?

Kommentera

