Leilas Karamellpopcorn

6 Jan

Jag älskar ju verkligen popcorn och äter gärna en 3-pack kartong micropopcorn i veckan om inte mer! När det står en skål framför mig tar det inte lång tid innan de är slut!

Detta recept bjöd Leila på i sitt sista avsnitt av Leilas söta jul! Karamellpopcorn som är en riktig amerikans tradition. Sött och salt passar ju alltid ihop så det skulle vara skoj att prova dessa!

Karamellpopcorn

0.5 dl strösocker
1 tsk smör (+ 1 tsk)
1 l popcorn, gärna varma
Majsolja

Värm en kastrull med lite majsolja så att den blir riktigt het. Prova gärna med ett majskorn så man vet att den är varm nog. Häll i majskorn så att botten täcks. När det börjar poppa lägger man på ett lock. Salta efter smak när de är klara. Häll socker i en het stekpanna och låt smälta tills sockret får en karamelliserad ton. Rör så lite som möjligt så att det inte blir hårda klumpar. Tillsätt smör och rör ut. Tillsätt därefter popcornen och blanda dem väl med karamellen. Tillsätt lite smör igen och rör om. Häll upp på en plåt med smörpapper och låt svalna.

14 svar to “Leilas Karamellpopcorn”

  1. LIENE 6 januari , 2012 den 11:51 #

    sv: ja, verkar som det:O iaf jag har fått det om bakfoten. Men inte betyder det att jag ska ta ner grejerna idag för orkar inte…

  2. Amanda 6 januari , 2012 den 12:08 #

    svar: Det är kul att det uppskattas! 😀

  3. Carro 6 januari , 2012 den 12:43 #

    De där låter så spännande!

    Nej men eller hur, luftningshål?! 😛 jag kan nog inte bestämma mig för om jag tycker det är okej förrän jag provat dem på riktigt. hehe. skulle nog kunna tänka mig att gympa med dem, men inte jogga utomhus iaf. hehe.

  4. Annika - drömmen om 11 barn 6 januari , 2012 den 12:51 #

    Det här skulle nog ungarna gilla! 🙂

    Sv. jo det är allt bra att jag har honom. utbrottet igår kom pga övervikten och känslorna kring det – så det var skönt att han fanns hemma då och kunde prata med mig 😉

  5. Jouline♡ 6 januari , 2012 den 13:26 #

    Kul att du gillade att läsa lite om mig 🙂 Duu.. jag älskar popcorn jag med så detta måste jag ju bara testa, lät himla gott! Ja min jul/nyår har varit helt toppen alltså 🙂
    kramen!

  6. Diana 6 januari , 2012 den 14:49 #

    Man måste testa det en dag!

  7. Cassandra 6 januari , 2012 den 15:00 #

    Då är vi två om det!
    Jag är helt svag för popcorn och kan äta hur mycket som helst. Får slå mig själv på fingrarna för att jag inte ska ta en påse till när den första är slut 😀
    Men dessa låter riktigt gott, får prova det så snart som möjligt!

    Och ett stort Grattis till bullen i ugnen! 😀
    Kram på dig!

  8. Rinki 6 januari , 2012 den 15:57 #

    Popcorn är inte alltid min grej, jag är en chipsflicka, älskar chips och skulle lätt kunna leva på det…tror jag. Jag menar, jag har försökt att äta mycket någon gång, bara för att liksom komma över det, men har ännu inte lyckats att ogilla dem…har däremot känt mig proppmätt. Så istället få jag försöka att själv reglera och vara hård mot mig själv så att jag inte äter det hela tiden, hehe.

    Men det där såg rätt spännande ut, skulle vara roligt att smaka om inte annat.

    Sv: Ja, vi hade en liten träff det var väldigt roligt och jag är så glad att jag drog mig in trots feber, det var ju lätt värt det, det är inte varje dag någon bloggerska är uppe i Stockholm. Det vore jätteroligt med en bloggträff, skulle vilja sno dig själv någon gång också dock :). Det vore mysigt.

    Jag är helt hundra på att du kommer att bli den bästa mamman! Du är så himla fin och go, ditt bull- och kakbakande är bara en liten del av det hela. Jag kan förstå att det är en omställning att vara gravid, min ämnesomsättning/matsmältning är supersegt 😦 men även om du äter mer ofta nu, så är det ju barnet som behöver energin och säger till din kropp att den behöver mer. Men jag kan förstå att det kanske är en jobbig känsla? Det är skönt att du mår bra, jag vill ju inte ta upp saker – med risk för att du kanske börjar tänka på det mer – jag vill ju bara att du ska må bra.

    Skönt att du har sluppit krämpor än, men det kanske kommer mot slutet. Vad kul att gubben din var så positiv och att han till och med verkar längta mer ibland, hehe. Får jag fråga om det var planerat? Jag vet att det är en hemskt privat fråga, så om du inte vill svara på det, så snälla strunta bara i det.

    Puss och Kram

  9. – tack 🙂

    åh, det lät gott!

  10. Elin [glasartad] 6 januari , 2012 den 19:07 #

    Oj, detta såg spännande ut! Har du testat dem själv? 🙂

  11. Em 6 januari , 2012 den 21:47 #

    tycker inte det låter gott alls haha..

  12. Amy's piece of cake 7 januari , 2012 den 13:30 #

    Låter spännande med karamellpopcorn, aldrig testat det!

    Sv: Kul att du gillar Naanbröd, kommer upp på bloggen inom kort. Jag kör indiskt tema nu fram till 26:e januari så det kommer att bli en hel del smarrigheter!

  13. Selina 7 januari , 2012 den 13:59 #

    Det låter mums!
    Popcorn är fina grejer det 🙂

    //Love Selina

  14. Tess 7 januari , 2012 den 19:03 #

    Åh, det låter gott & spännande! Fin omväxling till de vanliga traditionella popcornen! 🙂
    Hoppas du har en jättefin helg!

Kommentera

