Kantarellpasta med serranolindad fläskfilé, 8 port

30 Dec

Det har inte varit lätt att hitta ett bra recept till nyårsmiddagen. Jag och gubben kommer fira själva med en god trerättersmiddag och vi har slutligen spikat menyn. Till varmrätt blir det denna goda kantarellpasta med serranolindad fläskfilé. Hur gott låter inte det!

Hur firar ni nyår och hur ser menyn ut?

Serranolindad fläskfilé med kantarellpasta Receptbild - Allt om Mat
Recept- och bildkälla: Allt om mat
 
1 kg fläskfilé
2 msk smör
2 tsk salt
½  tsk svartpeppar, grovmalen
8 st skinka, serrano
 
1 vitlöksklyfta
1 liter kantareller
1 tsk salt
600 gr färsk tagliatelle
300 g grön sparris
2 dl creme fraiche
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Putsa fläskfilén och skär den i 8 breda bitar. Bryn bitarna runt om i smöret. Krydda med salt och peppar. Linda 1 skiva serranoskinka runt varje filébit och lägg dem i en ugnssäker form. Stek mitt i ugnen, ca 15 min. Ansa kantarellerna och skär dem eventuellt i mindre bitar. Stek dem i smöret i en stekpanna. Krydda med pressad vitlök och salt. Koka pastan i rikligt med lättsaltat vatten enligt förpackningens anvisning. Låt sockerärterna koka med pastan när ca 3 min återstår av koktiden. Låt pasta och sockerärter rinna av men spara 2 dl av kokvattnet. Koka upp vattnet med lätt creme fraichen. Vänd i pasta, sockerärter och kantareller. Krydda med peppar.  Servera fläskfilén med kantarellpastan

15 svar to “Kantarellpasta med serranolindad fläskfilé, 8 port”

  1. Anneli- Stök i kök 30 december , 2011 den 17:40 #

    Jag o sambon firar själva, oxå med god trerättersmiddag 🙂

  2. Elin 30 december , 2011 den 17:43 #

    Svar: Det där tumhållandet verkade fungera, köpte ett par fina plagg (: Känner igen det där med att bara hitta saker som INTE är på rea annars.. men idag lyckades jag!
    Den där romsåsen lät ju smarrig den också 😀 Frågan är vad som är godast av lax och serranolindad fläskfilé.. ser grymt gott ut det där! God fortsättning 🙂 Kram

  3. ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting 30 december , 2011 den 17:52 #

    gott!
    ska till en kompis, så jag har ingen aning om vad det blir för mat! 🙂

  4. Barnens Hjältar 30 december , 2011 den 19:56 #

    Tack detsamma. Hoppas du får en fin nyårsafton 🙂
    Det där ser väldigt gott ut!

    Vi skall vara hemma och jag kommer göra en trerättersmmeny. Kan skriva i bloggen sen vad det blir men det blir filé av något slag med citronpotatis till varmrätt.

  5. Vradxalyx 30 december , 2011 den 20:01 #

    Jag vill önska dig ett gott nytt år! Kramkram

  6. Sofia 30 december , 2011 den 20:03 #

    Mm låter verkligen jättegott. Jag ska också bjuda på fläskfilé. Tänkte göra med getost till på nåt sätt, har inte riktigt bestämt mig. Men det blir nog bra. 🙂

  7. Anna 30 december , 2011 den 22:35 #

    Tack fina du! Gott nytt år, lite i förskott :}

  8. Spanienfrugan 30 december , 2011 den 23:31 #

    Åh, ser ju nästan ut som vår middag idag…minus köttet 🙂

  9. Anna 31 december , 2011 den 01:25 #

    sv: TACK bruttan ! Och GOTT NYTT ÅR !

  10. Jenny 31 december , 2011 den 09:25 #

    Okej, ja de lär komma tillbaka dit i sommar! 😀
    Jag hoppas du får ett Gott nytt år! 😀

  11. Art By Tina - Konst & Fashion 31 december , 2011 den 09:43 #

    Vi ska fira med vänner, blir ett 20-tal tror jag, vi ska fixa förrätten. Men berättar vad det blir sen. Vill överraska ikväll.

  12. sara 31 december , 2011 den 09:53 #

    mums!
    ha ett härligt nyår!

  13. IDAWA 31 december , 2011 den 10:32 #

    sv: Det var supergott att göra med apelsinkrokant istället! 😀

  14. My Vestlund 31 december , 2011 den 12:52 #

    Smaskens!

  15. Mamma till William och Wilma 31 december , 2011 den 13:14 #

    Gott nytt år 🙂 kramar

Kommentera

