Eleonores matskola del 7: Kökstermometer och temperaturer

7 Jan

Det här med Eleonores matskola har visst runnit ut lite i sanden men det är ett så kul inslag så jag tänker fortsätta med det! Det verkar ju vara uppskattat med! Dock kommer det inte varje onsdag som innan utan kommer mer när jag har något att lära ut.

Kom gärna med förslag och frågor, vad vill du lära dig mer av när det gäller matlagning och bakning?

Som du ser så är temat kökstermometer och temperaturer denna gång. En ordentlig termometer är a och o vilket vi säkert märkt nu i jul när vi kokat skinka, kalkon, knäck och annat smask. Jag har verkligen saknat att ha en vid många tillfällen och igår gick jag och köpte en!

När du ska köpa en termometer finns det några saker som är bra att tänka på. Hitta en termometer utan plast på mätstickan, denna smälter lätt vid höga temperaturer. Köp gärna en termometer som är digital, då ser du lättast exakta temperaturen. Se till att du har en termometer med så hög maxtemperatur som du kan hitta. Något som är bra men inget måste är att hitta en termometer där du kan ställa in önskad temperatur så den piper när maten/baket är klart.

Men vilka temperaturer ska allt ha då? Mät alltid i kärnan, mitten!

Mat:
Nöt och lamm: blodigt 50°, blodig/medium 52-53°, medium 54-55°, medium/väl 58-60°, genomstekt 62-75°
Köttfärs 75-78°
Kokt högrev 75-80°
Kalvstek 70-75°
Stekar (fransyska och ytterlår) 70-75°
Lammstek 65-75°
Kotlettrad 65-70°
Fläskfilé 60-65°
Karré 70-80°
Stek 67-70°
Skinka 68-75°
Bog 75°
Hel kyckling med ben 72-75°
Kycklingfilé 65°
Fisk 57-60°
 
Bakning:
Knäck 120-125°
Degspad: Färsk jäst 37 torrjäst 45-50°
Sockerlag 121°
Frityrolja 170-180°
Denna termometer hittade jag på Åhléns för 195 kr
5 svar to “Eleonores matskola del 7: Kökstermometer och temperaturer”

  1. Pernilla 7 januari , 2012 den 13:28 #

    Hehe 🙂

    Hoppas du/ni har en bra helg? Kram

  2. Maria 7 januari , 2012 den 14:36 #

    Åh vilken bra sammanfattning på temperaturer 🙂
    Ja jag har varit hemma nu över jul, åker tillbaka imorn. Hur är allt med dig? Har du fått några fler tider?
    Kramar

  3. Sandra 7 januari , 2012 den 15:22 #

    Det där med temperaturer är ju supervikitgt.
    Det var riktigt gott och på tiden att vi hann med en liten ”dejt”, fick liksom trycka in den på kvällen innan han skulle iväg & jobba. Alltid något 🙂
    Det är ju det och livet är lite så, när man minst anar det får man ändra sig.. men det är kul.

  4. Jouline♡ 7 januari , 2012 den 16:14 #

    Tack 🙂 Ja vi som älskar popcorn måste ju bara testa det! Det var inatt jag jobbade fre till lör. Idag lör är jag ledig och det känns sååå gott 🙂
    kram kram!

  5. Elin 7 januari , 2012 den 20:04 #

    Lyckades ha sönder min termometer när jag bakade bröd idag.. klantigt 😉
    Svar: Haha, visst är det? 😀

Kommentera

